AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.705

Vad för däckmärke på M3 E36?

ol
63
olleson84
*BMW 550i LCi M-sport e60
*Bmw 325i e93 M-sport
Tjenare!
Håller på att leta nya sommardäck till min M3a. Någon som har tips på vad man ska ha för däckfabrikat på den? Jag har tänkte köra med 225/45/17 runt om. Vill ha bra däck för ett lagon pris. Har hittat Hankook Optimo H725A för 2600:-/4st på gummihuset. Någon som har erfarenheter om Hankook däck? Ska ha bilen som sommarbil och lite banträffar eventuellt.
tacksam för svar!

MVH
Fredrik Olsson
Hankook är superbra och prisvärt!

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

olleson84: Varför inte använda original dimension 245/40 bak?

Mvh Peter

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Orginal är 235/40 på alla 4 på årsmod 93-94 (Om jag inte minns hekt fel).

Hade själv Hankook på min 530 och jag tyckte att dom funkade bra.

Mvh Jimmy
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Jemej: Det satt 225/40 på fälgarna när jag köpte dem och det är väldigt tajt redan då mellan mina coilovers och däcket fram. Men bak skulle det nog funka med 245/40 som peddan skriver.

Peddan: tror du att det funkar med 245/40 på 7,5" breda fälgar? Låter lite brett.

MVH
Fredrik Olsson
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

olleson84: Har du original-fälgar så är bakfälgen lite bredare och därför ska det va 245/40, är fälgarna 7.5 både fram o bak så blir nog 245 lite väl brett..

Mvh Peter
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Peddan: Jag har köpt begangnade BMW M-Contur fälgar. Har för mig att de är 7,5 runt om. Men jag är ej säker. Vet du?

Angående Hankook däcken så har jag kollat med min svärfar som jobbar på Euromaster, enligt honom så är Hankook inga dåliga däck. Men han tycker inte de är bra nog att ha på en M3a.
Vad anser ni andra?
Det var ju sjukt bra pris på Hankooken, får prisförslag på andra märken av svärfar i veckan. Men det blir troligtvis inte så billiga däck som Hankooken.
Tycker det är onödigt att köpa för dyra däck, då jag ändå kommer att slita upp dem fort;) Det satt Zeetex på M3an när jag köpte den och de var KATASTROF! Är Hankook bättre än Zeetex?

MVH
Fredrik Olsson
Jag hade hankook ventus k104 på min, och var helnöjd med dem.
Det står stansat inuti fälgarna hur breda dem är. Du får kolla efter där. Borde stå något i likhet med 7.5J om de är 7.5 osv.
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
koffa: ok, men detta är inte Hankook Ventus, detta är Hankook Optimo. Vet ej om det skiljer mycket på dem.

Chris87: ok, får kolla det när jag får tillbaka dem från lackeringen.

Gärna "betyg" på Hankook, och även tips om andra däckmärken som ni tror passar bra!

MVH
Fredrik Olsson
Vill du få reda på bra däck är det bara att gå in på Auto Motor Sport eller Teknikens världs hemsida och läsa deras senaste sommardäcks tester. Där får du svar med mätdata istället för vad alla vi tror och tycker om vissa däck.

Din bil är inte så unik att däcktester skulle vara ointressanta. Sen brukar man få vad man betalar för. Billiga däck är ofta billiga utav en anledning.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hankook är ok men inte desto mer, men klart bättre än Zeetex, dessa tillhör de billiga kinesdäcken
Kumho är riktigt prisvärda
Med tanke på att Michelin äger Euromaster så....
ol
63
olleson84
*Bmw 325i e93 M-sport
Har precis snackat med svärfar om däckpriser. Han hade 2st Bridgestone Potenza 235/45/17 (7mm) och 2st Continetal SportContact 2 225/45/17 (4,5mm) begangnade liggande som jag kunde få för ett bra pris. Så det får nog bli dem.
Vad tror ni om att köra med 235/45/17 bak?

MVH
Fredrik Olsson
Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej, beställde för en månad sen på gummihuset 2st sommardäck 225-45-17 Hankook Optimo H725A för 1650-: med frakt och skulle montera dom på mina fälgar så såg jag plötslig att det står M+S på dom vad fan är det tänkte jag men klickade på sommardäcken när jag beställde dessa däck....Någon som har varit med om detta??????
vad göra nu????

sutko
Ser ditt däck ut så här? Länk

Eftersom att det är ett All-season, dvs. varken bra på sommar- eller vinterväglag (ej godkänt som vinterdäck i Sverige), hade jag reklamerat dem och påtalat för Gummihuset att det inte är några sommardäck, vilket du har beställt.

Ska de vara till din 523i? Köp 235/45-17 isf som det ska vara på den.
Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej jes det ser ju likadana ut....tack för svaret ska ringa dom på måndag och försöka lämna tillbaka...tack

sutko
E3
1.828
E36
USA bilar
Se där, gissa vilka problem man slipper om man handlar hos en gummiverkstad...
E36, vad är det med dig? Arbetar du i en däckverkstad eller har du något emot att folk köper däck på internet?
Sådana där fel sker även hos däckhandlare..
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst sker det misstag även där, men vad mycket lättare att fixa problemet, eller hur?

Sen finns MS märkning på många däck som eg bara lämpar sig för sommarkörning! Se bl.a BF Goodrich, General osv
E3
1.828
E36
USA bilar
Glömde ju.. Pirellis S-STR (bl.a original sommmardäck på Volvo XC70) är MSmärkta
Visa användare
138
sutko
bruksbil
tycker att dom borde ha skrivit beskrivning om däcken tex detta med m+s markering man vill inte åka i 160 ipå 45+ grader med ms markärade däck....mycket dåliga beskrivningar om själva däcken på Gummihuset.se och det svårt att nå dom har ingen kontakt via meil...var lite aktsama ni som handlar ju via nätet..

sutko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.