|
|
|
|---|---|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Funderar på frågan i rubriken främst av anledningen att man vill använda rätt sorts rengöringsmedel på rätt delar. Tex på ett vanligt framsäte i läder, är hela sätet i läder? Bakstycket gissar jag är vinyl/plast/annat men är förvaringsfacket på baksidan i läder? Nackstödet? Armstödet? Efter att ha läst andra inlägg verkar det ha funnits "vanlig" läder (listat som "leather bison" i ETK) och den mycket ovanligare och dyrare "buffel" läder (listat som "leather buffalo" i ETK) till E34. Där det vanliga lädret känns lite "plastigare" än buffellädret. Sen finns det säten i vinyl också, hur ser dessa ut? Hur är dessa i jämförelse med vanligt skinn? Hur vanligt är det med E34:or med detta material? |
>> Sen finns det säten i vinyl också, hur ser dessa ut? Hur är dessa >> i jämförelse med vanligt skinn? Hur vanligt är det med E34:or med >> detta material? Hittade av en slump en bild med passagerarstolen i läder och förarstolen i vinyl (leatherette). Länk På E34:or är det tydligen enkelt att visuellt avgöra om det är leather eller leatherette (vinyl). Lädersäten har alltid riktiga stygn som delar upp sittdyna och ryggstöd i horisontella bitar. Vinylsäten har alltid fejkstygn som delar upp sittdyna och ryggstöd i vertikala bitar. Inget jag visste innan. Hur vanligt är vinylstolar i E34:or här i Sverige? Någon som har? |
|
Att kolla om förvaringsfickan på baksidan av stolen är läder eller konstläder är lätt. Titta på insidan. Är det konstläder är baksidan tyg, medan äkta läder även känns som läder på insidan (ser ut som mocka). För övrigt är det inte skadligt att använda rengöringsmedel som är avsett för läder på konstläder. Läderrengöringen är mild ock skonsam mot de flesta material. Radix omnium malorum est cupiditas |
|
|
Vanligt skin är Nappa, specialskin är Bison och Vattenbuffel. Trodde inte Bmw använde sig av vinyl. |
|
Var ett vanligt skinn "bison leather" på E34:orna? Vad skiljer bison från nappa läder isåfall? I engelska versionen av RealOEM står det "seat cover vinyl" men tittar man på den svenskspråkiga står det "klädsel sits konstläder" Länk Konstläder kan ju vara vinyl men kan väl vara andra material också? Men skriver man vinyl menar man väl vinyl? Slog på tyskan (då det kan vara översättningar som gör skillnaderna) och där står det Kunstleder. Verkar bara vara den engelska versionen som uttryckligen nämner vinyl. |
Sten-Göran : Bra, ska kolla! Bra poäng angående rengöringsmedlet, är man osäker så kör man ju såklart med läderrengöring. Precis som du säger, det är ju skonsammare än de flesta andra rengöringsmedel för plast och vinyl - tackar! |
|
Vinyl, galon, konstläder.. same shit, different name. Anledningen att jag inte trodde de fanns va för att jag helt enkelt aldrig sätt de, o jag är ändå rätt insatt i E34. Nappaskinnet är de blanka som sitter i nästan alla E34 och är koskin (mig veterligen?) De andra är inte så svåra att räkna ut :) De är mattare och har en grövre struktur. |
|
>> Vinyl, galon, konstläder.. same shit, different name. :-) Då är jag med! >> Anledningen att jag inte trodde de fanns va för att jag >> helt enkelt aldrig sätt de, o jag är ändå rätt insatt i E34. Nej, inte jag heller. Har ju haft en E34 ett tag och snappat upp ett och annat - men inte sett detta tidigare eller läst särskilt mycket om det. Kanske någon speciell marknad som det är vanligare på? Amerikaner? Japsar? Är urdålig på läder och alla dessa typer - är inte riktigt en lädermänniska. Men håller på att byta ut tyginredningen (största anledningen var att förarstolen var totalt söndertrasad) mot en svart läderinredning och allmän uppfräschning - därav det ökade intresset för läder :-) Nu fick jag läsa på lite... Vad jag förstod betyder nappaläder inte mycket mer än att man använder utsidan av huden. Till skillnad mot mockaläder där man använder insidan av huden. Korrekt? Sen kan nappaläder komma från alla möjliga och omöjliga kreatur? Men det låter rimligt att det är kossor som använts till det ordinare lädret i en E34. Jag menar, det borde vara ett billigt alternativ och kossor låter billigt. Men i ETK står det "läderklädsel bison" på de vanliga lädersorterna som fanns i flera färger och "läderklädsel buffalo" på de ovanliga lädersorterna som bara fanns i ett fåtal färger. Kan inte hitta några andra lädersorter. Kan det vara så att "läderklädsel bison" är vanligt kossläder och "läderklädsel buffalo" är det lite mer exklusiva vattenbuffelläder? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.