|
|
|
|---|---|
|
Grabben har fått börja låna bilen (jag protesterar men hustrun ger OK!). Nåväl, han lyckades få en repa på ena dörren. Snäll som han är fyller han i med bättringsfärg. MEN SEN tar han sprayburken, i gassande sol och 27 grader i luften. Färgen hann ju nästan torka innan den kladdade ner dörren, några kvadratdecimeter hann det bli!! Vad göra? Kan man slipa bort detta? Eller är det lackerare/kondare som behövs? Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! | |
|
Testa med rubbing om det inte är en metalliclack. önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Köp en gammal rishög till grabben, omedelbums... Du kan testa med ett riktigt starkt avfettningsmedel, många av dem löser vanlig sprayburksfärg. Iofs, kan du testa med lacknafta oxå, låter som du inte har något att förlora, och om du sköljer ordentligt med vatten efter att du torkat bort sprayfärgen, så klarar orginal lacken detta. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Prova med lite förtunning(thinner) och tvätta bort, den gamla lacken som härdat brukar inte bli påverkad så lätt, däremot den nya brukar gå att tvätta bort. ta det bara lite lungt och försiktigt, startgas brukar kunna ha samma effekt fast dunstar bort fortare. MVH Hasso |
|
Tack för tipsen (särskilt det om att köpa en rishög till grabben - det ska bli!). Iaf så testade jag med "Handrent för färg, sot, fett och smuts" (står det på flaskan) från Nature's Own. Kändes lugnare med en naturprodukt än med thinner eller nafta. Under idogt gnuggande försvann så småningom sprayfärgen. Och inte nog med det, den färg som hamnat bredvid repan vid penselmålningen, försvann också. Men färgen i repan sitter kvar. Resultatet blev nästan osynligt! Beror troligen på att bilen var relativt nyvaxad och att det alltså inte fanns vax i repan, därför fäste färgen bättre där. Efteråt tvättade jag ordenligt, sköljde och på med nytt vax. Ser kanon ut! Så där sparade grabben ett par tusenlappar!! Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
kanske borde skrivit att det är INTE 635an sonen lånar (eller målar). Den rör och kör BARA jag! Det finns ju gränser...... Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Fy fan vad arg jag hade blivit om någon repade och sedan började spraya på min bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.