|
|
|
|---|---|
|
har en 530d -01 och när jag stängde av bilen i torsdags så fungerade fläkten jätte bra men på fredag morgon så var den sten död. alla lampor lyser i display´n men jag har prövat alla moment och knappar den är död. Kan det vara en säkring? jag kikade som hastigast dom i handsfacket men tyckte dom var ok.. kollade itne så jätte noga då det var svin kallt och mörkt. Eller kan det vara något med någon motor eller något som gått sönder?? Tackar på förhand /niklas | |
|
Finns det ingen som vet svaret på denna fåga.. Måste ju vara massa som haft liknande problem ju. /niklas |
|
| Kan det vara fläktmotståndet ???? | |
|
Det är mycket vanligt att effektslutsteget (kallas även fläktmotstånd, då det på tidigare modeller var just ett motstånd) ger upp, med lite olika fenomen till följd. Här ser du hur du hittar det och byter: Länk |
|
|
Hade exakt samma fenomen på min 525:a -02.......fläkten fungerade klockrent dagen innan, inga missljud eller så men dagen efter stendöd! Allt i klimatpanelen fungerade som det skulle men ingen fläkt. Trodde det var fläktmotståndet då alla säkringar var hela och det inte förekommit missljud från fläkten. Så jag åkte och köpte ett motstånd för 995:- och bytte det själv hemma i garaget. Men till min förvåning så var fläkten fortfarande död. Lät BMW titta på det och det var fläktmotorn som lagt av!!! Kostnad med byte och material 6000:- plus att man inte fick lämna tillbaka fläktmotsåndet. Hoppas för din skull att det är fläktmotståndet. |
|
|
Nej det är inte motståndet som är trasigt. för om den är trasig så går fläkten med oregelbunde´n hastighet.. Bytte den i sommras så den är det inte så antagligen fläkt motorn då.. för alla säkringar är hela. så då vådar det fina pengar att lägga ut då. Får helt enlkelt lämna in bilen på en felsökning. /niklas |
|
|
Nu ni grabbar, fick en snilleblixt och tog bort minus polen från mitt batteri i 1 min. och närjag sen startade bilen så hoppade fläkten igång perfect.. Vet inte vad det var. Men det är ju helt klart värt att pröva för er andra som kan ha samma problem. /niklas |
|
| Vad fick dig att komma på det??? Hoppas inte BMW lurat mig på en massa pengar nu då! Nån annan som har svar på detta? Grattis till dig då =) | |
|
ingen aning du.. tänkte nollställer jag elektroniken kanske den kan hoppa igång.. har ju varit -20 grader den natten den la av. vet inte hur jag ens kom på tanken men gjorde det och fungerar klockrent idag måste jag tilllägga. den kan ju lägga av igen.. kanske är något lurt med den. men vet ju inte.. men lycklig just nu iallafall.. BMW tog 1900kr för en ny och det var inte så svårt att byta sjlv sa en polare till mig. så du gav nog ett överpris du. /niklas |
|
|
Att göra en batterireset kan lösa många småproblem på de flesta bilar från 95 och framåt. Jag är mest bekant med E39 och det har säkert skrivits om detta 100+ gånger om man söker runt lite. Samma sak med effektsteget för kupéfläkten, det finns mycket info att läsa om detta. Det är inte så vanligt att fläktmotorn lägger av helt, men även om enheten i sig skulle kosta runt 1900:- kan inte säga att det är ett enkelt jobb att byta precis. Man får börja med att lyfta av hela instrumentpanelen t.ex, för att arbeta sig in till fläkten osv. Så 6000:- på BMW-verkstaden får man säkert räkna med. I stället för att spekulera så går det bra att testköra fläkten direkt via kontakten till effektsteget, en trådbygel är vad som behövs. Säkringen för kupéfläkten (40A) sitter inte uppe bland de vanliga säkringarna i handskfacket. All info om säkringar mm finns i mektipset om elsystem generellt här på AP. FP |
|
|
Hade samma på min E61 förra veckan Gjorde som xman,(hade varit kallt som fa. på natten, och vips så fungerade min fläkt igen,klockrent |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.