AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.554

523 -99 som som blivit helt orkeslös

hej, jag har en 523 -99 som gick helt som den skulle i 40mil, men när jag skulle starta bilen igen efter 15 min så gick den väldigt ryckigt och är helt orkeslös, den startar men stoppar efter 10 sek om man inte rör gasen.
kan det vara nån av givarna som gett upp?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
vevaxelgivare alt kamaxelgivare gissar jag på, även om de går söder under drift så fortsätter bilen att gå perfekt pga den går på inlästa värden, men så fort man stänger av den så tappar den minnet och man upptäcker att nått är fel. En felkodaavläsning är nog nödvändigt för att se vilken givare som gett upp. (vanligast är kamaxelgivaren på insugningssidan) OCH det är enbart givare från BMW som ska monteras !! pga ojämn kvalitet på andra givare inköpta på div reservdelsställen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
nu har vi kört en diagnos på bilen, och den visade på Tempgivaren i utgående kylare, nån som varit ute för det nån gång?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den kan mig vetligen inte påverka bilens gång, då den är till för att starta elfläkten framför kylaren. Har du inga felkoder alls och bilen går illa kan det var Luftmassemätaren, som strular, om man kopplar loss den och bilen går bättre så tar den signal från trottelspjällets pot istället, en dåligt fungerade LMM ger ingen felkod enbart när man koppla ur den eller det är avbrott.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jag har nu bytt båda kamaxelgivarna och vevaxelgivaren, den startar och går som den ska på tomgång, men såfort man rör gasen så dör den, och den går ungefär likt med luft massemätaren i och urkopplad. Nån som har någon id'e vad som kan vara fel.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
du har inte möjlighet att göra en felkodsavläsning?
FAF
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Varit med om detta fenomen en gång dock med en vectra, då var det stopp i ljuddämparn, innandömmet hade lossnat och det vart plugg helt plötligt.
jag har gjort felkodsavläsning, men den visade inget fel.
ingen som har några förslag...
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Kan det vara tomgångsmotorn eller splällägesgivaren om krånglar?

Janne
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Knacka på katalysatorn med en gummihammare och hör om det skramlar, i så fall är innandömet löst, och täpper till avgassystemet. Jag hade det felet på min 520 för några år sen, och då gick den i stort sett bara på tomgång.

BMW CS #5206
Jag skruvade ur bensinfiltret idag och blåste igenom det med tryckluft (blev helt svart i snön). nu startar bilen och går något bättre, men dör när man gasar ut den, jag har beställt nytt filter, men kan pumpen vara dålig också tro, det låter klock klock typ från den väldigt lågt. Tror inte pumpen varit bytt nån gång och bilen har gått 24000 mil. Bör man köpa en komplett pump eller räcker det att köpa enbart pumpen från tex mekonomen.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Som sagt, kolla katten, den hade pluggat igen sig på min bil och då gick den trögt vill jag lova! Dessutom skramlade det knappt något så det var lite svårhittat.
Jag hittade ny kat för ca 2500 monterat o klart på ett företag i Åbro industriområde i Mölndal ifall du bor kring Götet, har funkat i 3 år nu, men tänder långsamt vid besiktningen. A -alt avgas toro jag de heter.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Upplevde samma fenomen du, grinch, vid ca 20000 mil och BMW verkstaden bytte en del givare innan man slutligen bytte ljuddämparen som GEN föreslår här ovan. Dock han man byta katalysatorn innan man försökte byta ljuddämparen.

PS: den BMW verkstaden är inte längre BMW

//Scarface
Har nyss byt vevaxelgivaren på min 523 och nu går den som ett skollat troll
Visa användare
29
MPOWER 2
BMW 740IA -98. Cosmossvartmet. (kanonfin)
Hej såg ditt inlägg om vevaxelgivare. undrar om det är felet på min 523 a också, har tappat all ork vid gaspådrag går extremt motigt och tar enormt med bensin, men funkar klockrent på tomgång, och stillastående, något strulig vid kallstart, (bluddrig)

MPOWER 2
Så var min bil, bra tomgång, men drog dåligt, som att bilen inte fick tillräckligt med bränsle.
Har nu hittat felet det var bränlepumpen som började bli dålig, köpte en begagnad och bilen startade med en gång, kollade trycket och nu ligger det konstant på 3.5 bar.
Visa användare
29
MPOWER 2
BMW 740IA -98. Cosmossvartmet. (kanonfin)
äntligen löst problemet med den orkeslösa 523 an, Det var katten helt´igensatt. nu går den bra igen, bara abs en kvar att åtgärda.

MPOWER 2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.