AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
954

Bränsleförbrukningsmätaren

mackan325
Är det någon som vet hur bränsleförbrukningsmätaren som finns på de flesta BMW (under varvräknaren) egentligen funkar? Stämmer det att den mäter undertrycket i insuget via en givare någonstans på detsamma?
Man behöver ju bara titta på hur den rör sig för att konstatera att den inte har något gemensamt med de löjliga s.k. ekonometrar som satt i VAG och Mercedes mm förr i tiden.

Det är dock svårt att hitta litteratur som förklarar exakt hur den fungerar, mer än att den beskrivs som en genomströmningsmätare.

Hur som helst är det stor skillnad på en momentan bränsleförbrukningsmätare och en vacuummätare (sk ekonometer).

Mvh
/Janne
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag har problem med min mätare och det verkar som om motorn suger tjuvluft någonstans i närheten av "mätarkretsen". Kan någon förklara hur den funkar? Vet någon hur mätaren är kopplad? Ticco??

//Kalle
528i -86
Jo
26
Jocken
320ik-88
Läste nånstans för länge sedan att den mäter öppet tiderna för spridarna och sades vara mycket exakt.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Den får en signal från styrenheten till motorn och sen måste den ha en hastighetssignal också.

Gerhard//
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Gerhard:
Okej, så då kan jag glömma mina teorier om tjuvluft i bränslemätarkretsen?

//Kalle
528i -86
mackan325
ok, då är det alltså lödkolven som gäller...

Till en annan fråga, då jag plockade iså mitt instrumenthus tog jag loss en enpolig kontakt från detsamma (Finns två stora flerpoliga kopplingar samt en enpolig kontakt)naturligtvis markerade jag inte var den satt och hade således inte en pejling när jag satte ihop alltihop igen. Åkte in på BMW verkstaden och frågade och de sade just att detta är en hastighetsgivare som används till farthållare o. dyl.

Det är inte så att denna ger signal till styrboxen om hastighet och jag har satt den fel?? Någon som vet i vilken kontakt den skall sitta? Det finns tre kontakter där den passar.
frazze
mackan: Om det finns tre kontakter där den passar......
Finns det då även fyra kontakter där den ej passar i så
Fall vet jag "EXAKT" var den skall sitta.....

frazze
frazze
mackan325: Kontakten skall sitta i "mitten"....

frazze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.