AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.060

Fiffelpriserna på F10 - när kommer de?

JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Vad i hela världen är detta för trams BMW? På de flesta andra marknader är priserna redan ute för länge sedan, men i Sverige så dröjer det alltjämt. Om jag inte missat något som hänt inatt så är de fortfarande inte officiella för Sverige.

Och kom inte och säg att det beror på att Sverige-premiären ligger senare i januari. I brist på information tvingas jag dra slutsatsen att BMW i Tyskland försöker påverka BMW Sverige i prissättningen för att inte bilarna i Sverige ska blir "alltför billiga". Fri prissättning ni skojar?

Ju mer detta dröjer desto mer förbannad blir jag och snart väljer jag en Audi istället. Det finns gränser för lojalitet också.
Lugn JFR. Priserna kommer. BMW Sverige förhandlar med BMW. Klart alla företag påverkar sina återförsäljare att hålla priserna så högt det går. Det gör alla företag.
Priserna skall komma inom kort.
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Lugn? Det börjar ju likna oseriöst.
Normalt? Inte om du tittar på övriga marknader och de valutadifferenser som de har/haft så är detta inte normalt. Inte heller om du tittar på intron av E-klasse.
Priserna är klara inom två veckor.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Prislistan kommer den 27/1. Samma dag som journalisterna får provköra. Allt enligt AMS.

Av det jag läst framgår att priserna i Sverige inte blir de tyska i EUR direkt omräknade till SEK. I så fall skulle 520d bli rejält dyrare och detta har BMW Group i Sverige förnekat.

Jag funderar på en F11 till hösten. För att kunna göra lite beräkningar har jag använt prislistan för 5GT och lagt till 5% på själva bilen och all utrustning jag inte kan hitta i prislistan för 5GT.

Ni vet väl att man kan bygga sin F10 på www.bmw.de? Vad som blir standard i Sverige och om det blir några paket vet man ju inte i nuläget dock.
5-serien GT + 5% för att uppskatta priset? Det låter inte rimligt, GT (F07) är egentligen mer lik F01 än F10. F11 kommer givetvis att vara billigare men med mindre standardutrustning än motsvarande F07.
F10/11 bör rimligtvis bli billigare än F07.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Ja, billigare än GT lär den ju blir. Jag skulle snarare gissa på 10% under GT:n. Så är iallafall prisrelationen i Tyskland.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Njae, enligt tyska prislistan är GT´n bara lite knappt (~2-3%) dyrare än F10.

Grundpris F07 530d: ~55tEuro (inkl. automatlåda, 18" alu och fällbart baksäte)

Grundpris F10 530d: ~49tEuro (exkl. automatlåda, 18" alu och fällbart baksäte)

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Aha, det såg jag inte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

janih: Dina procenttal stämmer dåligt med de prisexempel du ger...?

55' är drygt 12% mer än 49'

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

janih: Såg nu att det inte ingick automat i F10 så skillnaden är ju mindre än 6' EUR men automaten kostar väl inte 4,5-5' EUR?

___
//Ulf
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Programmer: Jag var lite otydlig, men provade att konfigurera en F10 530d med det jag tyckte kändes rätt.

Automat, läder, 18" fälg, xenon, pdc, fällbart baksäte, hifi proffesional, komfortsäte, högglans shadowline, svart innertak, avbländbar innerspegel, sportratt, ambient light.
Pris: 61840 Euro

Konfigurerade över oven till motsvarande F07 530d GT.
Pris: 63260 Euro

Detta innbär ca. 2% prisdiff.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag utgår givetvis inte från att F11 ska kosta lika mycket som 5GT. Jag lägger på 5% på priset för en E61. Då hamnar jag nog någorlunda rätt. I övrigt tittar jag på priset för tillbehören för 5GT. Om jag inte hittar allt där så tar jag E61 + 5%. Dessutom sneglar jag på prislitan i den tyska konfiguratorn. Det blir bara en ball park figure men ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.