|
|
|
|---|---|
|
Har läst i lite olika trådar och dom flesta har fått förbesiktningen gratis. Jag har en 320 06:a och dom vill ha över 1000 kr för besväret. Detta gäller Autovåx Karlstad. Bilen ska på den första besiktningen nu i år och tänkte att det vore bra å göra en kontroll innan. Annars, någon som vet en bra verkstad i Karlstad området? | |
|
Som jag ser det tjänar man inget på en förbesiktning. Åker du på en anmärkning och fixar det i efterhand så blir det nog billigare än om du skulle förbesiktigat bilen och betalat för att reparera problem redan då. Har du inga fel har du lagt pengar i onödan. Alla delar väl inte min syn på saken. Så du lär få olika bud här. |
|
|
Inte för å va dryg men....förbesiktning..... är nog bland det dummaste jag har hört. Kör in bilen direkt, kostar 300spänn. Hittar dom fel så får du ju en månad på dig att fixa felen och får använda bilen under tiden. Om du ändå vill "förbesiktiga" är du välkommen till mig så kan jag fixa det för 990kr ;-) |
|
|
Mig veterligen har förbesiktningen alltid varit gratis på BMW men rätta mig om jag har fel. Jag förstår isåfall inte hur det kan vara "det dummaste jag hört" ? Att få en översikt innan besiktning och då få reda på vad som eventuellt behövs åtgärda är ju klockrent. Givetvis kan man själv ta ställning till om åtgärden skall utföras och även om man skall göra den på BMW. I min värld är det ett bra säkerhetstänk, det finns möjlighet att tjäna pengar antingen för dig eller för BMW, dessutom är det ju bra för BMW:s statistik över besiktigade bilar :-) En snabb googling gav mig detta på BMW:s egan sidor ------------------ Förbesiktning Om en BMW-verkstad får göra en förbesiktning av din bil - och åtgärda eventuella brister - kan du räkna med att den går igenom Bilprovningens besiktning utan anmärkning. Förbesiktningen innebär att verkstaden kontrollerar din BMW på samma punkter som Bilprovningen kommer att göra. Om man upptäcker något som behöver åtgärdas, inför besiktningen eller av andra skäl, kontaktar verkstaden dig. Eller så kan du ange vad åtgärderna får kosta när du lämnar bilen till förbesiktning. Ring din BMW-verkstad och bestäm tid för kostnadsfri förbesiktning! ------------------ Gratis är alltid gratis, hur dom i denna tråd fått det till 1008:- får man läsa på fakturan men jag gissar att det INTE bara är förbesiktningen utan något som inte ingår i det momentet. Det skrivs "läckagekontroll av spolarvätska" och det kan vara kruxet kanske om du bett om det specifikt inte vet jag? Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| Gratis är väl alltid bra, men en -06a borde väl inte ha några fel redan? (som inte du själv, eller datorn i bilen, redan upptäckt.) | |
|
på 4 år kan det hända massor med en bil, sen finns det ju rena förbrukningsvaror som däck,bromsar,,lampor,vätskor. Det rä realtivt lätt att missa även denmest enkla sak. Och gud vad störigt att få en 2:a på en eller flera slitna däck eller en vital lampa som inte lyser. Slarv måhända men nog hade förbesiktningen upptäckt det GRATIS Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Jag ska ta mig en funderare. Priset på 1008:- är vad jag fick meddelat per telefon. En förbesiktning och 30 min för kontroll för att hitta läckaget. |
|
| Länk | |
| Tack. Det var via den infon jag gick på också i början. Dock visste inte dom på verkstaden att den var kostnadsfri. Återkommer med info senare. | |
|
Är faktiskt det "dummaste jag hört" om man ska betala 1008kr för det, när dom som faktiskt godkänner bilen eller inte (bilprovningen) tar 300spänn. Är det gratis är det väl en annan sak, hade ju dock inte orkat om jag inte bodde typ 30meter från bmw. "Dock visste inte dom på verkstaden att den var kostnadsfri" Eller så tänkte dom bara lugga dig på en lax.. |
|
|
1. Det finns massor av saker som besiktningen inte bryr sig om som en del vill ha fungerande, då kan det vara ypperligt att GRATIS få reda på detta och sedan ta ett beslut om man vill fixa det. EN del är ju mån om att bilen skall fungera på ett fullvärdigt vis och inte bara vara besiktningsbar, jag är själv en av dom som uppskattar om dom funktioner som skall vara där finns.. 2. Förbesiktningen innefattar inte någon felsökning på en det ena eller det andra utan det är bara en förbesiktning. Så självklart får man betala extra om man vill ha något utöver förbesiktningen, även bilprovningen utför faktiskt en del extra tjänster som man får betala för vilket jag ser som fullt naturligt. Dock verkar det udda om dom inte känner till att förbesiktningen är kostnadsfri på BMW verkstaden? Jag anser att en förbesiktning är klockren, folk kollar om din bil har brister och bjuder på en kopp kaffe medan du kikar på läckra bilar, det kostar dig inte ett öre och du får en lista på bristerna. Enligt mig en Winwin situation.. Visst har man långt till BMW och har FULL koll på bilen så är det kanske inte lika självklart... Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| Jag köpte bilen förra året, som också är var enda ägare. Vill ha förbesiktnigen av den anledningen just att så att allt är OK. Slänger hellre pengar på att förebygga problem innan det blir sent. | |
| Skippa förbesiktning. På en så ny bil skall det inte vara ngt problem. Du klarar själv att kolla alla glödlampor, däck och bromsar, eller hur? Annars kanske du ska överväga att sälja bilen. | |
| Man ska nog inte tro att förbesiktningen är nån värre genomgång av bilen. Enligt BMW så görs den enligt bilprovningens protokoll. Alltså en snabb genomgång av bilen för att kolla så att den är trafiksäker. Helt ok om det är gratis men inget det finns nån anledning att betala för. | |
|
GE: Precis sant det du säger, en enkel men gratis genomgång. Doch har den iallafall förut varit något mer omfattande än SBP det vet ajg av egen erfarenhet. turbo4ver: "På en så ny bil skall det inte vara ngt problem" betyder det att man är helt säker på att bilen är ok? man kan alltså bara strunta i allt för det "det skall inte vara några problem!? OCh långt ifrån alla människor kan byta en glödlampa själv, det finns exempel på nya BMW där det tar upp mot en timme att byta en glödlampa på verkstad! Att kolla bromsar är kanske inte något alla fixar iheller, sen finns det ju folk som inte vill bemöda sig med detta, betyder det då att dom inte skall ha bil eller hur tänker du med orden "Annars kanske du ska överväga att sälja bilen" ? Visst, en förbesiktning kanske inte passar alla men jag förstår inte hur en gratis besiktning av bilen kan vara " det dummaste jag hört" eller att man skall överväga att sälja bilen om man inte kan kontrollera sina bromsar själv.. Alla tycker olika men jag uppskattar iallafall BMW:s policy att utan kostnad göra en förbesikting av bilen och lista dom brister dom hittar, antingen låter man dom göra vid felen eller helt enkelt tackar för hjälpen och fixar det på egen hand. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Förbesiktning för ETTUSENÅTTAKRONOR (1008kr) är det dummate jag har hört, inget annat. Inte mkt bättre med förbesiktning dock, det är ju också i det närmaste helt förkastligt. Gratis förbesiktning går givetvis ut på att dom får laga det som är fel på bilen (inget är gratis) vilket gör att det kan vara "lättare" att hitta fel. För egen del så är jag interesserad av bilar och märker om något inte fungerar som det ska på min bil Kan man inte kolla lampor, däck, bromsar själv borde man inte ha bil, än mindre körkort utan bör inhandla ett par promenadstavar. |
|
| Jag har kört BMW i snart 26 år och har under denna tid haft ett par anmärkningar sammanlagt på mina bilar. Aldrig förbesiktigat någon bil. Jag gläder mig åt hur mycket pengar jag tjänat på att inte förbesiktiga bilarna under 26 år. | |
|
Jag vet med säkerhet att många märkesverkstäder sätter i system att anmärka på grejer som inte behöver bytas. Detta tjänar de nog ganska stora pengar på.. Bilen larmar dessutom själv om någon lampa, eller bromsar behöver bytas.. |
|
|
Vad ett flertal verkar missa är att det är GRATIS (och JO det är HELT gratis)och man är absolut inte tvingad eller ens pressad att åtgärda felen. Se det som en gratis tjänst bara. Givetvis vill dom att vi åtgärdar felen och visst kan dom hitta fel vi kanske inte märkt annars men OM det nu är ett fel är det ju verkligen ett fel och bör som regel åtgärdas där eller på annan ort. På min gamla E34 hittade dom en gång en spricka på växellådan, det vara bara en notis och dom vill inte byta växellådan eller så det var lite som en "värt att veta" på SBP Moderna bilar säger till om en lampa är trasig ja men det finns ju massor med andra saker som dom inte säger till om. Tråkigt att så många är skeptiska till dom faciliteter som erbjuds. pjotor1 har uppenbara attitydproblem och dålig koll på läget så dom inläggen bortser jag från. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
johan, om du läser första inlägget i tråden så kanske du inser att det var nedde som tog upp att han fått pris på fick 1008kr för förbesiktningen? utifrån det har jag fört diskussionen. bara en sån grej att han får ett pris om 1008kr är väl bevis nog? att verkstaden sen påstår att dom inte "visste" att förbesiktningen är gratis är ju skrattretande. = ett försök att lura till sig pengar, vad säger att dom inte hittar på fel som inte finns isf? har du inte sett insideravsittet där dom testar ärligheten på bilverkstäder, det var ingen vacker syn, inte för att det var det som diskuterades här men med tanke på att han nu fick pris på 1008kr hamnar vi där. Sen kanske du ska läsa mina inlägg igen och se om det inte är en gnutta ironi inblandat... Hur som helst Johan eller Dr. BMW-verkstad kanske är mer passande =)? Det slutar nog med att du åker in på förbesiktning medans jag skippar det och håller koll på min bil själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.