AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
638

Bensintanksbyte?

Hej,

Jag har problem med en något läckande bensintank som jag förstår är ett vanligt problem på E28.
Jag undrar om det är bökigt att byta tanken?
Förmodligen är läckaget vid påfyllningsröret men jag vill ändå montera bort tanken för att fixa problemet.
Är det något/några tricks man i så fall bör känna till?

Någon som vet ett ca-pris på en ny tank?

Mvh
Svante
-:BeeMWe:-
1500-2000 beroende på vad för modell det är.

10 liter bensin på 4 mil...

mag
Vad jag vet har alla E28 samma tank dvs 70 l köpte min ny på en skrot i huddinge (kommer inte ihåg vilken) för 1400:- kostar 2000:- på BMW.

Lite bök är det men inga större svårigheter, största problemen är sönderrostade bultar. köp några ny M10 är det ett par butar kan va bra om du måste borra bort nån bult så gängorna pajjar, hände på en av mina. Provade med grispitt men det satt för hårt, och man vill ju inte bryta av pitten :) då blir det riktigt jobbigt ;).

Jag bytte även bensinfilter och dom bultarna var helt slut även slangklämmorna så köp nya, bmws egna slangklämmor tycker inte jag var så bra. Köpte några rostfria på Sniktema som man kan dra åt hårdare. Bytte även bränsle slangar då dom hade börjat bli dåliga. Hållaren till bränslefilter och bensinpump kan vara läge att byta, jag har en ny liggande på BMW då det var leverans tid på den, så det får bli om 2 år då jag byter soppa filter igen.

För att få ut förpumpen måste du släppa på bensin mätaren (små bultarna) och ta upp den. Mina skruvar till locket i baget var också slut.

Passade även på att spreya body på den nya soppatanken, väntade med undersidan tills den var monterad, titta på gammla tanken så ser man tydligt var man bör lägga tjockast lager.

Det var allt jag kom på nu frågo om det är nått speciellt, jag gjorde det för ca 2 veckor sen så jag har det ganska färskt i minnet.

//Magnus
mag
Hmm skriver som en kråka några bultar och muttrar kan vara bra att ha ska det stå M10.

//Magnus
-:BeeMWe:-
Hm då är mina misstankar om att jag fått min 70 L tank utbytt mot en 50 fel, när mätaren står på 20 L är det fara och färde.

10 liter bensin på 4 mil...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.