|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu påträffat ett tråkikgt ljud ifrån diffen när jag svänger. Det uppstår endast då oljan i diffen är kall. Jag kollade i bilens papper och finner då att de har fyllt på med fel olja vid inspektion 2. På kvittot står det följande artikelnummer på oljan: 83229405462. Det är nu ca 3 år sedan de gjorde servicen gjordes, men det tycks inte spela någon roll? Hade ni ringt upp bmw i Nacka som nu gjorde denna service och krävt att de ska ordna till problemet? Lite tipps och råd hade inte varit fel. MVH | |
| Byt till den oljan du ska ha så tystnar det direkt! | |
|
olie ref nr. 83 22 2 282 583 ibland slaenger dom i fejl olie... men den som jeg har skrevt ovan er den som so skal andvenda.. lyka till |
|
|
Jag tycker absolut du ska ringa till Nacka. Lustigt att dom inte har bättre koll på vad dom häller i diffen. Det är inte svårt att byta olja själv. En billyft är ett stort + då bilen måste vara i våg. Hoppas verkligen att Nacka ställer upp och byter oljan, så du slipper kladda ner dig..:) Kanske ska nämna att oljan är dyr. (600:- för 3 X 0,5L) |
|
| Jag ska ringa dem imorgon och säga som det är. Har tillgång till lift så det ska inte vara några problem. Dock så är ju frågan om diffen har tagit stryk med felaktig olja. | |
|
600 kronor för oljan? På bmw i gävle vill jag minnas att oljan kostade runt 900 kr |
|
|
Heinrich: Köpte oljan våren 08. 300:- är i vilket fall lite väl mkt påslag på knappt 2år. Hitta just kvittot (603:- inkl.m) från Autopartner i Linköping. |
|
|
Hade samma problem med min bil efter ett oljebyte. Var tvungen att byta diffen vilket inte var så kul. Hoppas du klarar dig! Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
| Rika ; Ja, man blir ju minst sagt förvånad över bmw prisättningar, kollar precis på kvittot där jag betalat 1065kr för 1.5 liter olja | |
|
Är det vanligt att det skiljer i pris mellan aktoriserade BMW-handlare? Är på g att köpa ett nytt dimljus. Det kanske lönar sig att kolla runt..? |
|
| det där borde bilmekaniker ha bra koll. man får aldrig hälla samma olja i en vanlig differential som en LSD diff. då är det stor chans att det blir haveri väldigt fort! får väl hoppas din bil klarat sig... | |
|
Nja.. här i Karlskrona på Bmw så häller de i (vanlig) diff olja utan FM-booster...meken visade på datorn o där står att den oljan ska användas vid insp 2.... 83 22 2 282 583 ska endast användas OM knarrljudet uppstår enligt Bmw... Mvh Peter |
|
| Stämmer, enligt Bmw byter man bara till Special oljan om klagomål på oljud förekommer. Och har man man börjat använda special oljan måste man fortsätta med det under bakaxelns livslängd. | |
| känns verkligen som ändå mindre motiverat att lämna bort sin bil till en bmw verkstad... att hälla samma olja i en lamell-spärr diff och en vanlig diff och sen om det uppstår missljud hälla i en tillsats. jadu, det finns ju separata oljor för dessa ändåmål! | |
| Köpte själv special oljan till min diff, kostade ca 1000kr för 1.5 liter på bmw. | |
| passade på att få ny olja i min diff när ja lämnande den hos en firma i stan här då bakvagnen var nere för svetsa förstärkningsplåt o grövre bultar för bakvagnsuppfästning. jag betonade det att tänk på att inte hälla standard olja min diff. det enda svaret jag fick: tror du vi är idioter som jobbar här! att bmw medvetet häller i oljan avsedd för vanliga diffklumpar låter bekymrande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.