AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
24.219

Hindrande av trafiken - dömd

Sida 4 av 7
Jag satt och funderade lite på det som skrivits tidigare. Försökt komma på en bra liknelse som kan beskriva scenariot. Dessvärre är den lite Data/IT baserad men jag ska försöka gör det så lätt förståeligt som möjligt.

Bandbredd = körfält (ökad bandbredd innebär fler körfält och vice versa).
Begränsande terminal = enfilig passage förbi vägarbetet.
Data = bilar.
Dataväg = vägen

Om man ser antalet körfält som bandbredd. Ökad bandbredd innebär fler körfält.
Förbi vägarbetet är det enfiligt som vi ser som en begränsande terminal.
En ökad bandbredd medför att det går snabbare att förflytta data (bilar) längs med datavägen (vägen). Alltså på samma tid kan fler bilar transportera sig längs med vägen om man ökar bandbredden, dvs har fler körfält.
När man väl kommer fram till terminalen (vägarbetet) spelar det ingen roll hur hög bandbredden (körfält) är. Det som sätter gränsen är terminalens maximala genomströmningshastighet, hastigheten förbi vägarbetet.
Oavsett om vi skulle ha en bandbredd anpassad till terminalens genomströmningshastighet (ett körfält) eller en bandbredd som är högre än den begränsande terminalen, går det inte fortare att förflytta data (bilar) igenom terminalen.

Det enda vi har att vinna med en ökad bandbredd är att det går fortare att transportera datan (bilarna) längs med datavägen (vägen) och att det går snabbare att hämta ut data (bilar) längsmed datavägen (vägen), dvs att det kommer gå fortare för bilar som ska av på någon utav avfarterna innan vägarbetet. Fler körfält underlättar med andra ord för de som inte ska igenom vägarbetet utan istället har för avsikt att svänga av tidigare på någon utav avfarterna.

Ni får säga till om ni inte fattar så får jag komma på en bättre liknelse.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

David T6: Även om det skulle vara någon enstaka bil (har aldrig sett någon) som skulle fortsätta i vägrenen istället för att köra av den nämnda avfarten så berättigar inte detta Bosse chaffis eller Nisse privatbilist att gå ut och blockera vägrenen.

___
//Ulf
Keiser : Försöker mest förmedla att ingen säger "SÅ HÄR ÄR DET". Sen att skyltningnen börjar säga helt andra saker gör inte saken bättre. Varför inte sätta upp en stor fet skylt 3 km innan det går ihop "ANVÄND BÅDE FILERNA HELA VÄGEN FRAM" och en bild på två körfält med pilar rakt fram. Dölj faktumet att vägen kommer gå ihop om det behövs. Istället för som nu skylta att det om 1 km går ihop en till en fil, varför vill man ens upplysa folk om det? Det leder oundvikligen till att folk börjar förbereda sig och lägger sig till höger och då börjar hela cirkusen.

När det redan är en 1-2 km lång kö i högerfältet så är skadan redan skedd...

programmer : sa jag heller inte, påpeka bara att det är vanligare än du verkar tro att vägrenen används som ett extra omkörningsfält (och inte för avfarterna). När det är som värst är det mer regel än undantag att folk inte svänger av enligt min erfarenhet.
Den väg, där de två körfält går ihop, som jag åker dagligen brukar jag alltid ligga i höger körfält. Man passerar då alla nötter som ligger och köar i vänster körfält av någon konstig anledning.
DavidT86: För att skyltarna ska upplysa om vad som händer längre fram. Finns massor av sådana, tex när en motorväg övergår i motortrafikled (eller 2+1 väg blir 1+2 väg). Folk ska börja förbereda sig, dock ska man inte slänga sig in i högerfältet. Du har faktiskt en skyldighet att veta hur du ska köra i olika trafiksituationer och av de kommentarer jag läst så framgår det att folk visst vet om detta men de TYCKER att man (läs alla) ska köra på ett annat sätt. Finns säkert undantag och man kanske kan vara ännu tydligare men huvudproblemet ligger inte där.

Just privatpoliserna är ett växande problem i trafiken, det förekommer i fler sammanhang. Problemet är att det kan skapa livsfarliga situationer och är ett betydligt större problem än att några tycker "det är orättvist att andra kör om mig i kön".
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Chris87: "Den väg, där de två körfält går ihop, som jag åker dagligen brukar jag alltid ligga i höger körfält. Man passerar då alla nötter som ligger och köar i vänster körfält av någon konstig anledning."

Detta beror nog på alla "Nötter" som leker civilpolis i högerfilen och vägrar släppa in enligt blixtlåsprincipen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Visst är det skönt när det kommer klara besked... Ena sekunden ska man gå in längst fram, sen ska man gå in hundra meter innan, varför sätter man ens upp skyltar att det går från 2 till 1 körfält 1000 meter innan som dem gjorde ett tag?"

100m anser jag i praktiken vara längst fram. Självklart ska man inte kasta sig in i filen utan låta "blixtlåset" snyggt går ihop och då tar det kanske 50 meter (lite beroende på hastighet) att hitta sin plats och glida in snyggt.

Är väl jättebra att man tidigt blir upplyst om vägarbetet då det finns risk för kö och man kan skärpa till sig lite extra och titta lite längre fram.
Känner man sig osäker kan det knappast vara fel att i god tid lägga sig i högerfil.
många bud här ser jag, ni som har kört i tyskland har säkert märkt hur smidigt det fungerar där. där släpper man helt sonika in bilar i fältet enligt blixtlåsprincipen och hör och häpna, det fungerar!

Däremot i Sverige släpper man inte in bilar om denne har kört förbi kön i andra fältet vilket orsakar 2 köer istället. påminner lite om denna Länk

:)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Italien = Sverige

///BMW - Was sonst!
En sak kan vi alla fall vara överens om:

En del svenskar är väldigt kaxiga när det gäller att leka polis i trafiken skyddade i sin Volvo men när det kommer till att förhindra/stoppa en misshandel, rån osv. då springer man bara därifrån och ringer i bästa fall den riktiga polisen... Typiskt svenskar :(
Tozzy: Nej! Det beror på att man byggt om vägen. Förr gick enbart vänster körfält i min riktning och nu har det byggts om så att båda höger och vänster körfält fortsätter åt mitt håll så att säga. De går idag ihop längre fram vilket de inte gjort förr. Det är en minoritet som fattat detta vilket jag utnyttjar maximalt.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Detta är ett icke-issue, really..

Fakta: Det finns två filer för att underlätta omkörning vid normala trafikförhållanden.
Fakta: Vi har inte väldigt många automatiska vägar där körfälten regleras beroende på trafikförhållanden. Knappast något sådant som dessutom har skydd för mötande trafik.
Observationer: Det finns alltid folk, oavsett trafikförhållanden, som kommer utnyttja de mindre utnyttjade filerna, oavsett trafikförhållanden.
Logik: Om vi förutsätter att vänster körfält i en tvåfilig väg går in i höger körfält i ett bygge så kommer höger körfält gå långsammare än vänster fält om folk från vänster körfält kör in för tidigt och bakomvarande bilar i vänster körfält kör ända fram.

Konstaterande: Varje bilist BÖR använda det minst trafikerade körfältet och vänta tills de sista metrarna med att byta fält för att trafiken ska fungera så bra som möjligt. Att bygga på t.ex. höger körfält och låta det vänstra vara tomt kommer SKAPA FARA för alla trafikanter. Det är VÄLDIGT BRA om du motverkar detta genom att se till att trafiken sprids jämt över båda filerna.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det finns för och emot att nyttja två eller en fil före en förträngning.
Om vi hakar på Chris87 liknelse med data-strömmar som alla ska passera den trånga sektorn så måste det i datavärlden finnas en dirigent/trafikpolis som talar om vilket av de två paket som står först i respektive kö som första ska släppas fram genom det enfiliga. Kallas t ex router eller switch.
Ska vi översätta detta till biltrafik så finns ingen reglering av trafikljus eller polisman utan man förväntas blixtlåsa. Men om bilar ligger tätt och någon från filen som avslutas kör över i den öppna filen så måste ALLA bakomliggnade i den öppna filen sakta in.
Om alla istället redan tidigt låg i samma fil kan trafiken flyta på utan ryckiga inbromsningar varje gång någon byter fil in i den öppna filen.

Nackdelen med att alla lägger sig i en rad och lämnar den avslutande filen tom är att kön blir längre och kan hindra andra långt bak som vill av på en avfart före förträngningen.
Att ha stor hastighetskillnad mellan filer kan också vara en risk då någon i en långsammare kö kan frestas att byta fil till den tomma och glömmer se tillräckligt långt bakåt där en bil kommer i mycket högra hastighet.

Har vi någon som läst kö-teori på hägskolenivå som kan berätta hur den akademiskt optimala algoritmen ser ut. Jag tog tyvärr aldrig den kursen.

Min erfarenhet från lilla Karlskronas rusningstrafik (som antagligen storstadbor skulle fnysa åt) är att det går fortare om alla (i genomsnitt) så tidigt som möjligt väljer den fil de ska fortsätta i. Den som kastar sig in i "rätt" fil precis före förträngninen tvingar ju hela kön bakom att bromsa in och de sekunder han vinner förloras av kolelktivet mångfalt många gånger om av de bakom som måste sakta ner.
Få bilister klarar flätning i hög hastighet och tät trafik på ett säkert sätt är min erfarenhet.
Jag avser, för allas bästa framkomlighet, att lägga mig i rätt fil så tidigt som möjligt.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
I Tyskland och Danmark har jag sett skyltar där det står "Stanna i din fil fram till sammanflätningen". Eller "Undvik filbyten före sammanflätningen". Med tanke på deras trafikpuls borde de veta vad de snackar om jämfört med en gammal bitter åkare från Svedala...
Blixtlåsprincipen tycker jag funkar bra i Stockholm i regel. Varför har man TVÅ filer om det är bara den ena som "får" användas? Nej är det två filer fyller man upp båda i princip hela vägen fram tills de går ihop, sedan kör man varannan bil så svårt är det inte, o det funkar som sagt bra i Stockholm allt som oftast. I somras var jag med om en "incident" i Malmö. Det var kö på motorvägen, en lång sådan för de köade ca 2 km INNAN vägen går ihop till en fil. Det finns två filer av en anledning, minska längden på kön o på så vis hindra bakomvarande trafik mindre. Hur som så var det nån hobby-polis som blockerade min väg genom att svänga ut i andra filen o köra lika långsamt som kö-filen. Jag höll mig lugn, helljusblinkade "snällt" några gånger, när det inte hjälpte så tutade jag...Men nix han vägrade köra snabbare...Nu blev jag "arg", klantig som han var lämnade han en perfekt lucka i högra filen, jag hade i rätt växel o lyckades smita förbi. Regelvidrigt? Absolut! Men hans beteende var minst lika felaktigt. Knappa 2km längre fram blinkade jag snällt o korrekt in i kön, precis där filerna går ihop, vilket är tanken med att ha två filer som går ihop till en...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Men pratar ni om att korta köerna och köra i två körfält som sedan går samman så håller ju de i det fortsatt öppna körfältet "för långt" avstånd till framförvarande om det finns möjlighet att fläta in en bil utan att bromsa in - då borde ju istället den fortsättande filen kunna köra närmare varandra- trodde väl aldrig jag skulle uppmana folk att köra tätare :-). Men om jag kör med lagom avstånd till framförvarande bil i den fortsättande filen och det plötsligt flätar in en bil framför mig då måste jag ju bromsa/sakta in och således måste även alla bakom mig i min fil också bromsa/sakta in.
I stillastående köer kan jag tyckte det är oförtänksamt av de som lämnar en hel billängd eller två till framförvarande bil - 3sekundersreglen gäller ju även omvänt - vid stillastående trafik är 3 sekunder oändligt nära framförvarande, om vi ser strikt matematiskt på det. Några decimeter kan man lämna men varför lämna fler billlängder vid stillastående - är man rädd att bli påkörd bakifrån och bli kuffad in i framförvarande bilar eller tänket man helt enkelt inte på att det finns de bakom som kanske vill nå fram till en avfart, eller komma i rät fil från en påfart nära bakom.

Jag hävdar fortfarande att det blir högre snitthastighet för alla om man så tidigt som möjligt lägger sig i rätt fil.

Fast det är ju bevisligen inte sant eftersom då skjuter du bara blixtlåset längre bak i kön och har ett antal outnyttjade kilometer som står tomt till ingen nytta. Visst går det kanske snabbare i det smalare partiet men kön blir ju längre vilket i sin tur skapar än mer problem som ex blockering av av/påfarter.
Håller för övrigt med Dawwe.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om då vägarbetarna ser till att det är vänster körfält som är öppet genom förträngningen så hindras ingen som ska av på avfarter även om blixtlåset sker redan långt bak.
Outnyttjad vägyta spelar mig ingen roll i detta fallet - jag vill komma fram så fort som möjligt och att även alla andra ska det.
Och jag tror som sagt fortfarande att en enda bil som tränger sig in i kön långt fram bromsar upp hela kön bakom, varför tidig flätning gagnar alla.

Då står det oss båda fritt att byta fil när vi känner för det och utnyttja samspelet (blixtlåsprincipen) i trafiken som ju är själva poängen. Visst hade det varit bra om det alltid var vänster körfält som hölls öppet men det är inte alltid den lyxen finns - beror ju på var arbetet utförs :-)
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Det är så här. Ser du en lång kö i högerfil kör inte om för att böka till det/tränga dig in därframme och bromsa upp hela kön. Ta din plats där bak och följ med. Det blir inga stopp då. Du har inte mer bråttom än alla andra. Bara omogna skriver om att det sitter i ryggmärgen och de ska komma fram fortare. Och alla får lida för det.
Skaffa er disciplin för fan. Ni är som en skock får de flesta som skriver här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.