|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Keiser, de enda som vinner tid på att både körfälten utnyttjas är de som ska av i avfarter innan vägarbetet. De som kommer förlora tid på att både filerna nyttjas är de som idag använder sig av vänsterfilen mest (dvs de som skriker högst i tråden om att mörda chaffisar som blockerar vägen). Jag tvivlar starkt på att många här använder vänsterfilen för att lagar och regler minsann ska följas, utan mest för att dem kommer fram snabbare då. |
|
|
"Keiser, de enda som vinner tid på att både körfälten utnyttjas är de som ska av i avfarter innan vägarbetet." Varför inte underlätta för dem då? Klart man kör så man kommer fram snabbast och samtidigt följer trafikreglerna. Om man ska se det egoistiskt är det bäst för mig personligen att många väljer högerfilen. Men då ska man inte klaga eller spela polis som lastbilschaffisen. Annars välj vänster ni också. Välj gärna den längsta kön i affären också så blir den kortaste ännu kortare och jag kan välja den ;) |
|
Buspelle |
DavidT86: Du har naturligtvis helt fel. Alla vinner på att man följer lagstiftningen och använder vägytorna där det finns väg. Om det inte fanns effektivitetsvinster att göra behövde vi ju inte ha fler än ett körfält någonstans. Alla kunde köa i samma körfält eftersom man ändå kommer fram lika fort. Så är det självklart inte. Allra viktigast för effektiviteten är i detta fall sannolikt att om alla uppträder på samma förutsägbara sätt och kör fram tills vägen tar slut och sedan lydigt använder den enkla blixlåsregeln så kommer trafiken att flyta otroligt mycket mer smidigt än som blir fallet i dagsläget, där vissa bilister ska in i kön en halvmil innan vägarbetet, andra några km innan och ytterligare andra när det passar dem. Konsekvensen blir ett icke effektivt beteende som stoppar upp och stör trafiken. Var och en som vistas ute i trafiken borde enkelt inse detta. |
|
"Välj gärna den längsta kön i affären också så blir den kortaste ännu kortare och jag kan välja den ;)" Klockren kommentar :-) |
|
|
Buspelle, det finns en fil som går genom vägarbetet, hur skulle faktumet att det finns två filer innan förbättra genomflödet på något sätt? Och det finns faktiskt tillfällen vid hård trafik där 2/1 vägar är helt onödiga då det bara är en enda lång kö och de som kör om när det blir två filer flyttar bara på sin plats i kön, som i princip går hela vägen fram till det normala målet på den vägen (pendlarorten osv). Sen har polisen uttalat sig förr att det är bättre flyt i kön om folk kör som många gör idag, bara köar i en fil, men att det blir på bekostnad av att kön blir längre och därför blockerar avfarter. Det är enda skälet till att dem till folk ska nyttja både körfälten, annars hade det utan tvekan varit bättre ifall alla bara la sig bakom den längst bak hela tiden, då hade kön flutit på i samma hastighet som folk kör igenom vägarbetet, istället för idag ibland stå stilla stundvis. |
|
|
BjörnB : Fyndig jämförelse, men, den är inte jämförbar. I detta fallet finns det bara en fil = en kassa. Brukar du starta en ny kö bredvid den existerande för att nyttja butikens utrymme bättre? :) |
|
|
Glöm inte den psykologiska effekten. En kö som ser kortare ut skapar mindre irritation därför att den upplevs som att den går fortare. Därför bör båda fälten fyllas. ///BMW - Was sonst! |
|
|
I det aktuella fallet med vägarbetet kring Löddeköpinge så körde jag denna sträcka dagligen och då min egentlige avfart under en tid var stängt så körde jag istället av en tidigare som befann sig ett par kilometer innan 2 filer blev 1. Oftast var ju kön så lång att den även blockerade denna tidigare avfart och väldigt många bilar fick således stå i kö trots att dom inte skuller passera genom vägarbetet. Ganska snart skapar detta ett nytt betende hos bilister som tröttnar på att stå i kö i onödan...Man börjar således någon kilometer innan avfarten gå ut i vägrenen på motorvägen och passera kön för sedan köra av på avfarten mot Lund. Även här dök det allt som oftast upp sk hobbypoliser som från sin plats i högerfilen gled ut någon meter i vägrenen för att blockera dessa som utnyttjade vägrenen. Det var lika ofta personbilar som lastbilar... Jag försvarar inte vägrenskörande men har ändå förståelse för beteendet i detta fall och det handlar ju in om att tränga sig i den "vägbyggeskön"... Däremot så undrar jag hur de som ska ut och blockera resonerar? Här kan man ju inte köra med argumenten att blixtlåset funkar smidigare om vi även blockerar alla som ska köra av avfarten innan vägbygget. Oavsett om en lag fungerar eller inte eller om vissa trafikanter bryter mot en lag så låt de som har befogenhet (dvs polisen) sköta alla ingripanden. ___ //Ulf |
|
|
"BjörnB : Fyndig jämförelse, men, den är inte jämförbar. I detta fallet finns det bara en fil = en kassa." Nja, du har två köer och växelvis ska en bil/kund från varje kö igenom "kassan". Klart man väljer den kortaste och bäst för mig om alla andra väljer den andra. Att folk som ställer sig i fel kö tycker att man tränger sig beror ju enbart på deras eget sämre val. |
|
|
Programmer : Problemet är att alltför många nyttjar väggrenen för att köra om kön och sedan tränga sig in i den igen längre fram. :/ Vissa utnyttjade tom faktumet att det fanns en avfart några hundra meter fram för att få folk tro att dem skulle köra av där (tex blinkade höger hela tiden) för att sedan fortsätta förbi avfarten (sista avfarten innan vägarbetet) i vägrenen. Grunden i det hela är att folk är egoistiska skitstövlar och att moralen på vägarna har sjunkit så lågt att det är skrämmande. Man kan bara fråga sig varför det är så extremt illa i just Malmö-området, men tyvärr så är svaret nära tillhands. Många kör som om det vore en krigszon... |
|
Buspelle |
DavidT86: Du har verkligen en intressant syn på vägnätets betydelse för framkomligheten. Antar att du i konsekvens med vad du säger inte heller anser att det har någon som helst betydelse att du t ex har tillgång till en fyrfilig motorväg innan denna övergår till en tvåfilig stadsgata genom t ex en mindre stad. Det hade gått lika bra utan motorvägen eftersom det bara är den enfiliga vägsträckningen som styr flödet. Du har, som du säkert själv förstår, helt fel. Varje kvadratmeter väg bidrar till att sprida trafikströmmen och bör således användas. Det är därför den har byggts. Ditt påstående att polisen skulle anse att enda skälet för att använda alla körfält är att inte blockera avfarter är också fel. Detta är ett skäl, men det viktigaste är så vitt jag förstått att få till stånd ett ordnat och förutsägbart beteende för alla inblandade; nämligen att tillämpa blixtlåsprincipen så strikt som möjligt och detta blir enbart möjligt om alla kör tills vägen tar slut. |
|
Är det en konstant ström som ska genom ett vägarbete där det är en fil kvittar det om det är 2,3,4 eller 100 filer innan, det går inte snabbare. Menar du på fullt allvar att det inte skulle vara så? Det är ingen "intressant syn på vägnätet", det är så. Kan du inte acceptera den enkla logiken så vettefan... ...och enligt polisen ska man inte köra tills vägen tar slut, utan tillämpa blixtlåsprincipen en bit innan den tar slut. |
|
|
Bra kommetar BjörnB. Jag lägger mig alltid i högerfil när det blir tillfälle efter en omkörning. Hatar verkligen såskopparna som inte har vett att flytta på sig utan ligger kvar och trycker i vänsterfilen. Självklart kör man så lång som möjligt om man ser att vägen blir enfilig, sitter nog i ryggmärgen. Dessutom tillämpar jag alltid blixtlåsprincipen. Fan vad det låter förnuftigt:-) Tycker det var rätt gjort av polisen att bötfälla långtradarchaffisen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Problemet grundar sig oftast i att Svenskar är bevisligen världens sämsta människor i att köa Sen att man har jä... luddiga markeringar hur man skall köra håller helt med att om man skall av motorvägen innan vägbygget att man i 90% av fallen skulle kunna rita dit 3 körfält under väg byggets gång så blev man av med de som skulle av vägen innan vägbygget, och oftast i tex Tyskland så är det 2 filer att köra igenom vägbyggena Ha deR |
|
|
Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
"Man ska köra ända fram till stoppet där körfälten går ihop innan man tillämpar blixtlåsprincipen, enligt trafikpolisen." |
|
| Länk | |
|
torbjorn_75 : "Enligt Erling Andersson ska man cirka hundra meter innan det blir ett körfält glida in i höger körfält enligt blixtlåsprincipen." Erling Andersson, trafikpolischef i Skåne Länk Visst är det skönt när det kommer klara besked... Ena sekunden ska man gå in längst fram, sen ska man gå in hundra meter innan, varför sätter man ens upp skyltar att det går från 2 till 1 körfält 1000 meter innan som dem gjorde ett tag? Det logiska är att man vill upplysa trafikanterna om att ena körfältet ska försvinna och därför ska alla flytta sig över till det andra, men detta ska man tydligen inte. Inte konstigt det blir kaos. |
|
|
Det spelar mindre roll om du gör det 10 eller 75 meter innan (i en bil är inte 100m särskilt lång sträcka). Så om du, med osäkerheten i bakhuvudet, ibland åker in 10m innan och ibland 100m innan så funkar det nog ändå DavidT86. :) Nu har alltså trafikpolisen i Sthlm, Malmö, motormännens riksförbund och domstolen sagt samma sak ÄNDÅ är det vissa som vägrar att inse! Förutom lagen då. Mycket, mycket märkligt. |
|
|
DavidT86: sluta skylla på andra, du har ingen anledning att bli irriterad eller kalla dina medmänniskor för egoistiska svin bara för att dom gör som man SKA göra. Om du nu är avundsjuk, kör själv i vänsterfilen som lagen säger och var en glad människa. Är det någon annan än du själv som tvingar dig att köra till höger? :) Och om du tycker man ska gå in i högerfilen 200 meter innan vägarbetet - tycker du även man ska stanna 200 meter innan rödljus också, annars är man "ett egoistiskt svin i en krigszon" ??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.