AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.926

Dör vid motorbroms och lågt varv

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min bil har börjat få en tendens till att ibland "dö" vid motorbroms och lite varv. Med motorbroms menar jag inte nödvändigtvis att bilen bromsar in utan mest att bränslenålen slår i botten och varvet är nere och vänder på lägsta.

Det händer gärna när man kör ganska sakta. Den dör då för en sekund kanske, panel och radio blinkar till och sen kommer allt igen. Har hänt en gång att den dött helt när jag krypkörde på parkering.

Känns inte helt bra men jag hoppas ni har några bra tips som kan leda mig på vägen till en lösning. Kan väl nämnas att jag har haft lite problem med att bilen laddar ur ganska snabbt om jag för för mycket småsträckor om det kan ha med saken att göra. Just ikväll när det hände va de precis efter 3 mil halvhård motorvägskörning så då tycker jag laddningen iaf vore på topp.
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Är det 540n du pratar om, så kanske du ska kolla gasspjällsdonet. Kanske har blivit nåt mekaniskt glapp i kuggen i den lilla plastlådan på donet. Sitter enkelt med 4 bult och är lätt att plocka loss och kolla. Skulle det vara det som är fel så har jag ett till M62TU motorn. Bara PMa om det är intressant.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lust att visa vilken del du menar? Länk

Jag har inte M62TU, gamla vanliga M62 med tryckluft :-)
Hej ravve,

Hade samma problem med min 540, sist jag hade den inne på verkstan sa jag till dem att höja tomgångsvarvet lite. Min låg på ca 400 rpm förr och tjyvdog ibland som du beskriver.
Nu ligger den på 650 rpm... Underbar skillnad, inte ett stopp hittills.

Hälsn/ Peter.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min tomgång ligger också på 400rpm men de är pga att jag kör utan "flingan" på AC:n för jag kör utan gas i systemet för tillfället. Har varit tvungen att ha av vissa AC-slangar när jag meckat med kompressorn. Men jag har kört så länge utan problem, de har uppmärksammats nu på senare tid och jag har kört 1500 mil med så lågt rpm innan.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tror inte de har med motorbroms och lågt varv att göra. Nu spontandör den lite hela tiden. Har pratat lite med Jarls i Helsingborg och enligt dom sitter det en kontakt bakom tändningslåset som tydligen är ett ganska vanligt fel på E39 att den strular. Eftersom jag ändå bokat tid för byte av tändningslås (det snurrar ibland) och den kontakten sitter i anslutning till tändningslåset ska dom få byta den också, hoppas de löser problemet.
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
Om jag inte är helt ute och cyklar, borde inte tomgången ligga på 600- 700 rpm vilket min 540 -98 gör.. ?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jo det stämmer om man kör med "flingan" på AC aktiverad.
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
oj såg nu vem som lagt upp tråden!.. ravve!om INTE du kan probbet who can? ;o

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bjornie: Förstår nog inte riktigt vad du menar!?
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
dig man vänder sig till när man har problem :)

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hmm ok, Vet jag inget speciellt om, har vi pratat innan eller? Känner inte igen ditt nick.
Hej Ravve,

Min 540-00 blev som ny efter tomgångshöjning på BMW-verkstaden.
Innan så körde jag också med flingan tänd, men det ska väl ändå inte
behövas tycker man. Man måste in via datorn för att göra detta.

Hälsn/ Peter.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, får kanske kolla på detta men det har garanterat inte med mitt ursprungsproblem att göra. Den dör även när jag kör rakt fram i 110km/h och 2000rpm.

Men lite högre varv hade underlättat laddning vid tex tomgång och köbildning.

Du har inte problem med fukta i bilen när du kör utan flingan? Antar att den avfuktar luften precis som vilken AC som helst och jag märker av lite problem med fukt på isndian av rutor osv när den inte är igång.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hur är laddningen på batteriet? Det kan inte vara som så att i kylan så har batteriet tappat kapacitet pga både kyla/ålderdom plus att generatorn är lite "svag"?
BMW är som du säkert vet supergriniga på att ha mkt "kräm".
Iom att felet escalerar över tid så kan man nog utesluta ett rent elfel då det brukar vara on eller off men nästan aldrig mittemellan.
Bensintillförsel? Kondensbildning i tank/rör pga temperaturskiftningar.?

Just my 2c

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
De är fullt möjliga orsaker du kommer med Kävlingepågen. Får se vad som händer efter byte av tändningskontakt och tändningslås. De ska bytas oavsett pga att nyckeln går runt ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.