AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.214

Vortech vs Lysholm (dvs centrifugal vs skruv)?

Sida 1 av 2
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hur mycket mer effekt ger en en centrifugalkompressor än en skruvkompressor på ett ungefär?

I mitt fall gäller det alltså en E46 330 då.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Varför skulle skruvkompressorn ge mindre effekt ??

Kontakta Asbjörn på ESS-tuning om du vill veta skillnaderna, eftersom de jobbar med båda typerna av kompressorer.

Länk

/Janne
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det jag läst om de två kompressortyperna har påskinit att skruvkompressorn ger mer effekt pga att konstruktionen är mer effektiv vad gäller täthet.

Är inte skruvkompressorn en lite nyare teknik och framtagen just för att vara mer effektiv än centrifugalkompressorn dessutom?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Förlåt min virrighet - jag menade ju tvärtom givetvis!

Att skruvkompressorn ger mer effekt än centrifugalen.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ingen här på forumet med erfarenheter kring någon av de båda kompressortyperna som kan bidra med lite effektuppgifter?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Absoluta effektuppgifter beror på så otroligt mycket mer än bara vilken typ av supercharger man baserar sin lösning på.

Både twin-screw och centrifugal kompressorerna har intern kompression vilket gör att de har en hög termisk verkningsgrad (lägre försluster i form av spillvärme). Detta är speciellt önskvärt på system där man inte önskar ha intercooler (detta underlättar installationen märkbart och är något som tex ESS utnyttjar).

Som jämförelse kan vi ta en Roots-kompressor som inte har nåon intern kompression (den skyfflar en mängd luft från en sida till en annan och kompressionen äger rum på den andra sidan). Detta arbetssätt ger en lägre termisk verkningsgrad (mer energi försvinner i form av värme som i sin tur betyder varmare insugsluft som i sin tur betyder mindre densitet av syremolekyler vilket i sin tur betyder lägre effekt).

===> Centrifugal-kompressorn <===
Centrifugal-kompressorn kan liknas närmast vid en remdriven turbo (en turbo är strikt sett en turbindriven supercharger och förkortades turbo-superchargers men sen blev det turbocharger bara och till slut sa man bara turbo...).

+ kompakt
+ enkel att installera
+ billig
+ lämplig för höga laddtryck
- något högre ljudnivå än tex twin-screw
- inget eller lågt laddtryck på låga varv (laddtrycket är mer kvadratiskt mot varvtalet än linjärt)

===> Twin-screw kompressor <===
Uppbyggd som två skruvar som snurrar mot varandra. Så ser en Roots-kompressor ut också fast skillnaden är att skruvarna i en twin-screw kompressor är utformade så att de tar in luft och komprimerar denna luften inuto skruvarnas hålrum och sedan släpper ut komprimerad luft i andra änden.

- dyr
+ bra laddtryck redan på låga varv (laddtrycket är linjärt mot varvtalet)
+ lämplig för höga laddtryck

För att summera så kan man inte ge några absoluta siffror för respektive typ av kompressor - finns alltför många variabler. En av dem är tex att effektiviteten (tex termisk och volymetrisk) ändrar sig hos de båda typerna beroende på hur högt laddtryck man har.

Men ja, teoretiskt sett så har "skruven" möjlighet att ge högre effektsiffror. Men för att utnyttja detta övertag skall ju allt annat i systemet vara gjort för att detta skall kunna hända. Vad jag menar är att det är inte intressant om du väljer en centrifug eller skruv om du jagar effektsiffror och du har ett system med helt fel vald kompressormap, stora restriktioner i luftvägarna eller dåligt anpassat motorstyrssytem.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hey slangen - tack för jättebra beskrivning!

Jag tänkte mig en Vortech och ett sportsystem med sportkattar. Sedan mappa ihop detta.

Kan man få en höftad effektuppskattning på de här ingredienserna om man utgår från en 330 Coupé -01 som servats bra och oljebytts oftare än intervallerna?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
330-mike
Jag hade en 330 med Vortech kompressor ch jag bänkade den till 290 hk med sport-avgsystem.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Enligt ett amerikanskt test där de kör en mustang V8 motor med:
Centrifugalkompressor
Skruvkompressor
Turbo

Så ger Centrifugalen MER toppeffekt än skruvkompressorn. Men skruven ger ju mer på alla andra varvtal än toppen. Mest av alla gav så klart turbo-setupen, allt kört på så nära 1 bars laddtryck man kunde komma för att testet skulle bli rättvist.

Läs här själva:
Länk
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Glömde tillägga att de även har med en Eaton rootskompressor förutom skruvkompressorn.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Stefan L - det var väl på bakhjulen då, hoppas jag? Hade du mappat bilen efter att både kompressor och sportavgas monterades?

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
264 hk på bakhjulen vill jag minnas. Vi laddade bara 0,6 bar för driftsäkerhetens skull, det gick att ladda upp till 0.8 bar utan knackning. Bilen var naturligtvis mappad. Bilen gick grymt bra ska tilläggas. Riktig sleeper.

//Stefan

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
StefanL - det låter inte så väldigt mycket för en kompressormatad 330 tycker jag?

En kompis här berättade igår om en bekant som bänkat sin med just Vortechskompressorn till 285 på bakhjulen och en bra bit över 300 i motorn. Det var utan effektsystem eller något sådant.

Ger den inte mer än 30 hk på hjulen, är det tveksamt om jag köper den.

Någon annan med erfarenhet av de här kompressorerna på en sexa, eller helst 330 då?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Man bör nog ta effektsiffrorna med en nypa salt då det har visat sig att bänkarna kan variera så mycket som +-30% I mitt fall gav kompressorn 60 riktiga hästar.
Tycker det är bra för 40.000 kr som det kostade mig då.

Det bästa är att testa bilen med en racelogick, då får du bevis på om mappningen lyckat. Jag vill minnas att min bil gjorde ärliga 5,7s o-100 och med ett fantastiskt bra vrid mellan 1750-4250 rpm
Det viktiga är hur man utför mappning, och hur du vill ha effekten.
Lyssna lite med din polare om han kan få fram en effektkurva på mappningen som utfördes.

Jag hade säkert kunnat få ut 300 hk men osäkert om allt skulle hålla.
Kompressor är riktigt kul, du kommer inte ångra dig. Jag kommer så småningom hänga på ett kompressorkit på M3:an.

Lycka till!

//Stefan

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Japp StefanL - mappningen är givetvis hur viktig somhelst i sammanhanget.

Kommer troligen ligga på 0.5 bar för att vara på säkra sidan. Vet att det går att köra någorlunda säkert på uppemot 0.8, men den chansningen tar jag inte.

Vad körde "Wendtan" med för kit? Han sa väl något om att det gav 110 hk eller mer, har jag för mig?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
StefanL - det är alltså inte den här kompressorn du hade på din 330?

"Vortech kompressor kit till BMW E36, E46. Komplett Bolt on. Ger ca 46 % mer effekt.

Artikelnr: VortE36 eller VortE46
Pris: 47000:-"

Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Varför fokusera på antal hästar? När man monterar kompressor, eller turbo, är det vridmomentökningen som är viktigtast. Om antalet "maxhästar" på toppen ökar är inte mest intressant. Vem kör 0-100 repor på konstant 7000 varv? Det som är intressant är hur mycket och var på varvtalskurvan vridmomentet ökar, med kompressor, gärna över hela varvregistrert. Titta på en diselturbo. En BMW diselturbo har förhållandevis få hästar i förhållande till vridmoment och imponerande 0-100 tider.

E
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
E - jag är intresserad av hur det kommer sig att det kan skilja så mycket som 40-50 hk bänkad effekt mellan bilar med samma kompressor. DET är vad jag är nyfiken på. Jag vet också att man kan välja olika laddtryck dels genom mappningen och dels genom att byta "drev" i kompressorn, men jag söker alltså erfarenheter från de här på forumet som haft kompressorn monterad.

Att du främst är intresserad av vridmomentet är din sak, och det säger jag inget om.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Tyvärr verkar det finnas väldigt lite jämförbar information som är framtagen på vetenskaplig grund. Misstänker att det kan skilja 10-15% på bänkarna. Till det kommer "skrytfaktorn" Tyvärr ger inte alltid och generellt sett, trimbranchen ett seriöst intryck i mitt tycke. Det gäller nog att välja trimmare med stor omsorg.

E
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja Ess som då säljer ex. Vortech, känns ganska seriösa.
AeroX
Min M3 E36 3,0 gav 391hk på bakhjulen med en Vortec kompressor... mappat org styrsystem. störrespridare och anna lönsing på luftfilter... laddade ca 0,5 bar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.