|
|
|
|---|---|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Vad jag undrar är om någon vet exakt vad som skiljer en M50 topp och en M30 topp. Alltså, min tanke är att byta toppen på min E30 till 24v om det inte innefattar väldigt mycket. Det sitter alltså en M30B35 i bilen med turbo osv. Att bröstkåpan behöver göras om/tillverkas förstår jag för kedjans skull, men oljekanaler osv. Är det någon som vet? Har ett löst M30 block, men tyvärr ingen M50 topp som jag kan mäta och jämföra mot. Om inte någon vet, men kanske har en M50 topp liggandes som kanske är kass eller liknande får du gärna skicka ett PM. Eller är det någon med mycket erfarenhet som tror att det skulle ge väldigt lite skillnad? Motorn bör ju få mer luft genom en sådan topp. Bör väl vara lämpligast med en M50B25 topp isåfall? Är väl något större ventiler. Lite funderingar. Kanske finns någon som kan svara istället för att man ska börja riva i det och sen märka att inget stämmer. Tackar på förhand! |
|
Går inte. Olika längd på motorerna. ///BMW - Was sonst! |
|
| jag har en komplett. men det kommer aldrig och fungera. | |
| Exakt vad som skiljer? Ja hela motorn är annorlunda | |
| du kan aldrig hitta en topppackning som passar tex | |
Hur mycket skiljer i längd osv? Packning är inga problem. Har en kusin som kan fixa det. Är verkligen hela motorn annorlunda? Hur ofta utvecklas en helt ny motor? Trodde dom sparade en del och utvecklade vidare på en gammal motor. Men det kanske är stenkört då. Har inga mått överhuvudtaget. Krävs mindre modifieringar går det ju lösa i en fler-op. Däremot om längden skiljer så att ventilerna inte hamnar korrekt över cylindrarna är det kört. Krävs det däremot att man svetsar igen vissa kanaler och fräser nya är det inget omöjligt. |
| ja hela motorn är anourlunda. det skiljer ju hela 1l i motorvolym. du kan ju få min topp (sprucken) och testa men jag tror att du gör dig väldigt mkt jobb och besvär i onödan. | |
|
Jag vill minnas att M50 toppen är bredare än M30.. tändspolarna sitter ju i den också.. + Dubbla kamaxlar. //Roffa |
|
|
Det går inte alls tyvärr. CC-måttet mellan två cylindrar är 91mm på M50 och 100mm på M30. Omräknat blir CC-måttet mellan cyl 1 och 6 455mm på M50 och 500mm på M30. mvh/ Anders |
|
Tack AKN. Det va vad jag ville veta. Då är det inte bara oljekanaler osv som felar. Bara skrota hela idén. Får nöja sig med 12v helt enkelt. Tror det får bli 32v i nästa banbil. Det är lite manligare. =) |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lusselelle : Du har helt rätt att man oftast inte gör om en hel motorkonstruktion utan man modifierar och bygger vidare på redan existerande konstruktioner. Men i just det här fallet - från M30 till M50 - är det ett generationsskifte av det stora måttet! Men det var nog på tiden. Du måste tänka på att M30 motorn designades av baron Alexander von Falkenhausen och satt redan i E3 modellerna som började säljas 1968. Denna motor har sedan varit en av BMW:s riktiga arbetshästar men 1993 var sista året den fanns i någon modell (730i E32). Det gör att den varit i tjänst i hela 25 år!!! Då förstår du att BMW tyckte det var dags att introducera en helt ny motorfamilj. |
|
Det enklaste sättet för dig att få en "M30" med 24 ventiler är att ta en hel M5-motor 3,6 eller 3,8 liter (eller en M6-motor). Den bygger på M30-blocket. Ett alternativ som borde vara möjligt (men helt säker är jag inte) är att ta toppen från en M5-motor och sätta på ditt block. Man måste då bla kolla om olje- och vattenkanaler sitter på samma ställen och att M5:ans bröstkåpa passar (eller går att få att passa) på ditt motorblock. Eftersom dessa båda motorer tex har samma oljetrågspackning så skulle jag gissa att cylinderavståndet är samma. Per L |
|
Jo jag har funderat på M5ans topp också, men dom finns ju inte i lika stora mängder. Det ska ju vara ekonomiskt hållbart med ett totalt motorras. En sån topp vet jag iofs inte va dom kostar, men jag antar att jag behöver andra kamaxlar för att köra med turbo osv. Troligtvis inte gratis. :) Jag kör nog på 12v tills motorn ger upp, eller jag tröttnat på den så får det bli v8 sen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.