|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jo för att enkelt förklara problemet så visslar bilen när varvtalet passerar kring 2000 varv, både när man accelererar och motorbromsar, på tomgång kommer ljudet också, men man hör det inte lika tydligt då. I samband med det här så såg jag också den trevliga kleggan på oljepåfyllningslocket och lite på oljestickan, dvs kondensen.. Kan det ha något med visslandet att göra ? Ljudet låter mest då bilen är kall och ibland märker man inte av det alls, men det kan ändå vissla på ganska bra med varm motor... Sporadiskt alltså men offtast då den är kall! För att beskriva själva oljudet så låter det precis som när man visslar själv! Tacksam för svar! Mvh | |
|
Jo just det... Jag hade en teori om det var något som torrspruckit så jag har provat spraya med startgas runt insug och slangar dock utan att motorvarvet höjdes... |
|
| I denna tråd har du en del läsning om visslande: Länk | |
| Har hört detta ljud på min 330ci också. Men jag hör det bara vid gas på drag och motor broms 2000-3000 varv. Tror på någon slang som läcker. Men jag hör det bara i bland. | |
|
Har samma ljud i min bil vid gaspådrag vid 2000 varv, dock så lyser gula motorlampan på min oxå men motormässigt funkar bilen precis lika bra som förr... ska lämna in bilen till BMW nu på tisdag, får se va som händer ;) |
|
|
Precis som jag har eablyfot! Har lyssnat närmare, och jag har i princip ingeting när man varvar utan belastning, utan bara vid motorbroms och gaspådrag. Har ni mest oljud vid kall motor som jag ? Har kikat i tråden som det länkades till, och kollat över slangarna men jag hittade inget direkt hål.. Dock bara att det fanns lite torrsprickor på den lilla avstickaren med krafig böj, dock inget som "gått igenom"... Jag kanske ändå borde prova byta ut och se om det blir någon skillnad, isf blir det om 2 veckor ca. |
|
| Vid varm motor skulle jag säga. Men bara i bland. Så det är svårt at lokalisera. | |
|
Min 530 "visslande" också vilket visade sig vara DISA-spjället som hade gått av i infästningen. |
|
| Okej! Visslade din helatiden då deejaywasp ? Och var det vid något speciellt varvtal eller så ? | |
|
Det var från tomgång till ca 3000 rpm om ja inte minns fel vid ca 1/4 gas. Slutade med att det började skramla i stället när den lossnade helt. Den är enkel o montera bort och kontrollera. |
|
| Har också hört något visslande ljud i min 330ci nu på vintern.. Det kommer när det är kallt och vid gupp/farthinder.. Låter som något visslande ljud inuti kupen.. Vad är det för något, nån som vet? :S | |
|
Okej deejaywasp, du skulle inte kunna visa med typ en bild och skriva ihop en liten guide för en okunnig ? :) BmwMClubsport, det kan inte vara din fläkt som ylar om det är INNE i kupen det låter ? Prova stäng av den helt och kolla om du hör nå ?:) Dom brukar kunna leva om lite på E46 vad jag förstått |
|
|
Nr 7 är DISA-spjället. Har för mig det sitter med 3st torxbultar. |
|
|
Blev lite inspirerad av denna tråden och gick ut o kika på bilen (330ci, 01). Helt otippat så hade jag ett finger stort hål in i insugsslangen som sitter innan insuget. samma ställe som på bilden: Länk OBS detta rör är till en annan BMW men ser nästan exackt likadant ut. Tråkigt bara att jag hade bilen inne på inspektion II för några mil sedan och man såg inte detta =( Mvh Philip |
|
|
Du har inte märkt nå oljud du då wassen ? Jag måste kika mer noga på min då jag kommer hem.. deejaywasp, tänkte du skicka med en länk ? :) |
|
|
Nope inga ljud alls o den går som en klocka konstigt nog. |
|
|
AC Cobra: Ja det var ju tanken i alla fall :) Nr 7 är det som sagt som är DISA-spjället. |
|
|
Haha.. igen.. Säg inget :) Länk |
|
|
Hehe ja det är inte lätt då det är svårt :) Ska ta en titt på det med då jag kommer hem, bra tips :) |
|
|
Kom precis hem efter att ha bytat den läckande insugsslangen. Tog 2h allt som allt. Mkt bättre bottendrag i bilen o verkar dra lite mindre på landsväg också. Till min 330 kosta slangen 103:- på BMW i Malmö. Verkar vara ett standard fel på BMW: Länk Mvh Philip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.