AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.941

El sportstol E46

sm
11
smiithy
330i - 01
Har i dagsläget vanliga manuella "fula" tygstolar i min bil. Är väldigt intresserad av att byta ut dom mot hel- eller delskinn sportstolar, original såklart.

Min fråga är om det går att köpa el sportstolar och koppla in eller måste jag köpa manuella?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Du kan naturligtvis köpa elstyrda. Om din bil inte har elmatning framdraget under stolen så kan du själv dra in matning till stolarna utan några större problem.

Jag gjorde denna operation på min fd. fd. 328 E36 och det funkade klockrent. Jag valde då att ta el från ciggtändaren som var säkrad 25A om jag inte minns fel. Det va fullt tillräckligt för att driva stolarna. Har lite bilder på installationen om det kan hjälpa dig något fast det var på en E36:a.

OBS. Om du drar egna kablar och tar ström från tex. cigguttaget (vet ej om det funkar på E46) så kommer du inte att få samkörning med elspeglar eller att stolen justerar sig beroende på vilken nyckel som öppnar bilen. Men det kanske man kan leva utan.

Mvh Jimmy

sm
11
smiithy
330i - 01
Okej låter ju kanon.

Ska åka och kolla på ett par sportstolar imorgon, dock inte eldrivna. Men om det inte blir dom utan ett par eldrivna vore bilder riktigt bra eftersom jag aldrig dragit el i bilen själv förut. Men som sagt borde inte vara några jätte problem då man ändå är lite händig.

Nej de är inga problem, är bara jag som använder bilen så det klarar jag garanterat att leva utan.

/ Emil
Ji
2.380
Jimmyboy

Ok, hör av dig om det blir elstolar och du vill ha lite bilder.

Matningen till stolarna är inga problem att dra när du väl har den gamla inredningen ute. Är du lite händig som du skriver så fixar du det utan problem.

Mvh Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

Har du inhandlat stolar än? Annars finns det ett par M3 stolar till salu nu... Länk
sm
11
smiithy
330i - 01
Japp har redan handlat faktist. Blev en komplett inredning, dock inte elstyrda.

Om någon mer är sugen på att byta själv och har frågor så ere bara fråga.

Tack ändå för tipset.

Mvh Emil
Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
Funderar också att byta till elstolar på min E46. Kollar jag under stolarna ser det ut att finnas oanvända kablar med kontakter. Är det så att elen är fördragen och det bara är att byta till elstolar och koppla in de? på E46an sitter väl minnesfunktionen i stolen så den kommer att funka också eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.