|
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder, hur kommer man lättast åt generatorn på en 750 E32 91:a. Vill komma åt och lossa kabelanlutningrna på generatorn för att se om den (generatorn) är orsaken till min "gigantiska" tjiuvström på ca. 4.3A. Eller kommer man åt den underifrån? Har tagit bort vä. luft burk och luftmasse mätare men såg inte generatorn mycket mer för det. Har lossat på kabeln som går till+ polen vid motorn för den kommer väl från generatorn men det gjorde ingen skillnad. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
När jag bytt generator så har jag börjat som du gjort. Har för mig att jag fick lossa en kylarslang också och tagit bort den stora plastgerjen bakom kylaren. Sedan gick det att lossa generatorn och tippa den framåt, då kommer du åt anslutningarna på generatorn. /Mats J |
|
|
Har nu surfat lite och tittade lite på Länk Om man bläddrar ner "Electronics" och sedan till "Voltage regulator" så ser man bl:a en bild + polen. I fästet till + polen går tydligen den andra generator kabeln, D+ till laddningslampan. Då måste det ju räcka med att koppla loss dessa 2 kablar och sedan mäta tjuvströmmen på batteriet och se om värdet ändras eller ej och om man kan utesluta generatorn som felkälla. Det verkar ju ett jävla bök att börja riva med generatorn !! //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Tänk på att bilen tar en kvart för att gå i sleep mode efter att den stängts av, tills dess kan den dra mycket ström, men sedan skall den dra väldigt lite. Det har även förekommit att kabeln från pluspolen till generatorn haft dålig iolering och jordat lite i skyddröret den går i fram till generatorn, med brand som påföljd... Så där är ett möjligt fel också. /Mats J |
|
|
Har nu plockat loss bägge generatorkablarna vid + polen och mätt strömmen. Ingen skillnad alls och då kan man väl utesluta generatorn som felande länk. Startade upp bilen idag, den startade direkt och jämn och fin tomgång direkt. Första starten på ca. 2 månader. Mätte lite över batteriet och fick följande värden. Motor och tändning avstängda, ca.12.67V över batteriet. Med tändning på motor avstängd, ca 12.1V över batteriet. Med motorn på tomgång, laddningen visade då ca. 13.9V över batteriet. Är väl ganska normala värden tror jag så laddningen och batteri verkar ju fungera i alla fall. Den verkar dock aldrig gå in sleepmode. Mätte ca. 1 timme och då hade den inte gfått i sleepmode. Var tvungen att avbryta där då Fluke multimetern tydligen stänger av sig efter ca. 1 timme. Får ställa multimetern på taket nästa gång jag mäter så man inte behöver gå in i bilen för att starta om multimetern. Vad är det som styr sleepmode funktionen? Någon som har koll på hur många Ampere bilen drar när den inte står i sleepmode läget med tändning och allt avstängt? Tror att mina ca. 4.3A är lite i mesta laget. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Marten: Tänk på att Du "väcker" bilen bara Du tar i ytterhandtaget! Du måste ansluta multimetern, sedan stänga alla luckor o dörrar, låsa och larma bilen och därefter vänta. När elhisskontakterna i konsolen slutat lysa så går bilen ned i sleepmode. Det kan ske en eller ett par små ljusblinkningar i dem under tiden man väntar. Strax efter det att de slocknat och bilen har ställt om alla spjällhusmotorer så har sleepmode inträtt. Så skall det alltså funka, om allt annat på bilen funkar som det skall dvs. Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Krafwerk: Mina elhisskonakter i konsollen slutar att lysa efter ca. 3min. Av vad jag har läst mig till så verkar det ganska normalt eller... Spelar det någon roll att förardörrens centrallås inte fungerar för att sleepmode skall fungera. Kan ju låsa dörren manuellt. Har verkligen en E32 750 från 91 sleepmode? Börjar tvivla lite på detta. Man måste altså ha alla enheter inkopplade, alla dörrar, huv och skuff låsta, alla fönstren stängda för att den skall gå in i sleepmode eller? Tror inte att jag har testat så. Får göra ett nytt försök. Hade vid senaste mät tillfället inte acc panel och färddator inkopplade. Har inget larm på den. Du vet inte hur mycket ström den tar om den inte går in i sleepmode med tändning och allt avstängt? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hej Marten! Nej, jag vet inte exakt hur mycket den drar i "sleepmode", men man får fram detta genom BMW:s WDS eller DIS-programvara, så det kan man fråga på BMW. Är Du säker på att Du inte har larm? Sitter det inte en röd lysdiod i gallret för luft ovanpå instrumentbrädan? De flesta 750:s har larm, fjärrstyrt eller nyckelstyrt. Dock inte alla. Du ser om det är fjärrstyrt genom att det sitter en liten rektangulär "klump" bredvid soltaksmanövreringen i taket. Det är IR-mottagaren. Annars aktiveras larmet med nyckelvridning fullt åt höger i förardörren, dvs. "deadlock"- läget. Då skall Din lilla lampa i gallret först blinka, för att sedan stanna i ett fast sken. (på nyare modeller är det först ett fast sken, sedan börjar den blinka...). Ja, E32/E34 har "sleepmode" . Det är mycket saker som skall inta viloläge när man lämnar bilen och larmar den. Bla. så aktiveras deadlocksystemet, larmet drar igång, IHKA:n återställer samtliga spjällhus, innerbelysningen slocknar, tillsatsvattenpumpen stängs av, bränslepumparnas redoläge avaktiveras, den kommer att förutsätta att alla rutor och luckor går till ändläge, dvs. stängs och det känner den av via microswitcharna i dörrarna, mm., mm... Allt måste vara inkopplat, och felfritt, ja. Tjuvström via IHKA-modulen är jättevanligt och beror på en kortis eller kallödningar i densamma. Du kan mäta i säkringshållaren på säkring 17 eller 19 och 20 om jag inte missminner mig. Det är bara att skaffa en strömmätare med säkringshållare, dvs. den mäter det avsäkrade värdet/strömförbrukningen. Då ser man direkt om det är den som drar. Annars kan man dra ur kontakten till IHKA:n och mäta. Detta kan göras även om bilen inte är i "sleepmode". Det är ju lätt att byta IHKA-modul, men litet sunkigt att få den att passa i sina glidstycken....usch...Kolla vilka kontaktfästen Du har. Det finns gamla o nya generationen: Gamla har en låsning man DRAR ut från kontakten, den nya en bygel man FÄLLER ut. De passar mellan E34 och E32. För att få en korrekt statistik på strömförbrukningen över ett dygn, så gör man en sk. vilströmsmätning med hjälp av BMW:s instrument. Man skall inte ens "titta på bilen" under mätningen...hehe...Då ser man även om det är ngt. som "händer" någonstans i bilen under tiden den står. Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerk, Tack för ett mycket bra svar. Blir lite att kolla på. Har inget larm , ingen lysdiod i gallret uppe på instrumentbrädan. Sitter dock någon larmdekal, tror det var för Carguard 950S. Någon kanske har monterat bort larmet men det enda tecknet på att den skulle haft larm är just larmdekalen. Kan ju också vara en fejk. Jag menar, bara klistrat dit en dekal för att man skall tro att den har haft larm. Sitter det 4st kontakter på IHKA modulen? //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Marten: Det sitter en på varje sida om IHKA-modulen, eller om det var 2 på ena sidan o en på den andra...f-n jag har glömt, trots att jag senast bytte en sådan i våras...De är gula o gröna iaf. och modulen är den som sitter ALLRA längst in mot torpedväggen, med en skumgummiisolering mellan sig själv o torpedväggen, sas. Den är litet svår att få ur, och svårare att få tillbaka, men man får lirka o greja, så går det! Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerk: Har idag kopplat loss alla 4 kontakterna till IHKA:n (grön och vit på förarsidan, gul och blå på passagerarsidan) men ingen skillnad. Plockade loss dom en och en medans jag mätte samtidigt men ingen skillnad eller väldigt marginell skillnad. Har någonstans på vägen tappat ca. 0.3A och det skedde innan dagens operation så nu tjuvar den BARA ca. 3.96A. Har iof. inte haft ACC panelen inkopplad den senaste tiden. Får väl ta och koppla in den igen och se vad som händer. Får väl ta och fundera vidare men det går lite trögt i kylan och vet inte riktigt hur jag skall fortsätta. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.