|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| konsumenten har 3 år reklamationsrätt och det blandas ofta ihop av kunden som är okunnig det är inte samma sak som 3 års garanti att man bara kan stövla in dit man köpte produkten och få ett nytt. | |
|
Jag försöker just belysa detta. Kollade med lokala Biltemahuset hur det är om jag tycker mitt batteri är dåligt efter 3 år eller så. Det blev lite (mycket) tveksamheter när jag undrade om man får nytt osv. Reklamationsrätten (den lagstadgade på 3 år) kan mycket väl förlängas som en slags "goodwill" av säljaren/varuhuset, vilket iofs är bra. Det är dock ytterst osäkert om man kan få nån praktisk nytta av detta, dvs nytt batteri i vårt exempel. Om man däremot "köper till" en förlängd garanti, (dvs en slags försäkring) vilket är vanligt inom t.ex brun och vitvaruhandeln osv, så kan man plocka ut ny eller likvärdig vara. Men då har man ju betalat extra osv. I annat fall gäller 6 månader lagstadgad garanti, vilken i praktiken i regel brukar förlängas till 1 år som en slags goodwill redan där, dvs man slipper hävda ursprungsfelet upp till ett år, därefter "vänder" bevisföringen så att säga. Om man inte nyligen ändrat igen vill säga...) FP |
|
| Bmw lämnar 24 mån garanti vid köp av ett orginal batteri | |
Roffa1 |
Folke: Förstår ej riktigt ditt resonemang? köper du ett nytt startbatteri från Biltema med "Fyra års garanti" då gäller denna "fyraåriga Garanti" mot fel som du ej själv orsakat. Garantin gäller naturligtvis ej vid fel/skador så som överladdning eller om bateriet fruset sönder eller sulfaterat p.g.a bristfällig laddning. Dessa fel upptäcker omg tillverkaren när batteriet returneras av Biltema. Har du hanterat batteriet rätt så får du förmodligen ett nytt. Menar Du att Biltema säljer "Drulleförsäkring för startbatterier" det har jag aldrig tidigare hört talas om. |
|
Njae, jag var nog lite otydlig. Biltema säljer inga tilläggsförsäkringar vad jag känner till, det var exempel på vad som kan förekomma i andra brancher. Däremot är det lite osäkert vad man kan reklamera efter 3-4 år, dvs vilket "fel" utöver normalt slitage osv och de orsaker som du nämner eller liknande, som man kan tänkas råka ut för. Plötslig svaghet/död utan anledning och som inte heller tillverkaren kan kan direkt härleda till någon yttre påverkan är väldigt sällsynt. Tro mig, jag har hanterat returnerade blybatterier och haft utredningar om detta tillsammans med olika tillverkare under många år. Ett avbrott mellan två celler, eller plötslig kortis inne i plattpaketet osv (utan att plattorna är skeva pga överhettning/överladdning) osv är ytterst sällsynt. Fel på produkterna förekommer, inget tal om detta, men de visar sig ganska omgående och i dessa fall är det inget snack om utbyte. Efter flera års drift är det lite annorlunda. Utredningar som dessa tar tid, vad skall användaren göra under tiden? Troligen står inte återförsäljaren med ett lager av lånebatterier under tiden, skulle bilen ha ett laddproblem som tar kål på batteriet så blir det ju lite obra osv.. Jag är lite rädd att den långa reklamationsrätten, t.ex 3 eller 4 år eller ännu längre där man skall bevisa att produkten, t.ex batteriet hade ett fel från början är lite svår att omsätta i praktisk kundnytta. Att gå in i butiken med ett defekt batteri och gå ut med ett nytt direkt utan diskussion, utredningar osv är tyvärr lite av en utopi. Men det ser onekligen bra ut i marknadsföringen och säljer säkert produkter. FP |
|
|
Folke jag tycker vi seglar iväg här, tråden handlar om urladdat batter och inte biltemas process avseende garantier. Starta gärna en egen tråd avseende biltemas batterier. |
|
|
Helt riktigt, trådar tenderar att bredda rätt bra när det är intressanta ämnen.. I vårt fall så fick ju trådskaparen sin slutgiltiga lösning redan efter några få inlägg. Därpå vidtog lite rundsnack om ursprung osv på batterierna, bl.a från dig... Nu är det mest konsumentupplysning om reklamationer osv rent allmänt, inte specifikt för Biltema. Hoppas det kan vara till nytta för någon iaf, om inte så får man be om ursäkt för den upptagna bandbredden på nätet...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.