|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som ytterligare en i raden av personer med batteriproblem denna vargavinter har jag fått problem med mitt BMW originalbatteri, underhållsfritt med inspektionsöga. Det började med en urladdning under en veckas stillastående i Vålådalen med under -40 C på nätterna. Strömmen räckte till instrumentpanel, lås och innerbelysning men när jag startade hördes bara ett klickljud. BIlen kablades igång och gick 10 mil till Östersund. Stängde då av och provstartade, bilen gick igång men startmotorn lät lite trött. En kvart senare var klickljudet ett faktum och bilen fick kablas igång igen. 40 mil senare tog jag in batteriet och laddade det i två dygn med avsulfatering och pulsuppladdning. Vid montering och provstart verkade allt bra och även vid 15 mils kösning senare samma dag. Nu har bilen stått igen vid -15C på natten och nu är batteriet så svagt att det inte orkar låsa upp bilen eller ens försöka mata reläet som ger klickljudet. Tror ni att batteriet är slut eller att jag har fått ett frostbitet elfel någonstans som tjuvar ström? | |
Roffa1 |
Jag misstänker att batteriet har sulfaterat så pass mkt att blyplattorna är nästan helt täckta. Detta påverkar laddningskapaciteten. Köp ett nytt batteri och se till att det aldrig laddas ur. Har du mätt upp batteriet efter utförd laddning, vilospänningen bör vara 12.70v - 13.0v. Biltema har toppenbra batterier, dessutom med 4 års garanti. (Biltema batteri = Tudor) |
|
Du skriver inte hur gammalt batteriet är men min erfarenhet är att det väldigt ofta batterierna som tar slut. Vet inte hur många gånger jag misstänkt laddning, jordflätor och tjuvström för att upptäcka att batteriet var slut. Min erfarenhet är att batterierna håller typ 4-5 år om man har tur. /AGW |
|
| Jag har inte mätt upp spänningen mer än att laddaren indikerade grönt = färdigladdat. Men det ger ju inga detaljer direkt. När jag kopplat i det efter laddning fungerade det perfekt, likaså tre timmar senare. Det som förbryllar är den hastiga urladdningen natten efter. Har ni någon bra förklaring till varför det trots en tillräcklig spänningsnivå vid ett tillfälle laddar ur så snabbt? | |
|
Antagligen finns en tjuvström nånstans, montera en "brytare" på nån batteripol så märker du rätt fort om batteriet är kasst eller inte. Mvh |
|
|
Beter sig kupéfläkten möjligen underligt? Min far måste ha tur då, för han åker runt med orginalbatteriet i sin Volvo 940 -96. |
|
|
Jag laddade batteriet och lät Burlins i Skellefteå belasta det, helt dött efter en kort stund. Köpte ett Bosch på 90 amperetimmar. Slut på bekymret! Tack för era svar. |
|
|
Roffa1: Funderar på hur du menar med Biltem = Tudor. Finns det något som styrker detta, mest med tanke på på all annan spekulation om ursprunget på många av deras produkter? Tyvärr är ju Tudor bara ett varumärke sedan många år, Exide ligger bakom de flesta av deras produkter av typ startbatterier. Biltema lämnar tre års garanti, dock inte för frysskador och naturligtvis inte för normalt slitage osv. Det är tyvärr ganska svårt att bevisa ett ursprungsfel efter 2-3 års användning. Man måste även granska specar osv när man jämför, Biltema anger t.ex CCA (kallstartseffekt) vid SAE-norm, som tillåter ner till 7,2V batterispänning, medan DIN-normen har 9,0V som undre gräns. Gissa vilket som ger högst CCA-värde...) FP |
|
Roffa1 |
Folke: En bekant jobbar på Biltemas inköpsavdelning. På vissa startbatterier lämnar de hela 4 års garanti. Det framgår även att Biltems batterier kommer från Tudor liksom OK:s egna startbatterier. |
|
Ok:s egna startbatteri är från global Det är bara ställa det tex ett 72ah från okq8 bredvid ett global så ser man likheten nummer ettike etc. Även micros Batterier "Power" var global. Jag har dock hört att global är leverantör till biltema, det kan jag faktiskt tro är sant. |
|
|
Saxat från Biltemas hemsida idag (100122): Biltema har batterier av hög kvalitet och 2 års garanti (1 års på batterier från 100 Ah). Miljöavgiften ingår i priset på alla batterier. Biltema lämnar 3 års garanti på alla batterier, (Gäller ej vid frysskador.) Miljöavgift ingår i priset på alla batterier. OBS! Små måttavvikelser på batterierna kan förekomma. Något förvirrande eller? 4 år förekommer inte vad jag kan se. Vore intressant med lite mera detaljer om vilka modeller som kommer från Exide (Tudor). FP |
|
| Normalt sett räcker ett batteri 3-5 år | |
|
Njaa, i Biltemas text... Men i praktiken kan man lätt komma över 5 år, även om man enkelt kan "misshandla" ett batteri till döds på ett par månader också. Jag vet många som kört 10+ år också, inkl någon av mina tidigare bilar. Det stämmer att totallivslängden minskat något men man slipper underhåll, vattenförbrukning osv och man får även lite högre startkapacitet jämfört med den äldre generationen. FP |
|
Roffa1 |
Folke: Tag istället kontakt med Biltema via telefon, så får du säkert vetskap om vilka batterier de lämnar 4 års garant på. Jag vet med 110% säkerhet att de lämnar 4 år på vissa modeller. |
| Jag läste också att det gjorde det på vissa modeller, tror det var nåt med icke flytande i inte helt säker. | |
Roffa1 |
Folke: På sid 62 i den senaste Biltemakatalogen finns följande att läsa: Silver-Kalsiumbatterier med "FOUR YEARS GURANTEE" Nöjd? |
| Mitt höllt också i 10 år,men jag skrev ju i normalt sett runt 3-5... | |
|
Min andra bil är en volvo v40 -98. Kör fortfarande på orginalbatteri.. |
|
|
Roffa: Du behöver inte övertyga mig, jag har själv läst katalogen, och jag har vait med om att det blivit ändrade förhållanden förr. Är det inte något lite förvirrande för en utomstående att mötas av tre olika besked angående garantitiden tycker du? Åter igen, du behöver inte gå i försvarsställning för Biltema, men det som är mera relevant i sammanhanget är: Kan jag få ett batteri med 4 års garanti till en godtycklig bilmodell, eller iaf till de mest vanliga osv? Vad gäller om jag tycker att batteriet är dåligt efter typ 3 år eller liknande? Vilka regler gäller, vad menas med "garanti" i sammanhanget, batterier eller annat, efter de lagstadgade 6 månaderna? Sånt är alltid intressant att reda ut, jag tror att många därute har olika uppfattningar. FP |
|
Roffa1 |
Folke: Faktum kvarstår, Biltema säljer startbatteriet med "4 års Garanti" Hur och för vad Garantierna gäller får du själv ta upp med Biltema. |
|
Jag tycker det är jättefint att Biltema lämnar 4 års garanti/reklamationsrätt på vissa batterimodeller, ett problem är möjligen att det inte verkar finnas av dessa till t.ex E39. Vad man däremot inte kan garantera är vilken verklig kvalitet osv som det är på produkten. Det är ju inte så skoj att behöva åka in till butiken efter 2-3 år eller så och mötas av t.ex beskedet att garantin inte gäller för vanligt slitage osv. Det är ju kunden/brukaren som skall påvisa ursprungsfel på sin produkt efter den lagstadgade korta garantitiden. Obs att vi konsumenter 3 års reklamationsrätt på alla varor sedan ett par år tillbaka, detta är inget som varken Biltema eller Rusta, Nyborg, Clas i sjön eller någon annan kan påverka. Det går alldeles utmärkt att handla varor med mera känt ursprungt eller varumärke hos t.ex Mekonomen och man har då 3 års "garanti" med automatik på dessa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.