|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Bränsleförbrukningen är väl inte till Audins fördel? Kör man mycket så borde det spela roll i valet. | |
|
Bränsleförbrukningen är väldigt marginell mellan bilarna och blir nog inte många kronors skillnad utslaget. Jag har själv Audis 3,0 tdi motor, gillar du att köra rekommenderar jag Bmwn. |
|
| Jag tror fortfarande att quattron drar en bra bit mer än 525d. Jämfört en allroad 3.0tdi med min 330xdA och den var 1,5 l/mil törstigare i stan över en längre period. Nu är ju det en större och tyngre bil iofs men quattron borde dra mer än en tvåhjulsdriven bmw. | |
|
Efter att ha läst era svar och speciellt efter att ha sett F10:an så bestämde jag mig för att vänta tills hösten. Planen var att beställa en F11 525dT men nu visar det ju sig att touringen inte kommer som 525d från start. Endast 520d och 530d på dieselsidan. Audins känns med ens väldigt gammal så den är inget alternativ längre. Jag har gjort lite kalkyler och priserna är ungefärliga: E61 525dTM med Advantage, Comfort och komfortstolar m.m. kostar ca 465.000 efter rabatter. A6 Avant 3.0 TDI Q S-line kostar ca 460.000 efter rabatter. F11 525dT skulle kosta ca 460.000 efter rabatter om den gick att beställa. Då inkluderas bla metallic, comfort, skinn, automat, sportstolar m.m. F11 520dT kostar ca 440.000 efter rabatter med metallic, comfort, skinn, automat, komfortstolar, dynamisk dämparkontroll, 18" fälgar, elektrisk baklucka m.m. F11 530dT kostar ca 460.000 efter rabatter. Då är den utan metallic (vit), manuell låda och standardstolar med skinn, comfort plus ett par småsaker som de andra bilarna har (sportratt, USB, HiFi, avbl. innerbackspegel). Det blir svårt att vänja sig av med en rak sexa men just nu lutar det åt 520dT. eventuellt kan jag ta en kortare leasing på två år för att sedan uppgradera till 525dT. Synpunkter? |
|
|
Le Boeuf: Den bilen du jämförde med har nog ett läckage någonstans. Allroad 3,0tdi ligger i förbrukning strax under litern i stan vilket måste anses som klart godkänt med tanke på att bilen väger 2ton. |
|
|
Min 330xd steptronic drar inte under litern i stan. Tvivlar på att en Allroad 3,0TDI drar mindre. MVH Christofer |
|
|
Kollade på en F10 530d idag. Grundpris:442.000 Utrustad enl provbil: 742.900 kr........................ |
|
| Finns inte M-pkt till nya 5:serien än? | |
| M-paketet kommer väl till våren. Ska provköra F10 525d i morgon. Spånnande! | |
| Jag menade givetvis 0,15 l/mil och inget annat. Min ligger mellan 0,95 och 1,05 i stan beroende på väderlek. Också skeptisk till att Allroaden skulle gå billigare. | |
|
Det där att inte satsa på första årgången av en modell tycker jag är mer relevant vid köp av begagnad bil. Om man inte tänkt äga bilen i tio år förstås. Ska man äga bilen i tre år har man ju garanti i början, och är det några katastrofala fel är sannolikheten mycket god att man får det på goodwill efter garantitiden. Övriga småfel brukar dyka upp när bilen blir äldre. |
|
|
Håller med Marin i hans synsätt. Beträffande bränsleförbrukningen på en allroad har jag själv en ovan nämnd bil. Sist jag kollade färddatorn stod den på 0,95l/m blandad körning dock mest stadstrafik korta sträckor, vinter och en icke ekonomisk körning. Närmare sanningen än så kan iaf inte jag komma. |
|
| Ja så länge ni har kontrollerat färddatorn mot miltalet och mängden ni tankat så.. Bara en av mina tio tidigare bilar som det stämt överrens. | |
|
bunf: Det låter för bra för att vara sant att du kommer under vad fabriken anger... MVH Christofer |
|
|
Vår färddator visar rätt inom 1-2% och det är väl jag som inte kan konstrollmäta exaktare heller. På dieslar med dieseldriven tillsatsvärme brukar färddatorn visa varierande grader av för lite när det är kallt ute då den ej mäter tillsatsvärmarens förbrukning. Det kan skilja ganska ordentligt vid stadskörning. BMW har numera elektrisk tillsatsvärme så färddatorn har iaf chans att kunna visa rätt. |
|
|
Jag för dessvärre inte bok på vad bilen förbrukar vid varje tillfälle men sist jag kollade så låg den enligt vad jag tidigare nämnt och det verkar ju stämma rätt bra med färddatorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.