|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är dags att byta bil om någon månad och jag sitter här med två offerter: BMW 525dTM E61 - Advantage - Comfort - M-paket - Komfortstolar i svart skinn - Hifi och USB m.m. Audi A6 Avant 3.0 TDI Quatro S-line - Proline - Utvändigt och invändigt S-line paket - Teknikpaket - Xenon - PDC - Svart skinn m.m. Prismässigt hamnar Audin några få tusenlappar under BMW:n och leasing kostnaden blir en bit lägre för Audin. A6:ans prestanda motsvarar en 530xdTM och stereon är bättre. BMW:n har mer vill ha-faktor och suveräna komfortstolar. Ett tredje alternativ skulle vara en 525dT med komfortstolar och snygga fälgar men utan M-paket. Vilken hade ni valt? | |
| BMW såklart :) Du är ju på ett BMW forum, sen har väl BMW generellt bättre andrahandsvärde som kanske ska vara med i ekvationen. Sen kan man alltid chippa 525 så har du samma/högre effekt än 530 ! | |
|
Quattro alla dagar som det är snö på Bmw alla andra dagar sen får ngn annan räkna vem som vinner Själv tycker jag inte om Audi men det är som sagt BMW forum detta Ha deT |
|
|
A6 är den klart nyare modellen av de, även om ingen är speciellt ny. Att A6:an har sämre andrahandvärde tror jag inte, särskilt inte såsom en ny 5-serie står för dörren. Det finns ingen möjlihet att vänta på den? Av ovanstående alternativ hade hjärnan valt A6, mer bil för pengarna. MVH Christofer |
|
|
Det surras även om modellbyte för A6 under detta år...... Svårt val Gorban, själv förlänger jag min leasingtid 6 månader för att vänta in nya 5-serie touring (F11). Såvida jag nu då inte köper en sedan istället.... Audi kör väl förnärvarande även med en fin kampanj för A6 3l motorerna!? |
|
|
janih: Nästa A6 lär komma tidigast våren 2011. Jag hade nog som sagt också väntat på nya 5-serien. MVH Christofer |
|
|
Satt själv i samma sits som du med firmabilen, kom fram till att det inte kunde bli en E61 (kom från en LCI 530d) nu när den nya är så nära. Audin har sedan den kom inte intresserat/imponerat på mig därför gör den heller inte det nu på modellens sista levnadsår. Jag valde en E350CDI Kombi med AMG paketet, kommer i nästa vecka. Det finns även en fin 4-cyl biturbo E250CDI och det kommer snart en ny mellansexa E300CDI. Sen blir det nog en F11 facelift för mig... |
|
| Jo kampanjen är fin för 3-litersmotorerna på A6. Proline samt invändigt och utvändigt S-line för 10.000 spänn. | |
|
Gorban: det var ett bra erbjudande, jag tänkte närmast på nedan. Modeller: A6 3.0TDI/TFSI Kampanjinnehåll: Prolinepaket: •Stöldlarm •Farthållare •Mittarmstöd fram •MMIMMIFokuserat, användarvänligt, logiskt: Multi Media Interface (MMI) för samman all manövrering av infotainmentkomponenterna på en enda display i ett enda manöversystem.MMI Radio plus •Elektriskt svankstöd i framstolarna •Fällbart/delbart ryggstöd bak (std. på Avant) •Läderklädd multifunktionssportratt i 3-ekersdesign S line Sportpaket: •Aluminiumfälgar 18" •S line sportchassi •S line emblem på framskärmarna •Instegslister med S line-emblem •Dekorpaneler i mattborstad aluminium •Svart innertak •Sportstolar med elektriskt svankstöd •Sätesklädsel i Sprint-tyg/läder med S line-logo •Läderklädd multifunktionssportratt i 3-ekersdesign med S line logo-emblem •Bromsar 17" Erjudande: 24 000 kr (Ord. Paketpris: 66 400 kr) |
|
| Eller du menar att de släpper detta för 10000:- istf. 24000:-? | |
| fredo: jag har också lite funderingar på mercan, 250cdi kombi ligger då närmast. Fick du bra tj.bils rabatter på E350? | |
| Fick 10% plus att parktronic ingår i företagsköp. Det tyckte jag var rätt ok. Vet inte om det är för att jag är medlem i Företagarna i Skåne, men medlemskapet kostar ju inget i jämförelse med rabatten. | |
|
janih: Det finns ett paket som audi kallar s-line sport quatro som innehåller hela s-line plus proline för 10.600 kr. Ramavtalsrabatten är 10% jämfört med 12% hos BMW. BMW tar dessutom bort touringtillägget och vårt företag har lite extra rabatt utöver detta. fredo: jag har tittat på MB men kan inte välja det där jag är anställd. Ja ett alternativ är ju att vänta på F11. Enligt säljaren på BMW så kan jag få en bil levererad tidigast i november. Jag antar att det då inte kommer att finnas några paket och att det bli en viss prishöjning. Priserna för sedanen släpps den 27/1 så jag får väl kolla in dem. Annars var tanken att ta en E61:a eller A6:a på en 24 månaders leasing för att sedan gå över till F11. |
|
|
Hade valt A6 24mån, sedan Nya Bmw. |
|
|
gorban: Kan du inte förlänga leasingen på den du har tills November då? Om vi bortser från Audin så kommer en ny 525d vara lite för lik din nuvarande bil för att det ska kännas kul? Det enda som har hänt är den nya iDriven, men utan nav och/eller bluetooth används den ändå inte så mycket. Om du inte har M-paket på din nuvarande kan det sätta en lite annan prägel på den. Hur som helst, står det mellan A6 / E61 så hade jag tagit E61:an ändå. |
|
|
Ni får mig faktiskt att fundera på att förlänga min leasing och vänta på F11. Sitter just nu och räknar på prislistan för 5GT och lägger till 5% på det som jag inte hittar där. Fanns det några paket till E61 vid lansering? Synd att BMW är så svaga på säkerhet i baksätet. Fortfarande inga bältessträckare eller bälteskraftbegränsare för baksätet i F0/F11. På A6 kan man få bägge om man lägger till sidoairbags bak. Läste nyligen en artikel i Vi Bilägare om att baksätet är den farligaste platsen i bilen. Speciellt för barn mella 4-12 år som sitter framåtvända och verkligen hade behövt finesserna ovan. Det finns många fall där de i framsätet överlevt rejäla smällar men där barn och vuxna i baksätet avlidit av inre skador. |
|
| Jag beställde en E61 530d, det fanns komfort- och exklusivpaket om jag minns rätt. Du kan konfigurera F10:an på www.bmw.de kan var en lite hint om var man landar och om vad som finns. Förläng leasingen och ha den första F11:an på forumet! :) | |
| Vad vet ni om när F11 kommer? Jag läste lite rykten på nätet och frågade min säljare. Han sa lansering i september och att han inte kunde leverera en bil före oktober/november. Vilke "hjulklapp"! | |
Verdi |
Precis, varför förlänger du inte leasingen på den du har så länge? En ny E61 eller en ny A6 känns inte direkt klockrent just nu. Det "roliga" valet just nu är ju den nya E-klassen i det segmentet. Och kan du inte ta den... |
| Utan att skriva vilket som är ett klokt val kan man ju säga att det har en fördel att ta en annan modell på 24 månader och det är att du "slipper" första årsmodellen av en ny bil. För vissa är det guld värt att få det senaste och vara först när en ny bilmodell presenteras, andra vill gärna vänta tills man rättat svagheterna som man hittat under första åren. Jag tillhör nog mer den sista och kanske lite tråkiga gruppen oavsett vilken teknik det gäller. Vill så att säga så långt det går undvika buggar. | |
|
Hmm står själv i samma val eller kval. Men som Joz skriver så kan det vara en fördel att inte ta den första årgången av en ny bilmodell. Man brukar ju säga att den sista årgången av en bilmodell brukar vara den bästa. Jag kommer nog att satsa på en e61. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.