|
|
|
|---|---|
|
Hur ska jag få den glansig å "hal" igen? Räcker det med bara vax eller ska man kleta med nått annan före? Vilka är de bästa produkterna? Det är en metaliclack | |
|
Låter som det är ett fall för en riktig bilpolerare, om det går att rädda lacken överhuvudtaget. Jag hade kollat med en rekond. firma. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Börja med en Cleener för metalliclack sedan Wax. Vilka produkter som är bäst tvista de lärde, men håller du dig till de välkänd, typ Turtle,Simonize, Sonax mfl. så är alla bra produkter. MVH Hasso |
|
De allra flesta recondfirmor har avfettning som garanterat tar bort sandpappret. Billiga fälgar & däck. Mycket bra priser på kompletta hjulpaket! |
|
| Min bil var som sandpapper på huven, men jag tog och provade att polera lite och det blev en väldigt stor skillnad, fast pappersdukarna jag använde blev vädigt blå :-) | |
| Då måste du använt rubbing Anders...sånt man inte ska ha om det är metallic | |
|
wrath: Varför inte? Vad tar du bort repor med om inte rubbing? |
|
|
Metallic har ju alltid klarlack överst, men så har även många solida lackfärger numera så rubbing bör ju funka. Man märker det på att trasan knappast blir färgad vid vaxning/polering av solida lacker, annat var det förr... Försiktighet bör kanske uppmanas på kanter och veck på karossen, lätt att punktbelastningen blir för stor och att klarlacken bränns bort, iaf vid maskinpolering. Är jag rätt på det tro? FP |
|
|
Min bil har inte metallic-lack. När jag ska använda rubbing, ska jag använda polermaskin eller en trasa. Min polermaskin orkar inte med nånting om jag trycker lite, för man ska väl trycka lite när man använder rubbing, eller? |
|
|
Kör utan tryck först och se vad som händer. Går de inte bort får du trycka lätt. OBS polera INTE några kanter med maskin. Billiga fälgar & däck. Mycket bra priser på kompletta hjulpaket! |
|
|
Jag hade ful lack men körde color back och vaxning och fick ett bra resultat. |
|
| Man måste köra med en riktigt polér maskin. Den kostar runt 3000 spänn att köpa. Grejen med dem maskinerna är att de är råstarka och jobbar inte på så höga varv. Man kan då trycka åt ordentligt på lacken så att man slipar ner. Då försvinner alla repor. Använd dock ej rubbing, utan kör bara med polish det räcker på metalliclacker. Valet av tillverkare spelar inte så stor roll. De är ganska lika. Dessutom så är det maskinen som är den största betydelsen för hur resultatet blir. | |
|
om du har ork/tid/vilja så bör det funka finfint om du kör (manuellt eller med maskin -välj själv, jag föredrar manuellt) först med lackrengörare/polermedel och sedan med ett hårdvax. Har du mer pengar än tid rekomenderar jag dig att lämna in bilen, då ovanstående behandling tar minst en halv dag. Tänk på att aldrig vaxa/polera bilen i solsken, samt att INTE få vax/polermedel på olackade plast/gummidetaljer! mvh -Kalle |
|
|
Hej Vad består sandpappret av?... det mesta får du bort med tvättförtunning eller prickborttagning (köpes på macken). Prova detta först innan du försöker polera bort det!, anledningen till detta är att "sandpappret" kan innehålla material som vid slipning/polering kan lämna märken i lacken och ge dig ett rent helsike innan du får till ytan igen. Minns en kille som försökte polera bort rondellspån från bilen.......... gissa hur den såg ut ? :O) Tvätta först--------------polera sedan.! Mvh Skalman. |
|
|
När jag köpte min tyckte jag den var lite matt, så jag vaxade bilen 4ggr samma da.. på d viset fick jag en hyfsad glans tillbaka, å nu för tiden har jag bilputsmani, så ja e mer eller mindre känd för att ha den renaste (glansigaste) bilen i stan=) under alla omständigheter! Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
Glömde säga att det såklart beror på hurpass dålig ytan e som man börjar med!?!? Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
palle83 -> om du inte har vaxat och rubbat tidigare bör du låta en rekondfirma göra jobbet. Det blir dyrare men troligen oxå bättre! mvh ///Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
prova turtle "Supertvätt" dränk in en liten svamp med det sen är det bara att gnugga hela bilen superren obs. rengör betydligt bättre än avfettning. |
|
| läste här uppe om killen som vaxade sin bil 4 ggr samma dag jag undrar bara vad du trodde att du vann på det. om du inte visste så löser lika lika o om du lägger på vax 4 ggr samma dag så har du ändå lika mycket vax på som om du bara hade lagt på det en gång.. så vad har du lärt dig nu jo att du har slängt bort tre vaxningar till din bil plus en massa onödigt arbete.... | |
|
mojja -> Använder olika vax för olika lager Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
|
Hej Att lägga på flera lager av tex vax, ger en bättre skyddande hinna om varje lager får "härda" innan nästa lägges. Annars kan en typisk 4 lagers recond se ut ungefär så här : 1 rubbing/slipning, 2 polish, 3 Högglanspolering 4 Lackskydd. Vissa lackskydd går utmärkt att lägga i fler en 1 lager bara härdning tillåts mellan varven. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.