AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.951

ingen gnista e32 750

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
hej jag har en 750 -89 som inte har någon gnista på någon av sidorna.
jag har bytt boxar och de hjälpte inte. har även kopplat bort larmet.
sitter de 1 eller 2 vevaxelgivare på motorn? för är de 1 så skulle de kunna va den men har läst att de skulle kunna sitta 2 st men ser bara 1.
den får bränsle och snurrar fint men ingen gnist.
det började med att bilen gick orent och blev slö sen dog den.

har någon nått förslag va de kan vara?
en fråga till vilka av dom 4 boxarna e de som är till tändning sitter ju 3stora å en liten till höger i motorrummet har bytt alla men vet inte skicket på dom ja bytt till.
tacksam för svar!

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej!

Det sitter bara en vevaxelgivare, och visst, det skulle kunna vara den...men är det inte det, så är det det vanliga, värmebetingade 750-strulet, dvs:

Du bör kolla rotorer och fördelarlock (dvs. byta dessa till nya...) samt alla tändkablar. Om man har för högt motstånd i dessa, dvs. rotorer, fördelarlock och kablar/tändhattar så går tändspolarna sönder. Byt även alla stift!!! Nya NGK är det som gäller. Glöm Beru-skräpet och Bosch.

Börja med att kolla ALLA säkringar, och byt tillbaka till original-DME:erna innan Du börjar med kablar och tändning. Tänk också på att insprutningen är i kors, dvs. höger LMM styr vänster cylinderbank och vice versa!

Det finns ytterligare en felkälla hos dessa vagnar, och det är kärvande och slitna själlhusmotorer.

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ursäkta felstavningen:

Det finns ytterligare en felkälla hos dessa vagnar, och det är kärvande och slitna SPJÄLLHUSMOTORER, heter det... ;-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
tack för svaret :)

jag har nya lock rotorer och stift men inte tändkablar får ingen gnist direkt på spolen häller..
spjällhusmotorerna funkar som dom skal dom synkar mär jag slår på tändningen och rör sig när jag gasar.

ja provar att byta vevaxelgivaren ikväll så får vi se

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Det är TVÅ vevaxelgivare. Alla givare är separat för höger respektive vänster motorhalva. V12an har alltså två av alla motorgivare.

Nu får du faktiskt skämmas "KRAFTWERK" :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har för mig att vevaxelgivarna hade ca 440 ohms resistans då jag kollade mina i helgen. Kan vara värt att mäta så det inte är avbrott. Givarna på tändkablarna låg på väldigt låg resistans, bara några ohm.
Vad jag vet så sprutas det inte in soppa om tändpulserna inte identifieras (tändkabelgivarna) och då borde tändningen triggas av vevaxelgivarna. Så mitt tips är att mäta upp vevaxelgivarna, och spraya WD 40 i alla kontaktstycken, även dom till boxarna.
De fyra boxarna du bytt är: ABS box Motronic box EML box Motronicbox.
Motronicboxar styr både tändning och insprutning

Kolla även:
Länk
Länk

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Spridarna sprutar in soppa utan tändimpulsgivarna, men inte semi-sekventiellt, utan batchat vill jag minnas. Så den startar och går även utan tändimpulsgivarna.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
OT:

Front242 är ju helt klart MYCKET bättre än Kraftwerk. =)
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

rob_t_j72, Jag såg Front 242 live på fryshuset på 80-talet, det var nog bland det mäktigaste jag sett! Såg även Kraftwerk på deras första spelning i Sverige, kan det varit -91? Har sett båda banden live ett antal gånger efter det med viss besvikelse, men första gången är ju alltid bäst :-)

Men tillbaka till topic! TT-power, om du googlar runt så finns manualer att ladda ner. Annars skicka din mail till mej så sänder jag över kopplingsscheman och verkstadsmanualer m.m. Dom här motorerna kan vara lite jobbiga att mäta på i "blindo".

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
hej och tack för alla svar!! nu e de såhär att ja va i garaget och skruvade och tog ur alla stift å körde på starten motorn gick lika tungt då så ja kompmätte den 0 i komp på 11cylindrar å 1,5kg i 1cylinder så den motorn har gjort sitt!! förmodligen skurit. :(

har inte fixat gnisten de problemet försvinner nog vid motorbyte kanske. annars tar jag de då när nya motorn e på platts för denna drar ur batt när ja ska kolla gnistan pga att den går trögt.

det är 2st vevaxelgivare!!

så har någon en fräch motor liggandes så hör av er..

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
glömde säga det att de var aluniniumspån på flera tändstift och kedjan e hel och har inte blandat olja vatten eller inte för låg nivå. så då borde de vara att den skurit i loppen för de e ju aluminium kolvar.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Aluspån låter ovanligt? Kanske oljepumpen som "dog" så att ingen smörjning fanns? Det borde finnas M70 billigt i alla fall, kanske en M73 skulle kunna masseras ner??

Jens: Front live måste ha varit Guld!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

OJ!

Det måste vara ett ras av grov kaliber! Jag är både förvånad, imponerad och faktiskt på sätt och vis lite avundsjuk. Imponerande att tappa kompet på alla cylindrar utom en där det finns en knapp antydan till kompression :-) Går motorn tungt utan kompression så är det ju inte troligt att det finns mycket kvar på den motorn. Det enda jag kan tänka mej som kan orsaka detta totala haveri är ett totalt bortfall av oljetryck.

Med den diagnosen så blir det ju annat att fokusera på. Med kortslutning i stiften kan man faktiskt bränna tändspolarna. Men ditt "driftstopp" uppstod garanterat med ett mekaniskt haveri först, och spånen i gnistgapet pajade gnistans möjlighet att hoppa och kortsöt tändspolarna.

Det är ju mycket special på dessa motorer, bl.a. kolvarna. Dom är helt riktigt i aluminium, men dom är även belagda med några mikrometer stål som slityta. Detta för att på något märkligt vis kompensera för alusilet i cylinderloppen, nej det är inte nicasil i 750 :-) -Hur tänkte dom där?

Du måste lova att låta oss veta vad som orsakade raset, jag gissar på oljetrycksbortfall, troligen pga oljepumpshaveri, eller kedjeras till pumpen, alternativt stopp någonstans i oljefilterbehållaren med allt vad den innehåller.

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
jag ska skruva ur motorn och plocka av topparna återkommer när ja gjort de.
ska fixa lite bilder på raset me :)

låter troligt att de e brist på smörjning men de e något som inte stämmer för det är olja uppe i topparna å i filtret mycket märkligt!!! men får se hur de ser ut.

ja kollade på skroten å de fans en bra motor komplett me elhärva å boxar till rätt pris :) motorn hade mellan 11,8 och 12.2 i komp e de ok eller e de för mycket eventuellt olja i loppen så de blir högre komp?

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
menade att de kanske ligger olja i loppen från otäta kolvringar därför den har så högt komp eller är de normalt med runt 12 kg?

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Det låter som normal kompression. Det är väl bara drygt 8 i kompressionsförhållande, men mätt i kg låter 12 rimligt.

Blanda inte ihop kompressionsförhållande med kompression mätt i kg eller bar. ;-) TT-power, har du fått mail med "BMW-info" -länkar att ladda ner några hundra mb?

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
ok va bra!!

ja tack för dom jätte snällt! :)

nu ska ja upp å lyfta toppar :) höres sen

Visa användare
20
TT-power
e32 750ila -89
:( :( :( usch skuren i loppen och även i ventilstyrningar å kammarna... har inte fått tillreckligt med oljetryck.

vet någon hur man lägger upp bilder?? skulle vilja visa hur de såg ut ja har aldrig tidigare sett något liknande..

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vänd gärna på motorn och kolla om oljepumpen är ok...
Vad gäller bilder å får du lägga upp dom någon annan stans och länka till dom, det går inte lägga bilder i inläggen på detta forum.

/Mats J
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Du kan lägga upp bilderna på Länk
och sedan länka dom hit. Tror att alternativ. 2 är bäst att använda.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.