AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.657

Diverse 330i frågor. Gassvar, koppling, antispinn-knapp

Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Som sagt lite blandade frågor.......

1. Upplever gaspedalen/gassvaret riktigt läskigt iaf. nu när det är halt.
Vid gaspådrag svarar motorn långsamt, och om man varvart ur motorn och
släpper gasen tvärt hänger gasen kvar ! Otäckt om man vill köra lite
offrensivt på vinterväg....går detta att fixa på något sätt ? Omprogrammering
kanske.

2. Ett liknande problem verkar finnas på kopplingen. Har hittat en utländsk
tråd om en m3a som hade en reduering på röret mellan kopplingscylinder
och slav. Finns den även på en 330 ? Går det isf. att borra upp den ?

3. Ytterligare en grej som gör bilen lite läskig att köra offensivt i halkan
är antispinnfunktionen. Till vardags kör jag men den inkopplad, och vid
lungn körmning funkar det kanon, men om man ökar takten och tex. övveraskas av en kurva som nyper till blir bilen rejält understyr eftersom
antispinn gör det svårt att stötta med gasen. Knappen sitter illa till om man snabbt vill koppla ur ASC.
Är knapparna programmerbara ? Skulle vilja använda en knapp på
ratten för i/urkoppling av ASC ......Går det ?

Många konstiga frågor kanske, men jag gillar att gasa på vinterväg med
vill att det ska kännas safe...

/S
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har svårt att se hur du ska hinna konstatera att du får sladd och sen trycka av antisladd för att sedan häva den själv. Då har det ju redan gått två-tre sekunder i bästa fall. Mitt förslag är att köra utan ASC om det passar bättre.

Mvh Johan
Jag trodde alla 330 kom med DSC som standard?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Min har DSC, men om det är tillvalt eller standard i dem vet jag inte.
Är jäkligt glad att jag har antispinn, antisladd o ABS inkopplat default. Mer än en gång har det hävt sladd/kast på ett tacknämligt sätt o räddat mig från bucklad plåt.
Ma
106
MantaMania
BMW 330i -01 M-sport II
Vad skiljer ASC och DSC åt ?

Grelle: det jag skrev var understyr inte sladd.....vill jag köra
offensivt kopplar jag ur ASC.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
DSC som min har tar säkert 3 sekunder att koppla ur då ett direkt tryck på den enbart kopplar ur antispinnfunktionen.
Sen angående omprogrammeringen av gasspjällsblabla (vet ej ved det heter) gjorde iaf skillnad på min bil, tom ganska stor skillnad. Bilen fick en klart rappare respons på gasen.
1. M54 har en viss fördröjning/dämpning i gasspjällsstyrningen. I alla fall med mjukvarorna man kan få från BMW. De "chiptrimmare" jag har varit i kontakt med har inte kunnat ta bort det. De kan bra göra mer spjällrörelse per pedalrörelse.

2. Ja det finns en reduceringsventil som begränsar hastigheten med vilken man kan släppa kopplingen. Den ventilen kan man helt enkelt ta bort. Behöver inte borra eller ersätta med en "blind" ventil.

3. Vet inte om det går.
wa
44
wassen
520d G31 -19
Tesla M3P
1. Jag upplevde att min var extra trött o seg på lågregistret, efter att ha studerat insugsslangen lite nogrannare så hitta jag ett fel. Bytade slangen (103:- på BMW) sen blev den mkt rappare. Kolla så att alla vakumslangar, insugningsslangar mm är i ordning på bilen.
Länk: bild på slangen som va kass Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
1. Det du kan prova är att nollställa adaptionen i "fly by wire" gaspedaler.
Sätt i nyckel och slå på tändningen, vänta 60-90 sekunder
Stäng av tändningen, låt nyckeln sitta kvar, vänta 60-90 sekunder
Slå på tändningen, vänta 10 sekunder, Starta.

Gasspjällets motor adapterar sig till din körning och eftersom som man majoritetetsmässigt kör hyfsat lugnt så rör sig spjället långsamt för att förhindra "ryckig" körning. Det man gör enl. ovan är att "nollställa" adaptionen så den går tillbaka till fabriksstandard. Oftast upplevs gasen som snabbare efteråt. Har man automatlåda nollställs även den adaptionen för D och SD lägena.

2. Japp.. CDV vavlev.. Byt mot en blindventil enl. ovan

3. Inte vad jag vet.. Har du DSC liksom jag så kan man kkoppla ur den i två steg.
- 1:a steget är en vanlig knapptryckning, baken sladdar, men inte för mycket. För vana förare som vill kunna sladda/drifta "lite". Bara antisladd lampan är tänd
- 2:a steget tryck och håll in knappen i 5-10 sekunder. Handbromslampan tänds också.. Inte att rekommendera om du inte skall "sladda runt på stängd parkeringsplan" eller motsvarande.
Min rekommendation blir att styra in tydligare och MER om du tycker att bilen understyr i snabba kurvor. Många är rädda för ratten och tror att man kör en bakhjulsdriven bil BARA med gasen, vilket är fel. Använd ratten och låt DSC vara på.. Du kommer bli överraskad!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.