|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 525d 07 LCI E61 som mobilen inte funkar som den ska på. Den som jag pratar med hör sig själv hela tiden. Själv så hör jag klart och tydligt den jag pratar med i alla mina tre mobiler. Har testat med en Samsung, Nokia och en Iphone. Någon som har nån idé eller har varit med om samma sak. | |
|
Vilken av mobilerna du nämner är det som ger problem hos mottagaren? Eller är det en fjärde bilmonterad telefon du har problemet i? Om det är bilens handsfree som menas så kan du börja med att minska volymen på din högtalare till att börja med. Även operatörerna har parametrar i sina nät och basstationer som till viss del påverkar ekoundertryckning mm. Alla måste ha denna teknik men det funkar inte alltid som tänkt, och jag tycker det blivit sämre med åren faktiskt. FP |
|
|
Hej Någon bilmonterad telefon har jag inte, då det inte är professional utan business. Jag har testat comviq, telenor och telia och har även testat som du säger att minska volymen. Har pratat med bmw och dom tror att byta mic ska kunna lösa problemet. Men den man pratar med hör mig tydligt så det känns inte som det är där felet ligger. |
|
|
Om ekot inte ändras/försvinner när du drar ner volymen så sker ju överhörningen inne i HF-kitet verkar det. Om du testat flera telefoner och operatörer, samt drar ner högtalaren utan resultat så återstår inte så mycket annat. FP |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter onekligen som ett problem med HF-kitet. Vissa enklare HF-kit överlämnar själva ekoundertryckningen och brusundertryckningen till mobiltelefonen och då borde du märkt olika resultat med olika telefoner. Gissar dock på att HF-kitet som levereras till E60 modellerna innehåller ekoundertryckning och brusundertryckning. Och i det här fallet har du provat olika telefoner med samma (dåliga) resultat. Vilket tyder på något typ av fel i HF-kitet. Har det råkat blir elektrisk överhörning borde ekoundertryckaren inuti HF-kitet ändåså klarat av att hantera det. Låter mer som att ekoundertryckaren deaktiverats eller spårat ur helt. Kanske kan också vara att mikrofon eller högtalarkomponent kan ha blivit skadade, eller någon form av överstyrning analogt/digital som orsakar problem för ekoundertryckaren. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kom på en sak, om det skapas elektrisk överhörning i den elektriska kontakten mellan telefon och HF-kit kan detta skapa denna typ av eko (och detta ser ju inte ekoundertryckaren i HF-kitet och således kan inte ta bort det). |
| Tack för bra svar, ska lämna in bilen på verkstan i slutet av nästa vecka för service, då ska dom passa på att byta mic. Jag återkommer efter det så får vi se om det löser problemet. | |
|
Har idag haft bilen inne på service och dom provade en ny mic. Det blev ingen skillnad, som väntat. Dom misstänker nu att det är telefonmodulen som spökar istället. Kostar 3875 kr. Så får se om det kan hjälpa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.