|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Jag har satt på rostfria väghållningskit på bilen, men där framme tar dämparen i däcken. Det går knappt att köra bilen och risken är att däcken sprängs. Jag har bara vanliga original fälgar nu, 15" 195/65/15. Finns det nåt att göra? Har hört nåt om spacers! Vad gör dem? Och priserna skiljer sig enormt, vilka är bra? Kommer detta att lösa problemet? Hjälp!! Tacksam för svar | |
Roffa1 |
Spacern flyttar ut fälgen/hjulet från hjulhuset, tror ej de kostar så otroligt mkt. Går nog att köpa en sats med 2st 8-10mm spacers för ca 4-600:- Tror detta ev,kan lösa ditt problem. Du kan ju knappast fortsätta att köra med bilen i sitt nuvarande skick. Vem är det som monterat vägkållningskittet åt dig, tycker de borde hjälp dig att åtgärda problemet på plats. |
Roffa1 |
Tillägg: Glöm ej att komplettera med nya "längre hjulbultar" om du skaffar spacer;-) |
| Vad är det för väghållningskit? Låter som att du har fått saker som inte stämmer till din bil. Är det så är knappast spacers nån bra lösning utan du ska se till att få dämpare som passar till din bil. | |
|
Hejsan! Väghållningskittet kommer från Technix i rostfritt aluminium och är köpta från risetrade.se och ska passa till E36. Det är en bilmekaniker som har satt dit dem, men han är inte kunnig i sänkningssatser och annat modifiering på bilar, utan endast original. Jag har bilder på hur det ser ut, men vet ej hur jag ska ta med dem i forumet? |
|
|
Du behöver spacers, det behöver man nästan alltid när man monterar coilovers på E36. Firmorna i Tyskland har koll på detta, vilket de sällan har i Sverige. Det räcker med 5mm per sida för att få hjulet att gå fritt igen. Satsa på att köpa modellanpassade centrerande spacers. Mvh Henrik |
|
|
Jag har beställt idag från Manton Racing 20 mm spacers som låg på 1400, rätt saftigt, men det är till alla 4 hjulen. Sedan får vi inte glömma bultarna och dem ligger på typ 500kr....Blev dyrare än vad jag hade tänkt mig, men men.... Bara att längta efter resultatet....... Suck :) |
|
| Kommer inte hjulen hamna för långt ut med 20mm spacers? | |
|
Han som jag beställde spacerna från sade att jag skulle mäta hur långt jag hade till skärmkanten. Mätningen var lite på fri hand, men framme var det mellan 20-22mm och bak hade jag från däcken till innerskärmen 25mm. Jag tog inner skärmen bak eftersom bilen är mer sänkt bak och det var lättast så. I och med dämparen tar så mycket i på vänstersida ( framifrån sedd) så ville jag ha marginal. Det är så svårt att mäta exakt, och jag kan inte hissa upp bilen mer, mekanikern är lite kinkig på allt jobb han har lagt, men förstår inte varför, eftersom det var inte gratis. Det dumma med dessa spacers är att om dem är för tunna, så kan jag inte skicka tillbaka dem, utan dessa tillverkas direkt, och då har jag förlorat pengar. Jag hoppas på lite tur. |
|
Roffa1 |
Tror ej att SBP godkänner en spårvidsökning med 40mm per axel. Kommer ej ihåg exakt hur mkt man får öka spårvidden med? (tror det handlar om ca 8mm) Risken finns att de upptäcker spårvidsökningen vid den årliga kontrollbesiktningen, sedan har du en månad på dig att återställa fordonet. Jag skulle rekommendera dig att mäta "exakt hur tjocka" spacers du behöver. |
| Men hur ska jag göra det? Jag har ingen aning hur man gör!!!! | |
| Hur stort mellanrum måste det vara för att däcket ska vara fritt? Alltså tomrum mellan dämparen och däcken? | |
| Jag har bilder på hur det ser ut, men vet ej hur jag ska ta med dem i forumet, eller någon som vill titta på dem och bedömma? | |
Roffa1 |
Pröva med att göra/tillv en provisorisk spacer på 10mm. Förresten kom på att Biltema har billiga skräpspacers som du kan använda för att mäta dig fram till rätt mått. Du får nog lägga flera på varandra för att komma upp till 10mm. Sedan ser du om hjulet går fritt. Vad det gäller marginaler, så får du nöja dig med ett par milimeter, mer behövs ej. |
| Det går att svarva ner dom där 20mm spacer eller plan slipa dom. Själv skulle jag nog inte använda spacer som är mer en 10mm för spår videns skull. Det bästa är att byta fälgar med det rätta Et måttet. Men det finns nog inte. | |
| E9x fälgar borde gå att använda då de har något lägre inpressning (ET). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.