|
|
|
|---|---|
|
Märkte idag att när jag körde hem från jobbet att mina xenon fladdrade lite i ljusstyrka, uppmärksammad på detta såg jag även att ljuset i instrument panelen fladdrade. Det är väl nu man skall börja bli orolig! Stannar bilen vid barnens dagis utan att stänga av motorn (för motorn går fint och inga lampor lyser) och testar att slå på helljus och stolsvärme, då blinkar en gul varningslampa till en gång lite snabbt och strömmen "flämtar till, men inget mer. Stänger av motorn och går ut för att låsa.......allt svart inget funkar what so ever! Ringer min verkstad (all heder till Needforspeed) som kommer direkt med booster och mätare. Han kopplar in boostern och jag får ström, så jag försöker starta men det klickar bara. Alla lampor lyser som det skall men... Därefter så mäter han om det är ngn ström i batteriet men det visar på helt slut, nada! Ok, acceptera faktum och packa ihop för att ringa bärgare, döm om min förvåning när jag öppnar vänster bakdörr så startar all el!!?? Hade ju nyckeln i tändningen på on! Vet ju inte om detta var en tillfällighet men ändå lustigt! Testar att starta bilen och den startar klockrent inga fladdrande ljus eller annat tjafs nu. Skall tillägga att generatorn och batteriet blev bytat i våras då generatorn klappade ihop. Nu börjar man bli allvarligt orolig! | |
| Gör rent batteripolerna | |
| Pluspolen under motorhuven. Ta bort muttern och borsta rent kabel och kontaktplattan, sätt tillbaka med lite kopparpasta på. Hade samma fel på min för en vecka sen. | |
| korrigering: borsta rent kabelskon. :p | |
|
Den tackar vi för! Gäller detta även när batteriet sitter i kofferten (dum fråga kanske). Förmodligen menar du där de kopplade på laddaren. Detta skall göras imorgon! BTW så går den fint nu! |
|
|
Jag hade problem med att alla lampor, stereo allt glappade oregelbundet. Dessutom fungerade inte abs (eller lampan lös iaf.) och antispinn. Jag var helt säker på att det var abs-modulen (inte kul) som var sönder och spökade. Jag fick dock en snilleblixt och gjorde rent batteripolerna (i kofferten ) och vips så var problemen borta... En stor del av alla elfel är jordfel. Lättast och det första man bör kolla är batteripolerna/jord- och pluskontakter under huven. |
|
Roffa1 |
Tycker det verkar mkt mysko att servicekillen fick fram mätvärde på att batteriet var helt slut? och efter detta öppnar du vänster bakdörr och allt funkar återigen perfekt? Lär ju knappast bero på batteriet. Tror snarare att larmets startspärr spökar. |
| Som jag sa så vet jag inte om det var att jag öppna dörren som löste det men om det nu är glapp i polen så förklarar det ju batteriets nollvärde. Glapp och jordfel har ju egendomliga sätt att komma och gå på. | |
|
Det är ingen enkel uppgift att mäta STRÖM i batteriet... Troligen mätte din verkstadskille SPÄNNINGEN över polerna och fick noll volt. Han tolkade kanske detta som att batteriet var slut men mer troligt är att han höll mätkablarna på kabelskorna. Om föregående personer i denna tråd har rätt om glapp i kabelskorna så var det ju därför han mätte noll volt. Ett bilbatteri blir i princip aldrig så "tomt" att man mäter 0 V över polerna. Troligare är att man mäter 8-11 V på ett riktigt kass batteri. Jag har förresten en kompis som försökte "mäta strömmen i battriet" med en multimeter. Han kunde konstatera att strömmen i alla fall var över 10 Ampère (eftersom säkringen i multimetern brann av) men så mycket merblev det inte av den felsökningen. En multimeter i strömmätningsläge har ytterst lite resistans och brinner helt enkelt upp om man ansluter den till ett batteri utan en seriekopplad last. Uttrycket "mäta strömmen i batteriet" (som man ofta hör) har ingen relevant teknisk betydelse. Möjligen skulle man kunna mäta energin i batteriet (Ah) om man laddar ur det via en last och mäter ström och tid men det saknar egentligen också mening om man inte utvecklar batterier. Så, då var veckans sista besserwisser-utredning avslutad. =) Trevlig helg! |
|
|
Jo, det kan man säga! Jag har aldrig varit någon virtuos på elbiten. Dock gick jag över fastsättningen av kablarna mot batteriet idag och fann att den över minuspolen satt löst. Då detta är lite koniskt utgår jag från att den brustit i senaste montaget med följd av att den vibrerat/hoppat av! Så det löste sig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.