AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
992

Bmw 523 97. värmefenomen vid tomgång

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hej

Se om det är någon här som kanske kan knäcka denna nöten eller har råkat ut för det själva.

var för 4 dagar sen när jag stod stilla på en parkering o väntade med motorn igång. det var nästan -10 ute och hade god värme i bilen. Sen efter en stund märkte jag att det drog lite kallt om fötterna. stack ner handen o kände o mycket riktigt så blåste det kall luft. klimatanläggningen var inställd på 23 grader på båda sidor. Kan tillägga att det blåste kallt överallt.
Tänkte vad är detta för skämt? värmemätaren låg på perfekt arbetstemperatur o stadigt.
Jag gasade upp motorn till 1500rpm o värmen började komma tillbaka fast inte någon riktig hets. lät jag den gå ner på tomgång igen så blev luften kall efter några sekunder. (mixtrade lite med klimatanläggnigen men resultatet var det samma.)

Varvad upp lugnt igen o la jag mig på 2200+rpm så kom full värme tillbaka så man tom brände sig efter en stund.

Min första tanke var att det inte var något vatten på bilen men det såg oki ut o systemet var trycksatt.

Jag byte temostat på bilen för två månader sen för den stängde inte o bilen blev inte varm alls knappt. Men detta problemet har kommit nu o det kommer när bilen har uppnått sin arbetstemp främst Men man märker det för innan om man gick ut o startade bilen på morgonen så var det riktigt varmt i den när man kom ut i den sen men nu är det bara ljumet

Det är precis som vattnet sluta cirkulera genom värme elementet.

Tycker det är konsigt om det har blivit en luftbubbla i den nu efter all den tiden.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om cirkulationspumpen till värmekretsen har stannat. Prova att knacka lite på den till att börja med.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Var sitter den? Klart att bmw skulle klämma in något sådant

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sitter i en enhet ihop med värmeventilerna någonstans vid torpedväggen på vänster sida:Länk
Möjligt att den är lättare att komma åt underifrån.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ska kolla så den inte har någon form av säkring till sig som har gått sönder. Jag återkommer :) Tack

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Var ute o kände på pumpen nu. Är nästan hundra på att den står till för pumpen är kall fast vattenslangarna till den är varma. Får ta o låna lite verktyg så man kan knacka på den o om inte det funka så kolla så den får ström.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, kan ju vara glapp/oxid vid kontaktstycket, eller så har den kärvat fast. Har för mig att någon haft problem med det. Även ventilerna brukar kärva, men de står maxöppna då de är spänningslösa och brukar fastna i det läget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du bytte möjligen inte glykolsort vid termostatbytet?Länk
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Kan passa på att fråga en sak nu när jag är igång. Vad gör den knappen med tre pilar runt sig som en ring på klimat anläggningen. trycker man en gång så tänds en gul lampa på knappen o två gången så tänds den gröna till vänster som också harett A i centrum.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Knappen är till för återcirkulering av kupéluften. När den är aktiverad cirkuleras samma luft runt och ingen ny luft tas in utifrån. Gör att man snabbt får upp kupévärmen när det är kallt och tvärsom när det är varmt kyler AC:n fort. Kopplar in aut. när du trycker på MAX "snöflinga" för att kyla kupén.
Med "A" skall den vad jag förstått stänga inkommande luft automatiskt vid t.ex.avgaser i bilköer.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hm det tror jag inte. Det var samma färg på glykolen och den var till för aluminium motorer så. Men visst jag åkte inte till bmw för att köpa ¨just deras glykol.

Jag ska se imorgon om det går få liv i pumpen med lite knack o sådant. Fast Jag kommer försöka undvika att köra med bilen tills des för märkte att det var riktigt hårt tryck i den slangen som gick från motorn till pumpen. Troligen blockera pumpen en del.

Oki Börjde fundera på om den gjorde att pumpen gick när bilen var avstängde eller så när vetskapen om en sådan pump fanns. Min tjejs BMW 325 09 har någon sådan fines
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.