|
|
|
|---|---|
|
Hej allt BMW folk. Köpte min första BMW i helgen, 330ci -01. Då detta skall vara min bruksbil så vill ja inte flippa ut med för mkt trimm mm. Dock vill jag köpa ett sportluftfilter till den. Det jag helst vill ha är ett komplett kolfiber "Intake" kitt liknande detta M3 kittet från Simota: Länk Men det ända jag kan hitta som passar min är detta betydligt mindre kittet: Länk Jag vill ju helst ha ett som för M3:an ovan som e helt avskärmat med en kraftig inluft styrning. Tror ni M3 kittet kan passa min? (bägge bilderna visar e46). Kom gärna med förslag på andra bra cold air intakes eller liknande. Mvh Philip Väntar med spänning =o) | |
|
Hej Wassen, gratulerar til din nya bmw 330ci mkt bra val, kanon bil =) Finns säkkert nån här som kan hjälpa dig med det =) jag vet bara att min kompis hade monterat på sin m3 a men att det finns till 330 vet jag inte. men visst finns det lösning så klart, jag vet bara att min brors 330 med bara luft filter lät som fan =) |
|
|
Jo jag e supernöjd, kört automatare innan så ja ska bara lära mig växla ordentligt nu igen. Bra botten och respons i spisen tycker jag + att den levererar jämnt o fint. Jag vill ju gärna bekosta på mig nått bra intake eller "CAI" filter system till bilen. Har tittat på några KN57 kitt på andra bilar men tycker att passformen på avskärmningen är lite sisådär. hade helst velat hitta nått som passar som en handske och funkar bra till 330:n. Ytterligare en fråga, får man problem med att datorboxen säger ifrån om man kör med öppet filter? Typ varning för att motorn går för snålt eller liknande? Mvh Philip |
|
| har ej varit med om sånt funkade som vanligt bara att det vart grymmt ljud faktiskt. gäller bara att du avskärmar den fint så att den inte suger för mkt varm luft men det är värt ljudet och inget annat! | |
|
Hej! Hade Simota kittet till min tidigare 330. Det filtret är utformat så att det följer linjerna mot baksidan av strålkastaren och att det stänger ute varmluft från motorn. Jag letade ett tag och kom fram till att det är det bästa filtret till 330 E46 plus att det låter fruktansvärt fint :) Jag kan garantera att du inte blir missnöjd. Det ger inga felmeddelande eller liknande. Mvh |
|
| Går det egentligen "stänga ute" motorvarm luft från något som sitter monterat i motorn? Om inte luftintaget mynnar ut utanför motorrummet, lär ju luften vara just motorvarm luft. | |
Gee |
Vad ger egentligen ett sådant luftfilter? Bara bättre ljud? Drar bilen mindre? Med tanke på vad wassen sa |
|
Jag kollade på ett sånt insugskit och blev sugen, men ville inte köpa då jag anser att det var mkt pengar utan att veta vad man fick så jag byggde en egen liknande lösning och kan säga att jag blev mkt nöjd, fint insugsljud och jag tycker även att responsen blev bättre, lite bättre ork. Detta skall kompletteras med frislkluftsintag från spoiler med så att jag vet att den alltid får in kall och trevlig luft, även varma dagar. Så bara köp eller bygg eget om du har tillgång till plåt och fantasi =) |
|
| DonCorleon1: Vill du vara så snäll och lägga upp en bild på din lösning? :) | |
|
Ja rimligen måste luft som ska vara så sval som möjligt tas direkt från fronten. De lösningar man väljer där man "avskärmar" luft från motorn är fortfarande motorluft, och motorrummets luft är inte det minsta sval....som vemsomhelst förstår : ) Antingen använder man originalburkens förlängning som ju börjar i grillen, eller så drar man egen luftkanal från front och mot insug. Lösningen med min kompressor är ett öppet filter ända nere/framme vid fronten där den kallaste luften tas. |
|
Gee |
Men tror ni inte att kitet till m3an skulle kunna passa på en 330? Coupe? |
|
>Gee Precis det som jag skulle vilja få svar på med =o) Kunde inte hålla mig så jag köpte ett vanligt K&N panelfilter på ebay, billigt som xan, 606:- inkl frakt hem. Mvh Philip |
|
|
Hur har det gått för er? Vill också fixa lite med min 330Ci...Kikade lita på Simota men det är hyfsat dyrt för en sån där kolfiber airbox. Men det lär ju låta fint. Frågan är om det är bra? Köpte också K&N insatsfilter på eBay nyss. Och extraktorgrenrör också... Men DonCorleon: Hur ser din egna lösning ut? |
|
|
330-mike * Om man bara kör bilen i lägre hastigheter , så behövs en avskärmning , Min E36a hadde filtret just bakom strålkastarna , och vid bankörning - landsvägskörning , så var det svalt . |
|
| Ang Simota filtret jag pratade om tidigare. Tror ni har missat att 330 E46(och säkert övriga E46:or) har en luftkanal från fronten som styr "ny" luft in genom fronten vid strålkastaren, precis där Simota filtret sitter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.