AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.212

Har fått generatorvinande ljud på min E39 med DSP

sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Hej på er,

Jag har en e39 -99 med pro DSP systemet. Allt har fungerat klockrent tills igår. Då dök det upp ett störningsljud som liknar generatorvinande. Dvs en vinande störning som varierar intensitet i takt med motorvarvet.

Vad kan ha hänt??
Jag har inte gjort några modifieringar eller annat som skulle kunna påverka.

Störningen är som värst vid 3.000rpm (=ca 120kmh) vilket gör motorvägskörning rikigt pågsamt.

Hjälp...
brukar vara dålig jord om det viner i högtalarna kolla den först

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
Jorden är dålig så här innan tjälen släppt...)
Länk

FP
sv
129
svesam
520d Touring -07 LCI
523i -99
Vart sitter jordpunkterna i DSP-systemet?
Frågan avser både HU:n och stegt.

Svårt att svara enkelt på. Du får följa kablaget men själva chassieanslutningen kan sitta en bit ifrån. Jord/minuskablarna är bruna eller svart med brun rand om det är klena småsignalkablar.
Sen får du räkna med jordanslutning även från t.ex antennkabelns skärm, fastmonteringen av enheterna och övriga signal och manöverkablar till enheterna.

FP
ke
12
kevin328
E46 330xi Touring -02
Hej, är det samma sak för mig då jag har dovande ljud i högtalarna efter jag monterat in 16.9 skärm, radiomodul, mk4, och bmw slutsteg ???
Typisk jordslinga, ground loop och allt vad de kallas, uppstår när man kopplar in flera enheter och spm kan jordas från olika håll. Man får se över installationen, följa anslutningspunkter osv helt enligt manualerna. Om man inte slipper problemet så finns jordavbrottsenhet att montera på audiokablaget, detta kan billjudsshopen hjälpa till med.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.