AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.376

Dörruppslag/svag inbuktning...

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Tjenare på er!

För ett par veckor sedan såg jag att jag har fått ett dörruppslag på min bil. Eftersom bilen inte har något sedan innan så har jag för avsikt att åtgärda detta snarast. Skadan är en mycket svag inbuktning (10cm hög, 1 cm bred). Tycker mig ha hört att det finns folk som kan "suga ut" eller "rulla ut" denna typer av skador med olika tekniker. Observera att detta är en mycket mjuk inbuktning, som syns svagt i vissa vinklar.-Ej skarpa kanter!

Frågan blir, vet någon var man kan få detta åtgärdat i Skåne? (Malmö-Lund-Hbg).

Vore oerhört tacksam för svar!

Må väl!

Mvh/Peter
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Det finns otroligt duktiga killar som jobbar heltid med sådant här. Om du åker förbi Länk så kan du säkert få ett utlåtande och även ett kostnadsförslag på din skada.
Lycka till!
Asken
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej Asken!

Stort tack för ditt svar! Det blir en vända ner dit, så man får en snygg bil till våren:)

Stort tack, det uppskattades verkligen!

Mvh/Peter
Is
468
Ismo
735iA -87
Värm på med hårfön och sen spraya på kylspray/kolsyra, plopp och det ska vara slät igen
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Ismo,

Grymt! Supertack! Det ska provas! Känns surt att pröjsa 1000kr för något som "nästan" syns (vissa vinklar). Nu blir det till att googla på kylspraysåterförsäljare:)

Vet du om det föreligger någon risk att skada lacken? Går på det lite varsamt så har jag om inte annat minimerat eventuella risker:)

Som sagt, stort tack för infon!

Må väl!

Mvh/Peter
Återkom med resultatet

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Vi får se om jag gör det, har googlat och det verkar som att många avråder ifrån det. Är lite tveksam.
BMW 528
Tror detta företag var på den årliga BMW träffen på Knutstorp och hjälpte flera som hade dörruppslag annat intryck.

Länk
BMW 528
Finns fler.

Fleetcenter Länk
servtech Länk
Inlandetsbilvård Länk
Spotpaint Länk
Vart ska man vända sig om man bor inom Göteborgs?

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vänd er till Ditech. Det gjorde jag och det blev 100% kanon.
Kostade 1200 kr för 2 dörrar med totalt 5 bubblor.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
AW Tech skriver bl.a

Med riktning av bucklor eller "PDR" som det heter på fackspråk, menas det att man masserar tillbaka små och medelstora bucklor. Man kan idag rikta tillbaka skadad plåt utan att behöva lackera.

Denna metod är den absolut skonsammaste mot bilen, då man helst i möjligaste mån ska sträva efter att behålla bilens originallack. Detta för att behålla rostskyddet och även för att undvika nyansskillnad i lacken.

PDR kom till världen den dag då Henry Ford introducerade löpande bandet på sina fabriker.
På eftermarknaden har det gått lite trögare, först på 90-talet blev det mer allmänt känt att denna riktnings metod finns att tillgå.

PDR är ett rent hantverk, många av våra kunder har blivit förvånade över enkelheten i momenten, inget vakuum och inga magnet apparater krävs. Man går helt enkelt in bakom skadad yta och masserar tillbaka skadan med metallspett.

För att undvika repor på plåtens baksida tejpar man oftast spetsen på spettet man använder, eller så skruvar man på en skyddskåpa i plast.

AW Tech tillhandahåller 3 tekniker och vi har tillsammans 25 års erfarenhet av PDR.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I Göteborg har jag hört att Jonas på dentxpress ska vara bra.
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Halloj!

Var ner till Awtech idag....Grymma? Jajamensan!:)
Är fashinerad, resultatet är perfekt och de gjorde jobbet medan jag väntade. Ringde kl. 10 och blev ombedd att visa upp bilen. 13.30 var allt klart och jag satt i bilen på väg hem! Strålande helt enkelt!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vad var det jag sa.........

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej,

Jadu, vad sa du egentligen? Att ditt jobb blev 100% perfekt utfört och att du rådde mig att vända mig dit.....En 100% korrekt bedömning som jag tackar ödmjukast för!:)

Mvh/Peter
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Min "tur". Ställer alltid bilen så att risken ska vara minimal för att få dörruppslag. Men lik förbannat hittade jag två stycken idag på Volvon. Surt, känns som det bara är de där dörruppslagen man ser nu på en i övrigt helt rak plåt. J*vla människor. Hugger tipsen i tråden och återkommer med resultat.

MVH
Robert
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Någon har roat sig med att buckla en av mina bakdörrar i helgen. Ser snarare ut som resultatet av en spark än ett dörruppslag. Oavsett tror jag det går att få fixat.
Frågan är bara om någon har några rekommendationer om bra ställe i Stockholmsområdet?
Tack på förhand!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Svarar mig själv:)
Automiracle rekommenderas, efter snabb och bra service med mycket bra resultat!

Länk

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bra tips i denna tråden. Tror nog att det tyvärr blir allt vanligare då bilarnas bredd ökar medan p-platserna fortfarande är anpassade för Volvo Amazon.
Fick själv en snygg bula på en tidigare bil (ingen lapp i rutan såklart), åkte in till Ditec i Lund och de fixade den på 15 minuter.
Är det mindre uppslag så bara lacken har fått sig en törn kan ett milt rubbingmedel ta bort det värsta.
Ett annat tips är att jaga ytterplatserna på parkeringen eller fickparkeringar, sen är det ju där med "familjeparkeringsplatser"... :P
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Familjeparkeringsplatser ser jag som extra breda platser man kan stå på för för att undvika just familjer. Ställa sig långt bort, tvärsöver två platser, fickparkera, aldrig stå intill en bil med barnstol, om man ska stå intill en bil - välja en dyr i hopp om att ägaren är rädd om den...men det hjälper ju f*n inte. Bucklorna hoppar dit av sig själv. så arrogant att trycka upp dörren på en annans bil...

Nu anklagar jag inte per automatik alla barnfamiljer för att scanna av bilar som de kan buckla, men en bil med barnstol ställer jag mig aldrig intill, minns själv hur svårt det var att lirka in barnet och inte buckla den som stod bredvid.

MVH
Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.