AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.440

Behöver lite hjälpen med rostskyddsbehandling för min E39

st
24
stephan019
BMW E39 520i 2.2, 2001
Hej!
Jag har en E39 touring av 2001 och tänker rostskyddbehandla bilen. Är Dinitrol bra på detta ? Har ni nån åsikt om detta?
Jag vet att några delar under bilen är i aluminium, borde man fråga efter en anpassad typ av behandling ?
Jag bor mellan Värnamo och Jönköping, kanske vet ni om nån expert som kan rostskyddbehandla på ett effektivt sätt...
Tack för hjälpen!
Stephan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Åk runt till dem som finns i området och bilda dig en uppfattning om vilka som verkar seriösa , jag tror det hänger mer på han som gör jobbet än vad som används för produkter då säkert de flesta olika märkenas produkter är snarlika. Aluminium detaljerna sitter i hjulupphängningarna till fram och bakvagn och dessa behöver inte rostskyddas så det behöver du inte tänka på.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Dinitrol är väl allmänt erkända och stora på området rostskyddsbehandling. Tror dem brukar ta ca 4000 kr och uppåt för en utförlig behandling. Har ett gott rykte, är bland de största i norden men sen finns ju mindre firmor som också utför r.behandlingar till lite andra priser men hur kvaliten är jämförelsevis är svår att säga. Wheelzone i Huskvarna utför underredsbehandling för 1500 kr, kan vara ide att kolla upp dem och höra hur de går tillväga.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla hellre hur anläggningen ser ut att de kan torka i avfuktad luft. Det tror jag att de flesta kända kedjor som ex. Dinitrol har.
Det tråliga är att där E39 rostar når ingen rostskyddsbehandling..
st
24
stephan019
BMW E39 520i 2.2, 2001
Hej Anders-72!

Har du en exempel till detta ?

Stephan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dinitrol beskriver sin metod här: Länk
Rostskyddsmetoder Sthlm: Länk
Det är nog endast mindre "garagefirmor" som erbjuder billiga behandlingar man bör akta sig för. De kan sakna torkning i kontrollerat klimat. Att stänga in fukt med rostskyddet är ingen höjdare.
Sedan är det ju ett hantverk som skall göras noggrant utan att några ställen glöms bort. Andra kunder brukar vara bästa referensen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har rostskyddat min E39:a...
Firman jag överlät detta till använde en behandling som benämndes som en "Noxudolbehandling"..
En "miljövänlig" behandling utan lösningsmedel tydligen..
Inte "överdyrt" heller.

Finns möjligen en firma som gör detta i din närhet..

Kostade (om jag nu inte missminner mig i hastigheten) 4400kr..

Mvh Janne.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
varför gör man inte detta själv? Annars lär man sig inte!?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

highwon:
Därför att man dels inte har tid, dels att man säkerligen inte har sprutschemat, dels inte får det lika bra som ett proffs mht medel/metod osv, dels att man inte vill skita ner sig ;) , dels inte har alla munstycken/verktyg/lokaler som krävs + att man får ett kvitto på att det är gjort proffesionellt, vilket KAN betyda i ett "säljläge" att man lättare får sålt vagnen OM man nu skulle vilja det..
Dvs andrahandsvärdet kan i vissa fall bli bättre...t.ex.

Mvh Janne.

hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
jag förstår va du menar! Får väl säga att jag såg det ur min egen synvinkel då jag har köpt en bil för att kunna lära mig lite:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.