AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.273

Hur ser era kardan splines ut?

Låg under bilen ida och fixade lite och fick då se att mina splines(spåren) som sitter i mitten av kardan, där man kan dela på den är splinsens liite skruvade.
Ska det va så eller har jag använt grejerna lite för hårt?? :P

Bilen är en 525-91
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

De ska inte va skruvade, och jag kan inte föreställa mig hur det gått till. Ingen effekt i världen skulle vrida hela splinesaxeln före kardan.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
På min gamla 325 e36 -93 så bytte jag stödlagret till kardan och då upptäckte jag att mina splines var vridna dom med kanske en 2mm. Den bilen hade nog också haft det rätt hårt tror jag.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Okej, mina är jämt vridena, ser ganska orginal ut..?!
Börjar där splinsen börjar och slutar där dom slutar, jämt över hela och inte sprickor eller liknande.
Någon mer som har koll på sin kardan som kan hjälpa mig??

"Japmax" nej ja tyckte de me va konstigt, kardan borde ge sig innan.

"Gustav Busch" va dom vridena över hela eller bara där dom sitter ihopp?
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Dom va inte direkt skruvade, de var liksom rakt 5cm sen kom vridningen som var kanske 2mm på längden och bredden om du förstår och sedan kanske de var 5cm raka splines igen. Så dom är liksom raka hela vägen förrutom att ena halvans splines inte ligger på linje med de andra..

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Aha, ja då kan man ju se mer att det är "slitet" men mina är jämna hela vägen...
Hela splines biten går ju inte in hela vägen så de borde sett ut som på din om den tagit stryk tycker ja, konstigt??!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.