|
Sida 8 av 14
|
|
|---|---|
|
Som Sani påpekade så kan en växling komma mellan 96 och 100km/h. Men på en bil som M5, vars 0-100km/h kommer bli flitigt jämförd, så borde den ligga ovanför 100km/h. __________ Mvh Grelle |
|
|
Helt j*vla underbart! M5-film på länken: Länk |
|
|
M6 Gran Coupé med xDrive. Troligen blir F14 i M-version den första M-bilen med xDrive. Detta för att få ett prestandaförsprång framför den "enklare" M5 vilken i sig testats med xDrive som ryktas ge 0,3 - 0,4 sekunders försprång framför den tvåhjulsdrivna versionen. I xDrive-version lär momentet bättras på en del (jfr Panameran)! På liknande sätt verkar det bli för M3 vs M4 Gran Coupé. Priserna för M4/M6 blir ännu högre än för M3M/5. 2-dörrarsbilarna (Coupé/Cabrio) verkar förbli endast 2-hjulsdrivna, men sådant kan givetvis ändras! |
|
|
"Troligen blir F14 i M-version den första M-bilen med xDrive". ...förutom dagens X5M/X6M då, eller hur? :) |
|
| Jag skulle ha skrivit "sedan" för att ha gjort det lite tydligare, gjorde en distinktion mellan "SUV" och "personbil". | |
|
Jag tycker det är bra att du, 332, börjat gardera dig med "troligen" för du var ju väldigt säker att M5 skulle komma med Xdrive, utan att ange någon säker källa. Spekulera är det ju klart att man får göra, men då tycker jag det ska framgå och inte presentera det som fakta. Länk __________ Mvh Grelle |
|
|
Möjligheten att BMW skulle välja mig (jag arbetar för övrigt ej för BMW) och detta forum som första medium för sina globala marknadsstrategier måste framstå som orimligt för de flesta. Dessutom ändrar BMW sig hela tiden beroende på en mängd överväganden så hundraprocentig information om vad företaget gör inom 6 - 12 månader finns aldrig, inte ens i högsta ledningen. Så fungerar i regel industrin. I BMWs fall fanns tex en M8 färdig, men utgick i sista stund pga marknadsöverväganden. Likaså 1M Cabrio kunde gått i produktion, men ännu finns inga klartecken och 2-serien närmar sig. M5xDrive kan mycket väl dyka upp, men inte "nu". Det gäller bara att definiera "nu". M5 har sannolikt många produktionsår framför sig så uppgifterna gällande M5xDrive i pressen behöver inte alls vara osanna. När BMW lämnar uppgifter i intervjuer är dessa givetvis ett led i marknadsföringen och man vill ofta inte störa denna genom att prata för mycket om modeller som ännu inte finns i utställningshallarna. De som väntar på M5xDrive kanske tittar en extra gång på 550ixDrive, ett i vårt klimat kanske ett mer användbart alternativ än M5 som vid något sämre väglag lätt åker ifrån M5an. Vissa chassiekonstruktörer inom BMW tycker det lite trist (här talar jag om personliga diskussioner med vissa av dessa herrar) med oändliga "powerslides" i tester av M-bilar. Att få bakvagnen att bryta ut är givetvis lätt med extremt motorstarka bilar, men detta beteende gör ju att det går långsammare och är lite av ett underbetyg till bil och/eller förare. Man ser ju i regel aldrig detta i tex formel 1. Understyrning som när det gäller tex Audi är heller inte önskvärt. Målet med xDrive är bla att få en så neutral 4-hjulsdrift som möjligt, något jag anser BMW kommit längst med. Jag tycker det är spännande att följa hur man ska placera tex M6 Gran Coupé gentemot M5 liksom M3 kontra M4 Gran Coupé av vilka ingendera av de sisnämnda är presenterad ännu. xDrive som tillval är ett utmärkt sätt att markera ett prestandaavstånd gentemot M3 respektive M5. Risken för att läsare på detta forum skulle blanda ihop verkligheten och mer eller mindre välgrundade spekulationer är liten. En bärande tanke med forumet är ju just att diskutera BMWs produkter och produktstrategi, något jag tycker fungerar rätt bra. Man kan ju alltid efterfråga klarlägganden om man inte förstår eller håller med. |
|
|
@ 332: "Man ser ju i regel aldrig detta i tex formel 1." F1-bilar under- och speciellt överstyr hela tiden. Dock med mindre vinklar än biltidningsjournalister som testar M5:or. "Vissa chassiekonstruktörer inom BMW tycker det lite trist (här talar jag om personliga diskussioner med vissa av dessa herrar) med oändliga "powerslides" i tester av M-bilar. Att få bakvagnen att bryta ut är givetvis lätt med extremt motorstarka bilar, men detta beteende gör ju att det går långsammare och är lite av ett underbetyg till bil och/eller förare." Det kanske är därför Mercan vinner... Prestandabilar handlar om att ha kul bakom ratten, inte att vara snabbast eller mest effektiv. Även om många tror att bästa Ringen-tid är lika med bästa bilen så tror jag att de flesta i långa loppet uppskattar körglädje mer.. iaf jag. |
|
|
Chassiekonstruktörer strävar efter en så välbalanserad bil som möjligt. Oavsett om den har fram-, bak- eller fyrhjulsdrift är en helt perfekt balans omöjig. Att med avsikt göra bilen överstyrd för att konkurera med Gröna Lund kanske inte är så vanligt. Jag vill heller inte möta sådan trafik. I normal trafik/körning är allt detta givetvis inget problem. Jag tvivlar på om de flesta vet vad över- eller understyrning är, än mindre känner bilens egenskaper så "problemet" är ju mer kinetiskt/teoretiskt. Om man kör motorstarka bakhjulsdrivna bilar på sämre underlag, tex vinterväglag, så blir det dock lite mer dramatiskt. Nya M5 visade man ju upp på is, både i Sverige och Österrike. Man vill framhålla att den är ytterst lätt att ha att göra med i sådana miljöer, trots motorstyrkan. Hade man då haft en 550ixDrive som jämförelse hade det dock höjts röster som efterfrågar just en M5xDrive. De flesta M- bilar körs ju på bättre underlag, men rösterna för en M5xDrive kommer i första hand från snöigare trakter av USA. Mer sansade människor ifrågasätter dock om man ska köra så fort i halka - en rimlig observation. I vårt land handlar det i första hand om att inte köra fast med 2-hjulsdrift på vintern, men även vanligt uppträdande i halka förbättras dramatiskt med xDrive utan den understyrningstendens som bla Audi uppvisar. |
|
|
332, har du skrivit något inlägg utan att nämna xDrive? ;-) BMW är mycket duktiga på fyrhjulsdrift. BMWs chassiekonstruktion med motorn långt bakåtflyttad medger fin viktfördelning från start. Men, xDrive medför fördelningslåda, differential och drivaxlar och dessa komponenter kommer ovillkorligen att tynga framvagnen så balansen i avseende viktfördelning kommer att försämras en aning. Drivning på framhjulen påverkar styrningen. Till det sämre tycker vissa (som jag), andra tycker kanske annorlunda. Personligen hoppas jag att xDrive får vara ett tillval och inte en tvingande utrustning. mvh/ Anders |
|
|
xDrive (tyvärr blir det lite svårt att inte använda begreppet i denna sakfråga, jag har diskuterat en hel del annat) blir aldrig standard på BMW enligt min uppfattning. Använder man bilen i medelhavsklimat är bakhjulsdrift helt tillräcklig och ger en fin körupplevelse. 4-hjulsdrift är dock av stort värde i vårt klimat ur bla framkomlighetssynpunkt och körupplevelsesynpunkt på sämre underlag. Det andra användningsområdet, som alltmer blir aktuellt, är på extrema högprestandabilar som till exempel Porsche Panamera och Bugatti Veyron. BMW närmar sig, eller befinner sig i vissa fall i, denna kategori. 4-hjulsdrift medger utökade chassiemässiga möjligheter för dem som väljer detta. Som jag tidigare sagt är dessa lösningar inte heller de helt idealiska, men löser vissa problem enligt många utan att tillföra nya i en utsträckning som innebär en nettoförlust förutom rent ekonomisk extra kostnad. |
|
|
"332" eller någon annan som har info, hojta så fort det går att få tag på M5 med 1) kombi, 2) xDrive, 3) dragkrok. Tyvärr uppfyller ingen av E63/RS6/gamla M5 samtliga dessa. Hojta om ni vet något mer om liknande konfig för 550 också... |
|
|
Uhs: Dragkrok gick iaf att få på min S6a från 2007. Men RS6an kanske har en annorlunda konstruktion baktill. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
miztafrizz: går att få på S6, ja, men inte på RS6. Vet inte riktigt varför. har sökt på en del Audi-forum, och förklaring verkar vara "kylningsproblem" eller liknande. |
|
|
audi tillåter inte drag på någon rs modell efter rs2 ///Jörgen |
|
|
Länk kul provkörnong av top gear.. fina bilder på de äldre m5:orna ,svårt att välja en favorit hehe Länk även en film på toppfart.. ser ut att gå sjukt fort |
|
|
för den som inte är nöjd med sin standard M5 F10 Länk /Anders |
|
| det är sjuka effekter man kan få ut relativt lätt ur en m5:a nu | |
|
550i xDrive med 450hk/650Nm har i princip samma acceleratiom 0-100km/h som M5 (550i xDrive=4,5 sek; M5=4,4 sek) i kombination med 10% lägre förbrukning trots dubbelt så många drivande hjul (550i xDrive 0,9lit/mil samt M5 0.99lit/mil). Trots att M5 har 110hk / 30Nm mer så blir accelrationen inte bättre vilket innebär att xDrive kompenserar för ca 100hk samt erbjuder 10% lägre förbrukning! M5 (som jag själv kört och gillar!) har sina företrädare som troligen högt protesterar (helt korrekt) att det är betydligt mer som skiljer än så och att en "vanlig 550i", även om den nu har xDrive, inte går att jämföra med en äkta M5! Visst, accelerationen är likvärdig och i verkligheten så kommer på de flesta underlag 550i xDrive iväg betydligt snabbare, men körupplevelsen är annorlunda hos M5 - eller? Jag har inte kört den nya 450hk 550i xDrive så jag vet inte, men det hela låter spännande. Vissa invänder säkert att M5 i verkligheten är snabbare än fabriksuppgifterna, men så ryktas det även om nya 550i speciellt med xDrive bland de som kört och utprovat den! Det blir ännu mer komplcerat när man väger in den nya M550d xDrive men 745Nm moment! 0-100 på 4,7 sekunder men med bara drygt 0,5 liter milen blandat! Det ryktas haär om 0-100 kring 4 sekunder blankt, men detta är absolut inte officiellt! Desutom kommer det triturbo besinsexor på 3 liter med ca 400hk och även där med xDrive till mindre pengar och acceleration som 550d xDrive! Alla dessa motorer är aktuella för 5, 6, 7 serien samt X5, X6 samt de sexcylindriga även för F 30, F 32, F 33, F 34 samt X 4. |
|
|
Ärligt talat, vem bryr sig om 0-100-tider och decilitrar hit och dit? Tycker hundradelshetsen är lite löjlig. En bil i den klassen köper man (förhoppningsvis) för att man gillar körkänslan. Fram för mer mjuka värden säger jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.