AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
89.136

Nya BMW M5 - 586 hk och 720 Nm

Sida 6 av 14
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det man får hoppas på är att det kommer ut ett antal bilar till ÅF inom kort så att ett eventuellt test kan genomföras innan vinterväglag har slagit till.

Är bilarna ordentligt utrustade från start tror ni?, Man har ju inte lust att behöver lägga ca 200 000 kr på extra utrustning.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Stefan, jag specade på skoj en M5 för några veckor sedan och utan något speciellt så var det tillval för 233.800 kr och slutnotan brutto landade på 1192800...ujj, hiskeligt mycket pengar, speciellt när man vet att den ett halvår - ett år senare är värd max 950 tkr.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med om att nästan 1,2 mille är på tok för mycket pengar för en M5a oavsett hur bra bilen är. Då skulle jag hellre välja den kommande topp dieseln.
Då betalar man ca 1 040 000kr netto för den bilen du specade. Är det värt att losa 90 000kr på ett halvår, ja det kan man bara säga efter en provkörning och med ett bra halvårsbokslut:-)

//Stefan

Länk

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ja, den verkar ju funka;-)

//Stefan

läste att den väger ca 100kg mer än en merca e63 amg.. varför denna stora skillnad??
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Turbos och IC:s kanske? :)
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
Längtar efter första bänkningen av nya m5 jag tror Bmw har mörkat lite,

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Top Gear:
Länk
Top Gear; Snyggt med Saphirschwarz M5 F10 och lite kul att läsa. Men;

E28 M5 byggdes i 2211 exemplar varav 283st hade ratten på högersida, kom 1984 som vänsterstyrd och 1986 som högerstyrd.

E34 M5 hade INTE M System II 1989, dem kom 1991 tillsammans med 3,8an och EDCIII stötdämparna. M System I var det som gällde 1988 när vänsterstyrda dök upp.

E39 M5 går att hitta för mindre pengar i UK än vad som nämns, från £5000, fina facelift ex från £9000-10000.

Det blir roligt att se F10 M5:or i trafik inom någon månad.

Stephan
Känns snarare som den har 1680 Nm än 680 Nm :D

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Köpte senaste numret av Autocar. En riktig hyllnings-artikkel. Finns även en del annan M5 godis, samt ett par artiklar om övriga 5-serie bilar.
I nästa nummer är det en duell mellan M5,E63 AMG och Jaguar XF R.
Tidningarna kan beställas på press-stop.se
Jämförelsen mellan M5, E63 och XF R ligger ute på nätet på diverse forum och E63 tog hem segern. (Bäst att inte länka på grund av upphovsrättsliga skäl.) Även om M5 är den bästa bilen i de flesta situationer så lider den av övervikt, medan E63 bjuder på en form av råhet som de båda andra bilarna saknar.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det var ett förvånande resultat, med tanke på provkörningsrapporten.
Nu är ju iofs Autocar lite anti BMW, och varit så de senare åren. De rankar t.ex. Jaguar XF 3.0D och MB e350 CDi framför 530d. Tvertimot de flesta andra biltidningar.
Alexander, länka gärna till testduellen. Har letat efter den, men inte lyckas hitta den.
Gå till Bimmerpost, klicka vidare till sida 2 och därefter "Autocar Pits F10 M5 vs E63 AMG vs Jaguar XF-R" Länk

M5 får knappast något dåligt omdöme, däremot är förutsättningen för jämförelsen att hitta den roligaste bilen och då förefaller det inte orimligt att E63 vinner. Jag kan tycka att det är onödigt att lägga så stor vikt vid vilka känslor bilen förmedlar. Samtidigt har den typiska köparen av en bil i denna prisklass sannolikt flera olika bilar och behöver därmed inte prioritera egenskaper som den normala bilköparen tycker är viktiga.

Om jag hade haft möjlighet att köpa en M5, E63 eller XF R skulle följande argument för M5 väga tungt: "For 364 days a year the BMW's best[...]".
Visa användare
3.753
Sani
alexanderl;

så...vilka egenskaper "som den normala bilköparen prioriterar" uppfyller inte E63:an väl enligt dig?

"Jag kan tycka att det är onödigt att lägga så stor vikt vid vilka känslor bilen förmedlar".
Jaså? OK :) Som jag ser det är KÄNSLOR i princip huvudanledningen till varför man betalar 600k extra för att få en E63 eller M5 istället för en E200 eller 520.
Den enda andra "nyttan" man har av hästarna är varvtider runt ex Ringen, men det används dessa bilarna huvudsakligen för inte heller. (Och om man nu gör det, gör ingen av dessa tre bort sig där, även om M5:an säkert är snabbast).
Var skriver jag att E63 inte uppfyller egenskaperna som den normala bilköparen prioriterar? M5 är den bilmodell som vinner jämförelsen inom de områden där det är möjligt att göra en någorlunda objektiv jämförelse. Däremot har du rätt i att en bil inom detta segment i normalfallet förväntas väcka starka känslor och därför tycker jag inte att det är märkligt att Autocar väljer E63 så länge de är tydliga med vilka kriterier som vägs in i bedömningen.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Inte att jag tror att det är nåt fel på AMG:n. Jag misstänker att Autocar gör så här för att kränga flera tidningar. De gjorde precis samma sak när de jämförde 530d och E350 CDi och även när M3 E92 jämfördes mot Audi RS4, när den preseneterades.
Dvs. Slår upp på framsidan t.ex.: "Shock news: New super BMW beaten"
Funkar ju sedan det inte är dårliga bilar de jämförs med. Men samtidigt går det stick istrid mot resultaten från de flesta andra konkurerande bil-tidningar.
Blir att läsa lite testdueller framöver och se om konkurenterna håller med Autocar.
Visa användare
3.753
Sani
M.A.; haha, så.....din konspirationsteori gäller just för Autocar, men inte för de andra tidningarna - för de vill ju inte sälja fler tidningar alls?? :D
Alternativet att Merca helt enkelt är bättre enligt dom har inte slagit dig tydligen.

alexanderl;
jo - Här skriver du just så:

"...och då förefaller det inte orimligt att E63 vinner. Jag kan tycka att det är onödigt att lägga så stor vikt vid vilka känslor bilen förmedlar. Samtidigt har den typiska köparen av en bil i denna prisklass sannolikt flera olika bilar och behöver därmed inte prioritera egenskaper som den normala bilköparen tycker är viktiga".

Detta utläser iaf jag som: Undantaget känsloronden - som AMG vinner - kan inte AMG jämföra sig med de andra bilarna som rikingen har i sitt stall. Och då undrar jag vilka kriterier det är - bränsleförbrukning..? :) E63:an finns ju dessutom som kombi, och har ett större lastutrymme än ex Volvo V70, så den är rätt all-round anser jag..
E63 AMG gör många saker bra, men därmed inte sagt att M5 kan göra dessa saker ännu bättre. Läs testet i Autocar...
"The BMW is faster, more comfortable and fractionally more luxurious in feel[...]"
"For 364 days a year the BMW's best[...]".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.