AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
89.118

Nya BMW M5 - 586 hk och 720 Nm

Sida 5 av 14
Sani,

Det skall bli intressant att få höra vilka ljud det kommer att bli. Jag trodde i min enfald att det rörde sig om traditionella motorljud. Det borde vara upplagt för ett ljudkrig utan dess like. Vad kommer att förhindra en långsam elbil att ha ett riktigt potent ljud? :-) Eftermarknaden torde bli omfattande...

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Precis, möjligheterna är ändlösa! Men om jag får gissa kommer det kanske bli så att dagens ljuddesigners som arbetar med att få till ett ex BMW-specifikt sound, istället får arbeta med att utveckla ett syntetiskt ljud som man tar patent på - och vips så har man en annan ljudbild i city kontra förorterna, då det rör sig om andra märken = ljud... :)
Visa användare
3.753
Sani
(Hoppas jag hunnit införskaffa en dylik M5:a och en 458 Spider innan dess...)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Vintertest:
Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Nya M5:an verkar vara bra.

Så här skriver Autocar:
Should I buy one?
Yes. We don’t care how, just make sure you do sample the new M5 in one way or the other. It is in many respects a landmark car - one that’s going to have the fast car competition – Audi, Cadillac, Jaguar, Mercedes-Benz and Maserati among them - scratching their heads as they attempt to come up with a reply.

Här är hela provkörningen:
Länk
M.A.: verkligen kul läsning... detta betyder dessutom att nya m6:an blir riktigt grym
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
BMW Active Sound Design, intressant teknik i nya M5 men frågan är om man vill höra avgas och motorljud från bilens ljudsystem?

Länk
Ah, då var man inte så fel ute ändå. Syntetiskt motorljud - Inga kommentarer.

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
"För detta får man betala omkring 650 000 kronor".?? Jag tar två tack!! :D

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Ang. låtsasmotorljud...

Det bästa vore väl att ta bort lite ljudisolering så sparar man vikt också.

/Fredrik
635 CSI: Tror inte man vill ha in mer vägljud för den delen heller ;)

Ska bli intressant att höra detta när väl en M5:a landar hos min åf. Min säljare vart just på utbildning för nya m5an och han vart imponerad..
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Dom kan väl hålla isoleringen på e39- nivå, det ska väl räcka!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Det är nog en hel del tryck-pys-svirr ljud från den nya motorn. Kanske bäst att dämpa bort det i första generationens turbo M5? Dessutom, turbomatningen lär väl ta kål på det mesta av traditionellt insugsljud.

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Det jag sitter o tänker på är: VEM köper en sådan här bil ny egentligen? :)
(Jag vet att den kommer sälja utav bara tusan, men en tanke bara..)

För om jag hade typ 1,2 mille att lägga på en bil i denna kategorin (fyrsitsigt), skulle det förmodligen inte vara mina enda pengar - och då finns det andra objekt som är mera intressanta; Panamera Turbo S, Ferrari FF, Aston Martin osv. Kostar lite mer, men det spelar kanske inte så stor roll om man är mångmiljonär?
Och om jag nu HAR en begränsad budget, skulle jag inte investera i en bil som halveras i värde på 3-4 år.. :)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
7,55 på Nordslingan
Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Sani

Jag tror många köpare är egna företagare som har möjligheten att ta en del av smällen på firman. Visserligen rejält förmånsvärde men det är nog inga större problem om man kan lyfta en saftig lön varje månad.
Visa användare
3.753
Sani
Sant, så är det nog! Man får hoppas en dylik person vårdar sin bil ömt...mm. ;)
Noterat att alla testbilar som motorjournalisterna kör har 19" och inte de snyggare 20". Lite kul att BMW skickar ut så tydliga signaler om vad som är att föredra om man prioriterar funktion framför utseende. Men det skulle inte förvåna mig om en stor andel av köparna i Sverige väljer 20" (i strid mot bättre vetande).
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jag min dumsnut skulle välja 20". :) Allt är kosmetika :))

Jonas

Visa användare
3.753
Sani
Klart man väljer 19" - perfekt för vinterdäcken ju :)

(Sedan åker det på 21-22" för sommaren)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.