AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
89.117

Nya BMW M5 - 586 hk och 720 Nm

Sida 4 av 14
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
underbart klipp på din son;) barnen ska vänja sig tidigt tycker jag:)

Det konstiga är att barnen har blivit så gamla i förhållande till en själv. Min dotter kommer börja övningsköra om ett par månader och då ska man givetvis få möjligheten att välja mellan en S4 och en M3a.

//Stefan

Mina bilar:Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Länk
Den ser lovande ut, bilderna talar sitt tydliga språk.
Någon som vet vad den får för prissättning?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nederdelen av kofångaren liknar Audi RS5. Men helt klart ser bilen grym ut.
Blir spännande att se när de försa "riktiga" bilderna dyker upp. Jag hoppas att den kommer skilja sig från M-paketets design.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bulan på motorhuven är manlig!
Jag gillar M3 E90-dragen över bilen. Det klär verkligen!

Mvh Philip
nu vill vi se den klara bilen.. verkar dröja väldigt länge för nya m5.. känns ju som vanliga 5an varit ute ett tag nu
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
demax: såg din video först nu. Underbar!
Ekin
slump att V10:an i M5 var baserad på F1 motorn, och nu har dom gått över till V8 i F1 och det ryktas om att införa turbo igen?
ekin: tjaa man vet ju aldrig, vi kan ju bara spekulera i det.. jag tror dock att v10:an kommer bli en "legend" i framtiden
V10:an är redan en legend:)!
Rollerz
Vet inte va du läser för tidningar bmw_jerry, men nya lambon får en v12:a på 700hk o en vxl-låda som växlar på hör o häpna 40ms som gör att DSG kan gå tbks till ritbordet och börja om! Länk
dawwe: jo det är klart :D

Rollerz: är knakse för sent på kvällen men jag hänger inte riktigt med! är det ett tidigare inlägg su svarar på??
Rollerz
Bmw_jerry. Jag syftar på ett inlägg i början av tråden, där du slrev att uppföljaren till nya Lamborghini Murchilagon skulle få en V8 vilket inte stämmer. Någon som vet om Bmw ska presentera nya M5:an på Geneve eller Frankfurt mässan?
rollerz. top gear sa det i ett test av murcielago sv.. vet att det är fel nu men men hehe
Rollerz
Lite OT: Men Saab kommer att använda BMW motorer innom en 2-3 års period. Direktinsprutade valvetronic 4cyl turbo motorer med effekter från 180-300hk. Blir kul o se om karaktären kommer förändras, då just Saab har ju kört med 4cyl turbomotorer i så många år. Nästa m5:an efter F10:an kommer sannolikt också ha en 4 cyl hybridmotor på ca 500hk. Blir trist att aldrig mer får njuta av en Bmw med skönt sound! Bmw, mercedes, audi mfl har startat upp nya avdelningar som just ska fokusera på vilket virtuelt ljud deras bilmärke ska få då en elmotor inte låter något. Tiden får utvisa, men jag tror personligen det kommer bli mer kontrollerat o tråkigare..
Tråkigare ljud - Ja. Virtuellt ljud på elbilar, fy sjutton. Det finns inte skuggan av en möjlighet att efterlikna det externa motorljudet utan att slösa energi i mängd. T.o.m internt blir det svårt. Låt elbilarna gå tyst!

Vad gäller nya M5 V8an lär det bli reverse flow toppar och centralt placerat turboaggregat. Med det försvinner det karaktäristiska V8 pulsandet. Något trick lär BMW komma med men lika mysigt som tradiditionellt V8 muller (om det är det man vill ha) kommer det nog inte att bli.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag läste i en motorkurs om BMWs massiva åtgärder för att behålla någon form av gaspedalrespons trots användande av turbo, inte specifikt för M5 utan generellt, i exemplet var det N54 som visades. Skönt att de tar det på allvar. Och skrämmande vilken lång responstid som visades för "konventionell lösning".
Undrar hur det skall gå till med "180-300hk 4cyl".
Lite läsning Länk BMW kan nog minimera lag men ner till den svarstid som en sugmaskin har kommer man inte med en avgasdriven turbo.

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
AKN;

man kommer inte att försöka efterlikna motorljud, utan ta fram helt nya ljud som lätt kan uppmärksammas av fotgängare mfl, men ändå vara behagliga för örat och ge en premiumkänsla....japanerna blir nog först i en nära framtid!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.