AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.150

tappar effekt 323 e36

to
46
tobbee28e30
323im touring-98
327,5 turbo touring-
320 touring-97
har problem med att min 323:a börjar blöddra och tappa effekt, händer alltid vid ca 3000 varv känns som man tappar 100hk sen när man kommer förbi ca 4500rpm så börjar den gå bra igen

ska försöka fixa nån som kan kolla felkoder men tills dess så behövs lite tips
nån som vart med om nåt liknande??
Kan vara en tändspole som är påväg att ge sig.
Annars kan det vara att gnistan missar tändstiftet, det kan bero på att "gummislangen" som sitter på/under tändspolen och ner över toppen på tändstiftet har sprickor i sig. Då är det lätt att gnistan hoppar över i ett visst varvtal för att sedan få full kontakt vid högre varvtal.
hade liknande symtom så tog jag bort skyddsplasten över tändstiften så att man såg tändspolarna, startade
En ny tändspole kostar ca 6-700kr men du kan nog köpa 6st beg för samma pengar och sedan flytta runt och prova dig fram om du inte vet vilken som ev är sönder.
När min E36 325:a bilen när denvar kall och körde en lite kort sväng stängde sedan av bilen och kände försiktigt över spolarna vilka som var onormalt varma. Lägg inte handen på den för de kan vara snorvarma, och aldrig om bilen är igång såvida du inte vill få en duktigt stöt.

Testa detta och prova även att koppla bort batteriet en halvtimme för att ev nolla en del av systemet. Värt en chansning.

MVH
Blev något konstigt med mitt inlägg och det går inte att redigera i efterhand så här ska det stå:

"Kan vara en tändspole som är påväg att ge sig.
Annars kan det vara att gnistan missar tändstiftet, det kan bero på att "gummislangen" som sitter på/under tändspolen och ner över toppen på tändstiftet har sprickor i sig. Då är det lätt att gnistan hoppar över i ett visst varvtal för att sedan få full kontakt vid högre varvtal.

En ny tändspole kostar ca 6-700kr men du kan nog köpa 6st beg för samma pengar och sedan flytta runt och prova dig fram om du inte vet vilken som ev är sönder.

Jag hade liknande symtom på min 325:a så tog jag bort skyddsplasten över tändstiften så att man såg tändspolarna, startade sedan bilen när den var kall och körde en kort sväng stände sedan av bilen och höll handen över tändspolarna för att se om någon var varmare än de andra. Oftast kanske inte alltid så brukar spolarna vara rätt varma om de är sönder/på väg att gå sönder.

Testa detta och prova även att koppla bort batteriet en halvtimme för att ev nolla en del av systemet. Värt en chansning."

MVH
to
46
tobbee28e30
323im touring-98
327,5 turbo touring-
320 touring-97
japp ska kolla över tändspolarna, tack för tipset

det skumma är ju att det är samma varvtal oavsett växel när den börjar tappa effekt
to
46
tobbee28e30
323im touring-98
327,5 turbo touring-
320 touring-97
gjorde som du sa med spolarna, kollade med IR termometer ingen var varmare än dem andra.

kom på en annan sak, bytte till org luftfilterburk och gjorde rent LMM:en med bromsrengöring, och det var efter det den började den gå dåligt
kan man mäta upp LMM:en på nåt sätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.