AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.548

Motorrenoverings hjälp & info m50b25 (525 e34)

ch
129
cheffer
525i -90
Som rubriken säger skulle jag vilja ha lite tips och info ang bmws m50b25 motor, den är utan vanos så det är inget att gå in på. Det jag vill veta är hur mycket man kan plana den toppen utan att det blir skadligt (ventilerna tar i kolvar etc). Jag ska nämnligen av med toppen och byta packning efter en kokning och då kan det ju vara bra att plana toppen lite också, speciellt om den blivit lite skev så jag vill veta hur mycket man kan ta utan att det bli skadligt. Att jag får lite högre komp skadar inte alls (snarare tvärt om) men vill inte gärna att det ska spika men att gå upp till 98oktan om det krävs ska väl gå för sig men vill helst kunna tanka 95 också utan att riskera ras.

Skulle också uppskatta väldigt mycket om någon kan tipsa mig om någon hemsida med alla moment som toppen ska dras åt med så det inte blir några missar där. Gärna även några monteringsskisser (sprängskiss) så att jag blir klar så fort som möjligt och att allt blir rätt.

Vill också veta om det gör någon skillnad att matchporta insug och avgas sidan med insuget resp grenröret, då jag ändå ska av med toppen så är det ju lika bra att göra för det kan ju knappast bli sämre om inte passformen är helt 100 redan. Tar gärna emot tips om något annat litet småfilande man kan göra i förbättrande syfte för jag kommer då inte på något på rak arm. "Riktig" portning är inget som jag vill ge mig in på nu då jag inte är riktigt hemma på det området, visserligen har jag portat lite tvåtakt men det är ju en HEEELT annan typ av filande. Men viktigast är klart att jag kan få hjälp med moment och sprängskisser.

Så ge mig all info jag kan få nu. Är tacksam för svar :)

Mvh Danne
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
mät först om toppen är skev med en planlinjal,man brukar plana 1-3mm beroende på hur skev toppen är.Kontrollera så sprickor ej har uppstått. Det uppstår väldigt lätt på m50 topparna.
ch
129
cheffer
525i -90
Klart att jag ska mäta toppen först, något annat vore ju bara dumt. Ska ju självklart även kolla efter sprickor och dylikt men jag vill ha några mått att gå på iaf. 3mm låter väldigt mycket, är du verkligen säker på att det går att ta så mycket? Då blir väl kedjan för lång också eller klarar sträckarna av så mycket? 1mm kan jag tänka mig men 3mm låter ju lite väl.
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
det beror på hur skev toppen är. på min 520 som toppen blev skev pga överhettning så behövdes den planas 3mm sa dom på motorrenoveringsfirman som jag lämnade in min topp på. Efterson den hade slagit sig i mitten 3-4ans cylinder och i det fallet så var jag tvungen att plana 3mm
ch
129
cheffer
525i -90
Och du har inga problem med att kedjan blev för lång? ingen omställning av kammar eller tändning? Fick du någon effektökning på det? Måste ju bli en hel del ökad komp, att skala av 3mm är ju faktiskt en hel del.
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
det visade sig att den toppen var sprucken imellan inlopp och utloppskanalen i väggen imellan där.
jag köpte en billig begagnad topp som var helt rät. men plana den ej ,bytte packning och lite annan skit när jag ändå var igång.

kammarna ställer man ju in innan man tar av toppen så att båda kamnockarna pekar snett uppåt. så att cylinder 1 står i övre dödpunkt.

kedjan ska justeras av kedjesträckaren vad jag vet.

ch
129
cheffer
525i -90
Jo, att man nollställer motorn är ingen nyhet alls men hur mycket planing tål toppen innan saker börjar gå sönder. Bara för att de som skulle plana din topp sa att de behövde ta 3mm så betyder ju inte det att motorn klarar av dessa 3mm att skala av. Vad jag vill veta är hur mycket man kan skala av utan att det blir skadligt.

Kedjan ska justeras av sträckarna men det är inte säkert att sträckarna kan spänna kedjan så pass mycket om man planar av 3mm från toppen.

Någon som vet?!?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad är det som har hänt med toppen som gör att du tror att du måste ta bort upp till 3 mm av toppen?

Här finns alla moment till din motor
Länk
ch
129
cheffer
525i -90
Läs om ;) Har inte sagt någon stans att jag behöver ta 3mm, vet inte hur mycket som jag behöver ta om jag ens kommer att behöva ta något alls. Men den har kokat och chansen är ju den att jag kommer behöva plana lite och vill veta hur mycket man kan plana utan att det blir skadligt. Skulle uppskatta riktiga svar från folk som vet hur mycket motorn klarar av =)

Tack så mycket för momenten, det uppskattas!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sant! Jag som läste inläggen lite slarvigt (vet inte riktigt hur jag fick ihop att du ville ta av 3 mm).

Just M50 motorn har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men jag har ett Excel ark där man kan räkna fram vad det nya kompressionsförhållandet blir beroende på hur mycket du hyvlar av (använde det själv när block och topp planades på min M30B35 motor).

Ska leta upp Excel-arket!

Om den kokat förstår jag oron att det kanske behöver hyvlas mer än vanligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är länken till CR beräkningarna
Länk (nyare Excel)
Länk (äldre Excel)

Din motor har borr x slag och CR på 84x75 respektive 10:1.

Tar jag bort 3 mm så får du ett nytt CR på 15:1 vilket inte är så lämpligt.

OBS! Dessa beräkningar stämmer inte helt, speciellt inte när det rör sig om så mycket som 3 mm. Det nya CR blir i verkligheten lägre. Beräkningarna antar att volymen som försvinner alltid är cylindrisk. Men detta stämmer inte när man börjar hyvla bort 3 mm på toppen.

Om man vet formen på förbränningsrummet går det dock att kompensera för detta i beräkningarna och få noggrannare estimat.

Men det ger en fingervisning på vilket nytt CR du får.
ch
129
cheffer
525i -90
Tack så mycket, enormt tacksam för exec-arket! :) De stämmer ju inte helt men på ett ungefär och det är ju på ett ungefär jag vill veta. Om jag tar av 0,8mm hamnar jag på CR ~11:1 och det funkar ju för 95oktan, även om det är precis på gränsen.

Men klarar sig ventiler om jag tar av nästan en mm och hålls kedjan spänd då? Vill ju inte precis att ventilerna ska fara åt helvete när jag startar motorn, det blir ju ingen hit. Jag har ju redan köpt toppacknings set och det är ju med originalpackning så vill gärna veta hur mycket man kan hyvla.

Tar gärna emot alla tips som ni har där ute ang planing av m50b25 topp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.