AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.203

SMG?

Sida 1 av 2
Fisken
Vilken låda är bästa att ha, den vanliga sexväxlade manuella lådan eller SMG II?? Jag ha läst att smg lådan är bättre, men på vad??
Växlar den snabbare? Finns det nga PROBLEM med den?? TAck för svar. PS Är riktigt sugen på smg om den är "felfri"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skillnad på SMG II och SMG så klart. SMG II ska väl vara bättre på "allt". Inga problem har rapporterats vad jag vet. Dock har du ju ingen koppling vilket många kan tycka vara otäckt (särskilt om det börjar sladda okontrolerat).
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det där med sladdandet hit o dit bör man nog leka en del med på lämplig plats innan det inträffar på "fel ställe". Tror nog att man kan lära sig köra SMGII ganska lätt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Absolut det är bara att fortsätta hålla stumt och ratta emot :)
*acey* BMW i solna hadde för ett par veckor en havererad SMG 2.
Har hört från BMW att dom har fått in ett anntal SMG 2 ras runt i landet!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MNS_M3,

Men var det inte motorn som gått på den?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MMN_M3: Har liksom johan bara hört motorrasade m3or aldrig att smgn rasat. Syrrans har gått 4000mil utan problem nu :)
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
Det jag hört om SMG II är att det sitter en vanlig manuell 6 växlad låda i den. Någon som vet om det är samma som den manuella 6 vxl?
Kan tänka mig att om man alltid kör på det näst värsta växlingsprogrammet så lär det fresta på prylarna en hel del.
Det snabbaste programmet så måste DSC kopplas ur och det orkar man inte alltid göra (inte jag iaf).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wolfie: Ja det är samma växellåda som sitter i smgII som den manuella. Att köra i läge 5 ska inte vara några problem. Jag tror däremot att man ska passa sig för att använda LC allt för ofta, typ varje gång man använder bilen :)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

det kommer snart ett reportage om M3 SMG2 på BMWPower. som förhandsinfo kan jag säga att SMG är värd varenda krona. provbilen hade gått 1600 hårda mil, och fungerade mycket bra maskinellt.

Mvh Johan
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
acey: Sant, jag har inte testat LC än. Ska vänta 100 mil till inte för att det spelar någon roll. Har kört ca 220 mil. Är fortfarande helnöjd.

Johan: Nice! Det reportaget ser jag fram emot. Ska bil skoj att läsa.
De flesta "svensson bilister" jag skjutsat är grymt imponerade av dom snabba växlingarna. Dom tror ju att det är en tiptronic låda! :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wolfie: Jag tror att LC är det närmaste F1 man kommer riktigt coolt är det. Jag misstänker att du inte ångrar valet av SMG II :)
Angående Launch Control (LC:n) läste jag i Car&Driver eller liknande amerikansk blaska att man bara skulle använda LC:n typ 20-30 ggr under hela livstiden.
Skulle Wolfie kunna kommentera om han sett något om detta eller om det är amerikanskt BS.

Själv har man ju manuell LC ;)
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
CoolBlueM3...
Har inte hör något sånt. Det står i instruktionsboken att man ska vänta ca 5-10 min mellan varje Launch. Står även att bilen utsätts för extrem belastning.
Tycket inte det borde vara mycket värre belastning än en manuell launch.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Skillnaden mellan en manuell launch är att SMG:n använder kopplingen för att modulera hjulspinn.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
CoolBlueM3Coupe: Nja det har varit vissa rykten om att garantin skulle sluta gälla om man använder LC mer än 30 gånger. Tycker det verkar som en skum policy och har inte fått den bekräftad heller.
Wo
31
Wolfie
M3 SMG -02
johann: Så då kan det kanske bli frågan om kopplingsbyte i förtid om man använder mycket LC.
Ska snart testa en launch, med kalla däck så lärd det lukta en hel del bränd koppling.
Men del lär nog inte bli värre än en som inte kan göra en manuell start och inte släpper upp kopplingen i tid. :-)

Kommer ihåg när jag körde Road Racing och först gången tränade starter! Brände upp en koppling på en dag! Min team kompis gjorde samma sak. :-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mk LC leder nog till tidigt kopplingsbyte men som du säger så är det nog inte värre än att slira på kopplingen ordentligt själv. :)

Kopplingar är känsliga grejer.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Fick just höra av leveransavd. på BMW Solna att min bil är registrerad o snart färdig för leverans! Ojojoj vad tiden går långsamt nu...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Den som väntar på ngt gott väntar alltid för länge! ;)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
så sant, så sant...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.