|
|
|
|---|---|
|
Hej, för ca en vecka sedan hörde jag ett visst gnissel från drivremmen till generator och vattenpump bl.a. Brydde mig inte nämnvärt då det var -15 grader och jag hört tidigare att det gnisslat en aning vid kyla. Åker iväg och handlar på IKEA, och när det är dags för hemfärd börjar det gnissla nåt fruktansvärt om bilen. Tvärnit och in till vägkanten, lyfter på huven och ser att remmen hänger alldeles slappt därav gnisslet. Tar mig hem med nöd och näppe då batteriet inte får någon laddning. Väl hemma ser jag att det är själva spännaren som verkar sitta löst. Bogserar bilen till verkstad där de börjar felsöka. De ringer upp mig en timme senare och konstaterar då att det är själva bulten till spännaren som går in i "oljefilterhållaren" (eller hette det oljefilterhus?) som har gått av. De kan ej borra ut den ur denna oljefilterhållare då den är av aluminium och det blir risk för sprickbildning enligt dem. Således måste hela delen bytas vilken kostar ca 2900:- + en ny spännare. Till detta kommer en viss arbetstid då det ju lite är lite plock att få av och dit delarna. Så helt billigt blir ju inte kalaset. I mina öron låter det skumt att en sådan bult kan gå av sådär då den ju inte är helt tunn. Antingen måste den varit defekt eller utsatts för ett mycket stort tryck? Tror det blir nr.10 på bild nedan: Länk Så för att summera detta inlägg så kan det nog vara värt att se över denna bult och byta den om man byter rem, remhjul eller spännare etc. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.