|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Då tjejjen vill veta undrar jag om någon av Er har kontroll på vad Era X5 3.0L bensinarna drar vid: 1) Landsväg 90 km/hr 2) Landsväg 110 km/hr 3) Landsväg 140 km/hr 4) Landsväg 160 km/hr 5) Blandad typ Från hemmet lite landsväg till jobbet. 6) Ren stadskörning. Många frågor men svaren på dem är det enda som står emellan mig och en superjuste 3.0 -02 med 12500 mil på mätaren. Skulle bli riktigt ledsen om det här exet gled mig ur näven :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Ärligt talat om det hänger på hur mycket den drar då har du inte råd med den. För det är inte bara förbrukningen som kostar mer än en normal svenssonbil. Utan skatten,försäkringen och inte att glömma alla reservdelar betingar ett högre pris. Som ett exempel jag ägde en 523T -99 och normalt körde jag upp 2 tankar/månad till en kostnad av1400-1800:- Nu när jag har X5:an 4.4 så kör jag ungefär lika mycket,kanske lite mindre,till en kostnad av 2000-2500:-/månad Jag bytte en bromskiva och belägg till det facila priset av 2100:- nytt batteri 1800:- Så hänger det på vad det kostar med bensin...så glöm det. Mvh lappen |
|
|
Länk Länk |
|
| Min 3.0 x5 -03 drar ca 1.3 blandad och ca 1,1 landsväg | |
|
Och det är i det närmaste identiska siffror för en X5. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Det står inte och faller med bensinförbrukningen. Att jag frågar är pga att min tjej är en sådan som bara vill veta "allt" innan man slår till. Helst vill jag ha 4.4 men det går inte få henne att förstå att det är stor skillnad på den 8:a jag hade i 540n från -98 mot en 4.4L från 02-03 (eller?) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Då tycker jag du ska säga åt henne att du sköter inköpen av saker som hon inte begriper nått om. ;) Allvarligt vad har det för betydelse vad bilen drar i vissa hastigheter? Det är den totala månadskostnaden för bensin som är det viktiga. |
|
|
Thomas: Skulle tro att en X5 3.0iA är ganska likvärdig en 540iAT när det gäller förbrukning. 8:an som satt i din 540 skiljer väl inte så mycket mot den som sitter i en 4,4 -02. Visst den nyare har vanos och är aningen snålare. Från -03 blev 4,4:an uppgraderad och fick 320hk samt att den blev ytterligare något snålare. ___ //Ulf |
|
|
Var det inte från -04 som 4.4:an uppgraderades, inte från -03, eller tar jag fel? Har själv en 540 -98 med M62-motor, och det är ingen större skillnad på den mot en X5 från 01-03. X5 är en tung bil, eftersom den väger 2.2 ton drar den nästan lika mycket oavsett om den har en 3.0 sexa eller 4.4 som ska dra den uppför backen. :) Var själv på vippen att köpa en 4.6is nyligen, men backade för att jag tycker den har för litet bagage. X5 har mindre bagage än en 5-serie. |
|
|
Lasse: jag gick på denna info Länk men det är ju möjligt att den nya motorn kom mitt under modellår 2003? ___ //Ulf |
|
Inköpt. Hittills ligger den på 1,38 totalt och landsväg/motorväg 1.05 och blandad landsväg 1.18. Så det är enligt förväntat. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Blev en 3.0i? ___ //Ulf |
|
Yupp! Ett riktigt fint exemplar. I mint condition med en superspec (för mig) i förhållande till pengarna. Tyvärr verkar det dock som om jag har råkat ut för frusen vevhusvent :( då det har sprutat en del olja på grenrören. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.