AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.560

Vinterförvaring på däcken eller?

bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Hej, jag undrar om Ni låter eran Z3 "stå" på däcken under vintervilan eller "pallar" ni upp den??

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag låter däcken sitta på men rullar bilen några decimeter nån gång då och då.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Samma här, jag brukar trycka i lite extra luft vid avställningen men annars så blir det att rulla lite på bilen när man ändå mekar.

Mvh/Rolle
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Nu har jag ju ingen Z3:a men svaret är ju detsamma. Låter inte bilen stå på samma ställe hela vintern, rullar den och är det riktigt fint väder så kan den få rulla ut en bit ur garaget med :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Att rulla ngn decimeter och hålla på ger ingenting. Även om däcken sätter sig återfår de sin form vid första turen efter bara ett par min.
Min "zäta" satte sig ordentligt på bakdäcken när jag vinterförvarade den. Att jag, vid påställning, körde någon timme med den hjälpte föga... Resultatet blev nya bakdäck och en erfarenhet rikare.

Bild på eländet:
Länk
Oj, det där såg inte roligt ut tvesolva! Hur mycket tryck har ni i era däck under vinterförvaringen? Känner att jag måste se över detta snarast, har 19" med ganska låg profil (30 resp. 35) och efter att ha sett tvesolvas bild känner jag ett starkt behov av att både fylla på extra luft och rulla bilen lite.
bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Lufttrycket har jag 3,2 under vinterförvaringen. Om det är ok vet jag inte?
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Det kanske har att göra med profilen lite, jag förvarade min supra på 255/40 r17 i 5 vintrar och det var aldrig några bekymmer. Den första kilometern märkte man lite vibrationer men de försvann snabbt. Hade i ca 3 i tryck inför förvaringen.

Lågprofil är kanske känsligare?
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Vet inte vad som rekommenderas men jag har ca 3 i mina däck.

Mvh/Rolle
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Enligt instruktionsboken skall man trycka in 4 bar. Funkar bra för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.