|
|
|
|---|---|
|
Funderar på luftpumpen som pumpar ren luft in i alla fyra grenrören som jag har fattat det(?) (Eller pumpar de åt andra hållet?) För att hjälpa till me den sista förbränningen. Länk Men min fråga är om de påverkar lamndasondernas värde när de pumpas in luft? Och är de samma luftmäng oavsett varvtal eller är de någon styrning? Och om pumpen pajjar går motorn lika bra men sämre avgaser eller påverkar de lamdan eller motorn på något annat sätt? | |
|
funkar ungefär som när man blåser på grillen eller en eld som glöder,då slår det upp lågor igen=finns brännbart mtr. kvar. pumpen tillsätter lite luft för att bränna av ev. oförbränt bränsle i avgaskanalen,skall minska utsläppen av kolväten är det tänkt,vissa bilmärken kör med pump och vissa med s.k pulsairventiler/reedventiler(äldre volvo) |
|
| Ja då var de som ja tänkte. Men då undra ja ju också om de skulle kunna påverka lamndasonderna eller är de för lite luft? Och vet någon om pumpen pumpar lika mycke oavsett motorns vartal och om den ska gå hela tiden? | |
|
På min 750 så går den bara någon minut vid kallstart. Det hörs ordentligt när den startar resp. stänger av sig. Tror inte den går vid några andra tillfällen än kallstart. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
joblock: Då funkar den som den ska, går bara när bilen är kall för att skona naturen/katalysatorerna. //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.