|
|
|
|---|---|
|
Hej, en kompis är på gång att köpa en 525Tds Touring, men han och jag har lite dålig koll på just BMW-diesel. Jag har sökt lite här på forumet och funnit att det varit problem med toppar som gått sönder men bara på 92/93? Finns det andra problem på just TDser eller är det de gamla vanliga e34 problemen? | |
|
Hej, toppen skall vara kraftigare på motor modell 93 och framåt, så där skall inte vara något problem. Om det gäller en import så tänk på dieselpumpen, behöver ompackas för klara svenska dieseln (om den inte redan är bytt). Ju jämnare den går på tomgång, destå friskare brukar motorn vara. I övrigt känner jag inte till något särskilt problem med den motorn, i övrigt är den ju samma i kaross et.c. som bensinarna. Naturligtvis finns "felkällor" som skiljer mellan dieselmotor och bensinaren, känner bland annat till att en liten slang som sitter under insugsröret kan ge sig vilket kan resultera i att motorn inte alls går. Billig och relativ enkel att byta. Jag tycker motorn verkar helt ok, pigg och relativt snål. Kör min på 0,63-0,70. Bra ljudisolering i BMW:n vilket gör att den är mycket tyst. Har haft audi ägare (A6 diesel) som tycker BMW är tystare. Min tyckte han även var mycket piggare, men så har jag ett KCR-chip.... Kompisen blir nog nöjd tror jag! Always Diesel |
|
|
Hej, tack för ett snabbt och intressant svar, bilen är en import som gått i sverige i snart 2-3 år nu. Är 90 000 ett bra pris för en 525tds -95, 16 000 mil, dubbla luckor, executive paketet, bruksskick? |
|
|
Tycker nog 90 är lite i det högsta laget, men är den fin och bra dokumenterad kan jag inte säga att det skulle vara ett dåligt köp. Själv skulle jag nog inte ge mer än kanske 70-75 för ett fint ex, leta lite i bilbörserna så ser du vad priset brukar ligga på. Jag har tittat på 95-or under 20 000 mil som varit fina med bra utrustning där de begärt runt 65, bara så du vet... köper du på bilfirma så är priset dock ett helt annat... Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.