|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar hur det fungerar med barnstol i baksäte på e39. Har läst en del att bältena ska vara för korta och man måste köpa förlängda versioner på bmw - stämmer detta? Är det trångt bak i e39:an, vill ju kunna sitta normalt i sätet framför barnstolen? Hur fungerar en e39 sedan med barnvagn i bagaget - fungerar det eller är det för låg höjd i bagaget så man måste montera ner hjul och så vidare på vagnen? Är det ett stort minus att e39 inte har isofix fäste - ni som har erfarenhet av isofix - vad innebär egentligen skillnaden mot att inte ha det? | |
|
Hej! Jag har själv två barn bak i en E39 (4 och 7 år) och det fungerar alldeles utmärkt. Inga förlängningar av bälten har krävts och vi har haft bra med plats fram. Det går även bra att packa framför barnen på golvet när man gör längre resor (typ kylväska) men det kan tära lite på utrymmet fram, har dock inte stört oss. Under barnvagnstiden använde vi en "Brio duo combi" som gick att fälla ihop och då passade den utan problem, bara lyfta i och ur. |
|
|
Enda gången man har behov av långa bälten är ju när man har sk babyskydd, dvs den typen av stol man bär med sig. Vi hade en sådan med bas i ena E39an och då är det inga bältesproblem men i den andra E39:an så satte jag fast stolen med bälte och då var det på håret dom räckte till. ___ //Ulf |
|
| Programmer - vad innebär bas för babyskyddet, enklare montering av babyskyddet? Går det att eftermontera isofix i en e39? | |
|
Bas är något som vissa babyskydd kan fås med. Basen monteras då fast i bilen med hjälp av bältet och babyskyddet sätts sedan enkelt i basen och låses fast automatiskt. När man ska ta ur det så drar man i ett litet handtag på baksidan av babyskyddet. Det rör sig alltså om några sekunders jobb för i eller ur montering av babyskyddet. Vi har haft denna modell Länk ___ //Ulf |
|
|
Isofix har jag haft in några bilar men har aldrig använt dessa. Beror väl kanske på att de stolar vi haft köpts när vi haft bilar utan Isofix. När det gäller längden på bälte så har t ex V70 (00-07) kortare bälten än E39 medan t ex både Golf IV och Golf V har längre än E39. Allt är inte logiskt... ___ //Ulf |
|
|
Okej, det lät som ett smidigt tillvägagångssätt för i och ur montering. Tack för hjälpen, nu har man lite mer på fötterna. Mvh |
|
|
Det finns ett antal trådar med konkreta tips på såväl barnvagnar som babyskydd och bilbarnstolar som E39-ägare har använt med större eller mindre framgång. Vi har en BeSafe IziKid bilbarnstol i baksätet på vår bil och det blir helt OK utrymme i framsätet framför. När vi hade en kombivagn hade vi en från öländska Segr, vilken lätt gick in i bagageutrymmet på sedanen. Vår paraplysulky från Acta Graco går precis in på längden vilket gör det jättelätt att packa runt den. |
|
| Vi kör med crescent classic vagn och den går in precis på längden i skuffen om man tar bort insynsskyddet. Detta är en stor fördel då man får in så mycket mer då bredvid vagnen. E39 är helt perfekt i storlek tycker jag | |
|
Nackdelen med att ta bort insynsskyddet är ju att man då också tar bort nätet som skyddar passagerarna att få vagnen eller andra lösa saker i nacken (eller i ansiktet för ett bakåtvänt barn) vid en inbromsning/krock. Även vår Brio Nova går då in på längden men jag kör hellre med den bredden och har lastnätet kvar. Dom gånger man behöver packa mycket så tar jag av två av hjulen på vagnen så går den in på längden trots nätet. ___ //Ulf |
|
| Jag har själv 2 barnstolar i bilen. Dock så är den bakåtvända (2 åring) i framsätet med airbag urkopplad, men babyskyddet är i sätet bakom. Vi har en Brio med BAS, och basen kopplas in i bilens ISOFIX vilket är sjukt smidigt. Det är 2 st "pinnar" som man bara klickar in i bilens isofixhål, superenkelt och sitter som handen i handsken. Vi har också en Babytravel tvillingvagn som enkelt går in i skuffen. | |
| När kom isofix som standard utrustning till e39, eller fanns det bara som extrautrustning? Någon som vet om man kan eftermontera isofix på e39:e, verkar ju väldigt smidigt? Skönt och se att det finns barnvagns alternativ som går in i skuffen på en sedan. | |
|
Jag har ingen isofix på min 530 tillverkad 08/2001. Hade tidigare en E46 tillverkad 12/2002 och den hade Isofix i baksätet och det fanns inget nämnt om detta i listan över extrautrustning. Är inte hundra men jag tror att jag också hade Isofix bak på min M5 som var tillverkad 10/2002. Kan alltså ha kommit som standard från modellår 2002 eller 2003. ___ //Ulf |
|
| Har en e39 touring m-sport 03. Någon som vet ett märke på babyskydd som passar de skålade sätena. Testade en isofix idag men passade ej. Vill ha isofix då det finns fästen. | |
|
Brio med bas och Isofix funkade på min e39 och e46:a Min bil Länk |
|
|
Vilket märke testade du? Min bil Länk |
|
| Okej vad bra, blir nog brio då. Vet ej märke på den ja testa. Men var svårt att få fästena att passa då bågen till ryggstödet tog i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.