AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.642

Filbyte - vem skall lämna företräde

Sida 2 av 2
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Här på Essingeleden har skyltarna aldrig någon röd bård. I alla fall har jag aldrig sett det och jag har lagt en hel del timmar på essingeleden genom åren.

Är det verkligen olagligt att passera till höger när hastighetsbegränsningen är 90? Efter solnaavfarten på E4:an norrgående är det fyra filer och hastigheten går från 70 till 90. De allra flesta tror dock att den nedsaltade vägbanan är såphal och ökar inte hastigheten nämnvärt efter skylten. Däremot ser de ingen anledning att hålla till höger utan ligger utspridda i de två vänstra körfälten.

Där brukar jag ställa farthållaren på 95 (90 verklig fart enligt GPS) och lägga mig i filen längst till höger. Det är en fjärde fil som uppe vid kista blir en avfartsfil och där kör nästan aldrig nån, i alla fall inte förrän precis före avfarten då många ska in. Jag passerar då en väldig massa bilar som ligger och kör i 80 i de tre körfälten till vänster.

Vad är det för straff på detta? Man får ju ta och värdera om det ändå inte är värt att göra så eftersom man sparar så mycket tid varje dag.
Buspelle
Rätten att köra om till vänster på vägar med flera körfält finns väl oavsett hastighetsbegränsning. Däremot förutsätter den "tät trafik", vilket lämnar visst utrymme för tolkning och godtycke.

Jag tror att körfältsbyten av den typ trådskaparen beskriver innebär att man måste visa "ömsesidigt hänsynstagande". Det gäller ju t ex när två körfält går ihop till ett. Därmed blir båda ansvariga om det smäller.
Till vänster kör man normalt om, ja...

Till höger gäller (utdrag ur bestämmelserna):
-Då fordonet framför ska svänga vänster
-Vid köbildning då det finns flera körfält i samma riktning
-Om det vänstra körfältet går till t.ex Malmö och det högra (som du kör i) går till t.ex Lund, får du passera på höger sida
-Då det finns minst två markerade körfält i samma riktning och hastigheten är begränsad till 70 km/tim eller lägre
-Om det omkörda fordonet används i vägarbete (asfaltering, snöplogning, saltning, m.m)

Lasse SL500: Funderar på din teori om de blå anvisningsskyltarna: Menar du att de blå 30 eller 50-skyltarna som man ibland träffar på inne i villakvarter osv, betyder lägsta rekommenderade hastighet? Jag tror nog tvärtom, och möjligen ersätts de så småningom av svarta/mörkblå, som ju betyder just högsta rekommenderade hastighet.
De är ju rätt lika i färg osv, och det skulle lätt kunna uppstå debatt om dess betydelse: Så du den blå skylten där? Nähädu, den var allt svart.. eller.. osv.

FP
Menar ni de fyrkantiga hastighetsskyltarna med blå botten med vit bård och text? Det brukar stå MAX på dem. Denna Länk ?
De säger max rekommenderad fart, men det är inte förbjudet att hålla den gällande hastighet på vägen som bestäms utav de runda hastighetsskyltarna med gul botten och röd bård. Samma gäller de svarta/vita skyltarna som placeras ut vid vägarbeten.
Jepp, det är denna skylten.

FP
En Länk till Transportstyrelsen för de blå/vita skyltarna.

En Länk för de svart/vita skyltarna som sätts ut vid vägarbete.
Väldigt likartad innebörd för dessa, borde inte de blåvita kunna användas även vid tillfälliga vägarbeten osv? Känns lite överarbetat med olika utförande, skyltar har vi ju nog av ändå..
Men då har vi väl iaf rett ut att det inte rör sig om någon "lägsta rekommenderade hastighet" osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.