|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en fråga angående vem som har företräde vid filbyte. I morse så uppmärksammar jag en hel del osäkerhet hos många förare, då de skall göra ett filbyte på Essingeleden. Scenariot är att det ligger en långtradare i någon av mittenfilerna - på var sin sida om lastbilen ligger det en bil, och när dessa passerar tradaren - så vill de båda byta till filen som tradaren ligger i. Vilken bil skall lämna företräde, den som kommer "utifrån" eller den som kommer "inifrån"? /Andreas. | |
|
Intressant fråga. Skulle tippa att bilen som kör i vänstra fältet ska få komma in först, med tanke på att det är omkörningsfil och allt. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Vilken hastighet är det på Essingeleden? Är det 70? // Daniel |
|
|
Det är 70 i normala fall, men under rusning så tänds skyltarna för 50 och 30 beroende på intensitet i trafiken. /Andreas. |
|
|
Intressant fråga! Är det inte bilen till höger som har förkörsrätt? Annars gissar jag att det inte finns någon regel för detta mer än att man ska visa hänsyn i trafiken. |
|
|
Självklart gäller sunt förnuft vid den här typen av scenarion - men om det skulle smälla, så kommer ju varje förare hävda sin rätt. /Andreas. |
|
|
Osäkert om det finns regler för detta egentligen.. Generellt så är det ju den som byter fil som skall lämna företräde för alla andra eftersom man inte får byta fil om det inte kan ske på ett säkert sätt. Men om den "inre" bilen passerat tradaren på höger sida så har den ju egentligen brutit mot regeln att omkörning alltid skall ske till vänster, dock så är det ju ofta kö på essingeleden, men för att omkörning skall få ske på höger så skall det vara kö, inte bara "mycket trafik". //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Men gäller omkörningsregeln om det är hastighetsbegränsning 70 och nedåt? /Andreas. |
|
|
Skulle det smälla antar och gissar jag att båda blir skyldiga då inte visat tillräcklig hänsyn. Ungefär som att två bilar frontalkrockar på en smal grusväg. Man kan inte förvänta sig att det finns regler för alla tänbara situationer. |
|
|
Jag har för mig att man får köra om till höger vid hastighetsbegränsning 70 och neråt... ...när det är flera filer...förstås... / Mvh Joakim "För den outbildade är ett A bara tre pinnar." / Nalle Puh |
|
|
Skulle det smälla kan man ge sig f.. på att lastbilen får hela skulden Yrkes trafikanter får som vanligt all skit :-) :-) Ha deT Ps. för vilket annat yrke kommer polisen på på hälsning en gång i veckan för att försöka böt fälla för ett eller annat :-) |
|
|
Amullo: på vägar med hastighetsbegränsning upp till 70 är det tillåtet att köra om till höger. Det ändrades för ca 10 år sen, sannolikt pga problem att för många vägrar att använda högerfilen, föredrar att köra 10 km för långsamt i mittenfilen istället (lagomfilen) :o) Har man bråttom på Essingeleden är det alltid högerfilen som gäller, för där kör aldrig någon! mistafrizz: Det är 170 på Essingeleden, skyltarna på 50 och 30 är bara "varningar" pga köbildning. Ofta är det ljusskyltarna som orsakar köerna pga folk slår av på farten i onödan (Essingeleden är ofta igensatt, för den som inte känner till det), samt tunnlarna. Av någon anledning kör en del bara 50-60 in i Fredhällstunneln, så fort man kommer ut så släpper det. thom525: självklart får lastbilen skulden! det är ju "proffsen" som kör sämst av alla, och står och skräpar i korsningar med trasiga bilar lite här och var i trafiken. Det vet ju alla! ;) För att återgå till tråden så tror jag som BjörnB, att båda är vållande om man smäller i en sån situation. Men jag är inte helt säker... finns det någon körskolelärare här som kan ge besked? :) |
|
|
Upp till och med 70 så är "omkörning till höger" tillåten om det finns markerade körfält, även om det i lagtext kallas förbipassering då man "kör om till höger". Omkörning sker per lagtextdefinition till vänster. Den som byter fil är skyldig att se till det kan ske utan fara och således kan nog båda anses vållande då de bytt fil där det inte var fritt. Högerregel gäller väl bara i korsningar? Den gäller väl inte vid filbyte eller? Eller anses det att kurser skär varandra även vid filbyte, lagtext: 18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21–23 §§. Tror mer på följande: 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten. En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. 44 § Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Lasse: är såna fasta ljusskyltar alltid bara en "uppmaning"? | |
|
Lasse-SL500: Jag tog mig friheten att kontrollera det du säger om de elektroniska tavlorna och hastigheten som visas på dem. Visar dem en sänkt hastighet är det den som gäller och inte den ordinarie hastighet som anges på fasta skyltar vid sidan av vägen. Så här svarade polismyndigheten: "Hej! Om den röda bården lyser så är det den hastighet som gäller. Överskrider man den hastighet som då visas på tavlan kan man bli rapporterad för hastighetsöverträdelse. " |
|
|
Lus: Nej, Chris87 kom nyss med svaret. Som vi alla minns från teorikunskaperna :o) är varnings och förbudsskyltar alltid gula med en röd ram. En elektronisk skylt utan (röd) ram är en rekommendation. Andra märken, t ex anvisningsmärken är svarta. Om det t ex står en svart skylt med "50" på vid sidan av vägen är det en rekommenderad högsta hastighet. Det är en viss skillnad på det och en förbudsskylt (rund gul med röd ram) Här i Tjockholm är det vanligt med såna elektroniska skyltar, det finns även många på E4:ans fyr-filiga norra utfarter. Chris87: tack för hjälpen. Observera att din andra mening inte stämmer. :) Se polisens och mitt svar för korrekt lydelse. |
|
|
(kompletterar) Det finns också blå anvisningsmärken. Om det t ex står en blå fyrkantig skylt med "50" på så betyder det "rekommenderad LÄGSTA hastighet 50 km/h". Dvs, om hastighetsangivelsen har en röd ram är det maximalt tillåtna hastighet. Ljustavlorna ovanför Essingeleden (på 70-sträckan) har oftast ingen röd ram och brukar växla mellan 30-40-50 med någon minuts mellanrum, troligen för att hjälpa till att hålla jämn fart, inte skapa köbildning. Ironiskt nog är det precis det dom skapar - köer - enligt min blygsamma uppfattning. :) |
|
|
Inga ljustavlor, som du kallar dem, har en röd ram. De är ju svarta. Alltså hastighetsskylten som de visar på de elektroniska tavlorna är alltid runda, så är det iaf här i Gbg. De runda skyltarna har alltid en röd bård, ringen är röd. Då är det den hastighet som gäller. Den här vita randen som är runt själva tavlan är helt ointressant och har ingen som helst betydelse. |
|
| Jag menade att tavlorna är svarta och de vanligtvis har en vit ram. Men dessa fäger är helt ointressanta som jag skrev ovan. Det intressanta är den hastighetsskylt som visas på tavlan. Är dess bård (ringen runt själva talet) röd är det den hastighet som gäller. | |
| Ser tavlan ut så här Länk är det 50 som gäller och inget annat. | |
| Håller med om att de elektroniska hastighetsskyltarna är helt värdelösa. I alla fall här i Gbg. De hinner inte med att gån er i hastighet vid köbildning. När hastigheten går ner till krypfart står de ibland på 70 eller 50. När kön sedan släpper står de kvar på 30 eller 50 fast alla kör 70 eller snabbare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.