|
|
|
|---|---|
|
Har problem med luftfjädringen Bilen sjunker på ett dygn när det är kallt. Tar in bilen i garaget över natten och bilen funkar Vad kan det vara för fel? | |
|
Måste lägga till att kompressorn funkar! Kan det vara luftbälgarna eller fukt verkar konstigt att man ej kan hä i nån sprit i systemet är det lufttork på kompr? finns det nå avriningshål för kondens nånstans som sitter igen eller är det kullorna som ska ta all fukt? eller så är inte dom bygd för att köras i Norrland de måste ju finnas många med dessa problem /Anders |
|
|
Hej, Jag har samma problem som du nämner. Dock vid -10 och mer så sjunker bilen ihop, blir det lite varmare ute eller om jag ställer den i garaget så höjs den upp. Jag hör även att kompressorn som sitter i skuffen går då det är kallt och bilen är nersjunken, men bilen höjs inte. Kanske det läcker någonstans, men det är lite märkligt att det fungerar då det är varmare än -10, kanske kan det vara gummit i luftbälgarna som har små sprickor som läcker först då materialet blivit mindre "elastiskt"? Ska försöka titta lite i helgen, återkommer om jag hittar något. Mottager gärna förslag och tips på detta problem så vi kan komma fram till en lösning! |
|
|
Hej Jag är nog själv inne på att nån bälg läcker, gummi o Kyla o luft är aldrig en bra kombi, Då jag själv jobbar med gummi, ska ta in bilen i garaget över helgen o kolla eft något läckage såg att bilen sjunkit igen -17 kollade med bmw luftbälgen kostar 2.000:-per sida tror det går bra att byta själv, jag hör av mig om jag hittar något Är det inte fler som kan hjälpa oss med tanke på att Bmw har problem med luftfjädring,så borde flera veta vad det beror på. /Anders |
|
|
tror det finns ett mekartips som tar upp hur man går tillväga för att byta luftbälgarna! Då min bil är extremlåg i bak verkar det som att kompressorn ibland försöker pumpa upp bälgarna, men ibland inte! Låter din kompressor något då din bil är låg? hörde med BMW, diagnos 800:- sedan löpande 1140:- + moms/tim för felsökning. Hittar inget bra tips på detta, tittat i Haynes men hittade inget direkt där! // |
|
|
Har nu fått hem nya bälgar blir att montera till helgen måste nog vara dom! dyrt vart det 4,000:-men värt om det är dom som ställer till det man måste ju prova nånstans återkommer senare när bälgarna är på plats å några dagar i minus /Anders |
|
|
Prova sök funktionen: "Luftjädring" eller "selflevel susp" Mektips: "Byte av luftfäder" //Pontus |
|
|
Har nu bytt luftbälgar! bilen har nu stått still några dagar i -15 nu har bilen sjunkit ihop bak ändå så det var nog inte bälgarna! less less på detta sen stämmer inte instruktionen riktigt på gör det själv byte av luftbälg!jag vart då tvungen att släppa på stötdämparna,men det kanske är skillnad på m-sport. åter till fel sökning börjar misstänka att det är nåt med kompressorn kanske nåt med lufttorken som fryser,kompressorn startar ju //Anders |
|
|
NEJ, vad surt att det inte fungerade med nya bälgar... jävla osis :( Kom ut till bilen häromdagen då det var -15, såg då normalhög ut, drog igång bilen och då sjönk den ihop.... Åkte till ett varmgarage och lät bilen stå ca 30minuter,,, kompressorn drogs igång till och från då jag startade tändningen. Men bilen var fortfarande super låg i bak.... Sen efter kanske 45minuter pumpades den upp och har sedan dess varit helt normal, det har dock inte varit lika kallt sedan dess! Kan det vara någon ventil som inte riktigt stänger tätt då det är kallt, men som fungerar bara det bli lite varmare? Känns inte som någon läcka då det fungerar normalt ibland för att sedan inte fungera alls. Menar att då borde det vara konstant problem. Om det nu inte är något med någon gammal slang som tappar sin funktion då det blir kallt och inte håller tätt? // |
|
| - Kan det vara så att det har kommit in vatten i systemet och att då det blir minusgrader fryser vattnet och förhindrar en eventuell backventil att fylla sin funktion. Eftersom kompressorn går men trycket bibehålls inte och kompressorer är som sagt inte vidare bra på att behålla trycket i sig själv! | |
|
Hej, Varför var du tvungen att släppa dämparen? Det var jag som skrev mektipset. Lars |
|
|
Gick alldeles utmärkt för mig å byta mina bälgar utan att släppa dämparna! Mvh |
|
|
Då bilen står i garaget och det är varmt fungerar luftbälgarna precis som det är tänkt, lastas bilen tungt höjer den upp sig och allt fungerar som det ska. Men problemet är då det är kallt ute då fungerar inte luftfjädringen som den borde, kompressorn går men det blir ingen luft till bälgarna eller så läcker det ut, eller så kan inte trycket bibehållas av någon anledning. Men eftersom allt fungerar korrekt då det är varmt ute borde det inte vara bälgarna, sedan vet jag att Viper1 har bytt bälgar och tyvärr kvarstod problemet för honom ändå. Jag rev ner kompressorn som sitter under reservhjulet. där finns 3stycken magnetventiler. kopplade ur de luftslangar som går till var och en av dessa ventiler, en röd som är till vänster sida och en blå som är till höger sida samt en svart som är huvudstyrningen. Då jag kopplade ur den svarta som sitter intill kompressorn kom det ut lite fukt, drog igång tändningen på bilen och kompressorn började då att pumpa ett litet tag, det kom då ut en hel del fukt ur den, gjorde detta några gånger till tills fukten synbart försvann. Blåste i tryckluft i den blå samt röda luftslangen som går till bälgarna, för att på så sätt pumpa upp dem och sedan låta dem trycka ut eventuell fukt. Körde i lite låsoljesprej i kompressorn (där den svarta luftslangen skall sitta,) för att lyckas fånga upp mer eventuell fukt som skulle kunna vara kvar i den, pumpade sedan ut den lilla fukt/låsspray som fanns kvar och blåste lite rent med tryckluft. Skruvade ihop allt och det kändes som att bilen blev stadigare på vägen och märkbart bättre fjädring, om det nu var för att jag visste att jag fått ut fukt ur systemet ska jag låta vara osagt, men hoppas det blir rejält kallt för att se om min lilla operation fungerade. Kan vara så att fukten stört ventilerna, antar att fukten fryst då det varit riktigt kallt och på någotvis förhindrat systemet att fungere som det är tänkt, antagligen har fukten frusit och stört/förhindrat magnetventilerna att fungera korrekt. Eftersom då jag kört ner bilen i garaget och den stått 30min i värme har det fungerat, dvs eventuell tunn isbildning kan ha tinat upp. Allt som allt tog det ca 1,5 timmar att göra. Jag återkommer framöver om det fungerar eller ej, |
|
|
hej har problem den hissar inget om jag håller för ut på kompressorn så blir det inte mycket tryck är det någon som vet hur stort trycket ska vara |
|
|
Inatt har det varit runt -10-12, och bilen har ingen tillstymmelse till att ha hängröv. Det verkar som att detta problem är knutet till fukt i systemet. Nu är denna lösning bara i mitt fall och det har endast gått någon dag sedan jag tömde systemet på fukt. Det ska bli intressant och se om det fortfarande fungerar om några veckor. Jag får återkomma om det. bippe - jag förstår inte vad du frågar om? |
|
|
Nu har det fungerat bra i cirka 8dagar, det har varit under -10 vid ett flertal tillfällen. Jag tror att en luftning av kompressorsystemet för att få ut ev fukt är lösningen för detta problem, iaf temporärt och på min bil, hur det blir framöver får jag se, ska en sväng till norrland och då får den genomgå lite hårdare väder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.